W ciężarówkach prąd zastąpi diesla

Potrzebna jest nie tylko sieć ładowarek dla elektrycznych aut ciężarowych. W grę wchodzi także budowa dla nich trakcji elektrycznej, rozpinanej nad autostradami.

Publikacja: 13.03.2022 21:02

Pojazdów zasilanych energią elektryczną przybywa na europejskich drogach

Pojazdów zasilanych energią elektryczną przybywa na europejskich drogach

Foto: Alex Kraus -Bloomberg

W drogowym transporcie towarów wciąż niepodzielnie rządzi diesel, a samochody ciężarowe na paliwa alternatywne dopiero zaczynają się pojawiać we flotach przewoźników jeżdżących po Europie. Jak podało europejskie stowarzyszenie producentów pojazdów ACEA, w 2021 r. w sprzedaży ciężarówek w krajach Unii Europejskiej aż 95,8 proc. rynku należało do pojazdów wyposażonych w silniki wysokoprężne. Ciężarówki zasilane energią elektryczną stanowiły 0,5 proc. sprzedaży, co daje wzrost udziału r./r. o 0,4 proc. Z kolei udział pojazdów zasilanych paliwami alternatywnymi w rynku wyniósł 3,6 proc., rosnąc wobec 2020 r. o 3 proc.

Na ten bardzo skromny udział elektrycznych ciężarówek można jednak spojrzeć inaczej, biorąc pod uwagę dynamikę ich sprzedaży. Jak podaje Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), rejestracja nowych pojazdów ładowanych elektrycznie wzrosła o 26,6 proc., z 982 sztuk w 2020 r. do 1243 ciężarówek w 2021 r. Z największych unijnych rynków najsilniejszy wzrost był w Hiszpanii (o 137,5 proc.), a następnie we Francji (o 88,5 proc.). – Niemcy odnotowały niewielki wzrost (o 15,8 proc.), jednak to właśnie w tym kraju sprzedano najwięcej nowych elektrycznych samochodów ciężarowych w UE – 987 sztuk – podaje PZPM.

Problemem dla upowszechnienia elektrycznego napędu w ciężarowym transporcie drogowym są jeszcze mało efektywne silniki, a przede wszystkim słabo rozwinięta infrastruktura ładowania. Ocenia się, że w całej UE należałoby postawić ok. 40 tys. ładowarek dla samochodów ciężarowych. Taka liczba punktów ładowania umożliwiłaby obsługę 500 tys. e-ciężarówek. Z analiz brukselskiej organizacji Transport & Environment (T&E) wynika, że dzięki temu udział bezemisyjnych kursów w łącznej liczbie przejazdów mógłby w ciągu najbliższych dziesięciu lat wzrosnąć do 43 proc.

Miliardy na ładowarki

Ale koszty takiej skali rozbudowy infrastruktury byłyby ogromne – mogą sięgnąć 28 mld euro. T&E uważa jednak, że Unia Europejska powinna narzucić największym aglomeracjom w karach członkowskich budowę sieci ładowarek dla elektrycznych ciężarówek. Dzięki temu dałoby się ograniczyć emisję CO2 pochodzącą z transportu drogowego nawet o jedną piątą.

Tymczasem dla zastąpienia w samochodach ciężarowych diesla prądem może być jeszcze inny sposób, który testują Niemcy. Chodzi o projekt firm Siemens Mobility i SPL Powerlines obejmujący budowę tzw. elektrycznych autostrad, po których jeżdżą ciężarówki zasilane z trakcji nad jezdnią. Przedsięwzięcie jest realizowane przy wsparciu Federalnego Ministerstwa Środowiska, Ochrony Przyrody i Bezpieczeństwa Jądrowego.

W ubiegłym roku na trasie B-462 pomiędzy miastem Kuppenheim i Gaggenau w Badenii-Wirtembergii otwarty został kolejny fragment takiej elektrycznej trasy (eHighway). Umożliwił przetestowanie technologii napowietrznej linii jezdnej na odcinkach federalnej autostrady z ciasnymi krzywiznami. W regularnych testach wykorzystano pięć ciężarówek poruszających się w obu kierunkach na około 3,4-km odcinku.

Zielone e-autostrady

Wcześniej wydłużono testowy odcinek autostrady A5 w pobliżu Frankfurtu, zakładając przy tym zwiększenie liczby poruszających się nim pojazdów wyposażonych w pantografy do 12. Samochody, jadąc zelektryfikowanym fragmentem autostrady, pobierają prąd z trakcji elektrycznej, a po opuszczeniu tego odcinka napędzane są silnikiem spalinowym na biodiesel dla ograniczenia emisji CO2.

Testowy fragment A5 w Hesji uruchomiony został jeszcze w 2019 r. Na 5-km odcinku zainstalowano pięć przewodów nad prawym pasem w obu kierunkach. Test miał pokazać, w jaki sposób elektryczne ciężarówki będą funkcjonować w ruchu drogowym. Na przykład podczas manewru wyprzedzania muszą opuścić prawy pas, a wówczas napęd przejmie bateria, która w czasie pozostałej jazdy jest ładowana z górnych przewodów. System elektryfikacji umożliwia pojazdom ciężarowym wyposażonym w pantograf jazdę z prędkością do 90 km/h na zasilaniu w pełni elektrycznym.

Prace mają zostać zakończone do końca 2022 r. Autostradą A5 na południe od Frankfurtu przejeżdża dziennie 135 tys. pojazdów, w tym 14 tys. ciężarowych. To jedna z najbardziej obciążonych dróg w Niemczech. Podobny projekt uruchomiono w Szlezwiku-Holsztynie – pod koniec 2019 r. odcinek zelektryfikowanej drogi A1 otwarto w pobliżu Lubeki.

Niemcy biorą pod uwagę koncepcje budowy sieci trakcyjnej dla e-ciężarówek, bo pozwoliłoby to na radykalne ograniczenie emisji CO2. Krajowa Platforma na rzecz Przyszłości Mobilności zaleca wyposażenie 300 km niemieckich autostrad w napowietrzne linie jezdne do 2023 r. i zelektryfikowanie łącznie 4 tys. km do 2030 r., aby pomóc krajowi osiągnąć cel klimatyczny.

Według Instytutu Energii i Badań Środowiskowych w Heidelbergu sieć trakcyjna o długości 3,2 tys. km przyczyniałaby się do zredukowania pochodzącej z transportu emisji CO2 o blisko jedną piątą, gdyby korzystali z niej tylko niemieccy kierowcy. W przypadku wykorzystania trakcji również przez firmy z innych krajów redukcja emisji byłaby większa. Koszt przedsięwzięcia wyniósłby ok. 7 mld euro, ale zwróciłby się w przeciągu niewiele ponad dekady.

W drogowym transporcie towarów wciąż niepodzielnie rządzi diesel, a samochody ciężarowe na paliwa alternatywne dopiero zaczynają się pojawiać we flotach przewoźników jeżdżących po Europie. Jak podało europejskie stowarzyszenie producentów pojazdów ACEA, w 2021 r. w sprzedaży ciężarówek w krajach Unii Europejskiej aż 95,8 proc. rynku należało do pojazdów wyposażonych w silniki wysokoprężne. Ciężarówki zasilane energią elektryczną stanowiły 0,5 proc. sprzedaży, co daje wzrost udziału r./r. o 0,4 proc. Z kolei udział pojazdów zasilanych paliwami alternatywnymi w rynku wyniósł 3,6 proc., rosnąc wobec 2020 r. o 3 proc.

Pozostało 87% artykułu
Transport
Potężna kara dla Ryanaira za dodatkowe opłaty za bagaż. Oberwały też inne tanie linie
Transport
Bateryjna nadzieja Europy broni się przed upadkiem
Transport
Kontrolerzy lotów z PAŻP polecą w kabinach pilotów Ryanaira
Transport
Pasażer samolotu chciał wysiąść w powietrzu. Skrępowany taśmą klejącą
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Transport
LOT w dobrej kondycji. Ale prezesa chcą odwołać