Obecny rok przyniesie kierowcom znacznie więcej nowych odcinków szybkich tras niż ubiegły. Jeśli w 2016 roku włączono do ruchu łącznie 124 kilometry dróg ekspresowych i autostrad, to w 2017 roku przybędzie przeszło trzy razy tyle – 396 km. Co prawda, do rekordowego wyniku z 2012 roku, w którym sieć drogowa wydłużyła się o blisko 640 km jeszcze daleko. Ale przyspieszenie będzie bardziej widoczne w latach 2018–2019, gdy zaczną się domykać całe szlaki komunikacyjne.
W najbliższych tygodniach mogą być także uruchomione przetargi, które dla dokończenia drogowego szkieletu Polski będą mieć kluczowe znaczenie. W najważniejszym zostaną wybrani wykonawcy brakującego odcinka autostrady A1 między Tuszynem a Częstochową. Inwestycja będzie prawdopodobnie finansowana z budżetu państwa, możliwe, że poza Programem Budowy Dróg Krajowych. Należy się także spodziewać przetargu na odcinek ekspresówki S3 Bolków–Lubawka. Jego budowa dokończy komunikacyjny ciąg od Szczecina do granicy z Czechami. Będzie także przetarg na fragment drogi S61 od Ostrowi Mazowieckiej do Szczuczyna – ostatni brakujący fragment trasy Via Baltica. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) finalizuje prace nad pozacenowymi kryteriami, które chce zastosować w przetargach na realizację trasy.
Do wydania 21 mld zł
Ruszają przygotowania do budowy kolejnych dróg. – Jeszcze w tym tygodniu planujemy podpisać umowę na koncepcję programową odcinka S19 na południe od Rzeszowa do Babicy, mającego odciążyć zatłoczony wylot ze stolicy Podkarpacia – mówi Jan Krynicki, rzecznik GDDKiA. Przygotowywane jest także finansowanie dla drogi S1 w kierunku granicy ze Słowacją.
W sumie do wydania na budowę dróg w tym roku jest ponad 21 mld złotych. Na te pieniądze czekają firmy budowlane, osłabione wstrzymaniem tempa inwestycji w ostatnich dwóch latach. O ile bowiem ub. rok był raczej słaby, to 2015 okazał się jeszcze słabszy – oddano do ruchu tylko 57 km. Dlatego szczególnie ważne będzie wyczekiwane przez wykonawców przyspieszenie w przetargach – od ich uruchomienia do rozpoczęcia robót zwykle potrzeba przeszło dwóch lat.
Będzie bezpieczniej
Tegoroczne uruchamianie nowych odcinków zacznie się w kwietniu. Jako pierwsze gotowe będą dwa odcinki. Pierwszy to 12-kilometrowa druga jezdnia obwodnicy Gorzowa Wielkopolskiego w ciągu drogi S3. Obecnie ten fragment trasy to niebezpieczne, wąskie gardło, gdzie tworzą się kilometrowe korki i zdarzają groźne wypadki. Drugim będzie przeszło 13-kilometrowa obwodnica Wielunia będąca częścią drogi krajowej nr 74. Zadaniem trasy będzie wyprowadzenie z miasta tranzytu na kierunku Warszawa–Wrocław.