Najmniejsze przewozy w Stanach od 1984 r.

Lotniczy ruch pasażerów w Stanach zmalał w 2020 r. o 60,1 proc. do najniższego poziomu od 1984 r., bo koronawirus zniweczył popyt — podał resort transportu.

Publikacja: 17.02.2021 16:32

Najmniejsze przewozy w Stanach od 1984 r.

Foto: Bloomberg

Linie przewiozły łącznie 368 mln pasażerów wobec 922,6 mln rok wcześniej. Dotychczas rekordowy „dołek" wynosił 351,6 mln z 1984 r. W grudniu spadek wyniósł 62 proc., nieznacznie więcej niż w listopadzie. W całym roku wyniósł 58,7 proc. w przewozach krajowych i 70,4 proc. w międzynarodowych

Przewoźnicy podają, że popyt na początku lutego był mniejszy o ponad 60 proc. Branżowa organizacja Airlines for America reprezentująca American, Deltę, United, Southwest i kilka innych poinformowała, że 9 największych przewoźników straciło 46 mld dolarów przed opodatkowaniem, a wielkość podróżnych nie wróci do poziomu sprzed pandemii wcześniej jak w 2023 albo 2024 r.

Amerykanom nadal nie wolno latać do Europy i do wielu innych krajów, podróże służbowe mocno ograniczono. Liczba lotów amerykańskich linii jest o 45 proc. mniejsza nic zwykle. Kongres pracuje nad kolejnym pakietem 1,9 bln dolarów pomocy na likwidację skutków koronawirusa, linie dostaną z tej sumy 14 mld na wypłaty poborów dla pracowników do 30 września. Wcześniej Kongres przyznał im 40 mld na place i 25 mld nisko oprocentowanych pożyczek.

Sporna sprawa norm emisji spalin

Boeing poparł normy sprawności paliwowej samolotów zatwierdzone po raz pierwszy przez administrację Trumpa pod koniec kadencji. Władze 12 stanów kwestionują je jako zbyt łagodne, a nowa administracja zapoznaje się z nimi.

Koncern zwrócił się do sądu apelacyjnego w Waszyngtonie, aby zgodził się na interwencję w imieniu Agencji Ochrony Środowiska (EPA), którą pozwano do sądu za przyjęcie tych norm. 12 stanów, District of Columbia i 3 organizacje ekologów chcą zaostrzenia ich. Autorzy pozwu stwierdzili na jesieni, że przepisy EPA „są zapóźnione o ponad 10 lat wobec istniejącej technologii i nie spowodują zmniejszania emisji gazów cieplarnianych z normalnej działalności".

Samoloty są największymi emitentami tych gazów nie objętymi przepisami. W 2016 r. Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego (ICAO) zgodziła się na takie normy dotyczące małych i dużych producentów, Airbus i Boeing poparły to — pisze Reuter.

Teraz koncern zauważył, że starania ICAO, aby zatwierdzić takie normy, zaczęły się za administracji Obamy, a Joe Biden był wtedy wiceprezydentom. Jest „istotne ustalenie norm, które rozsądnie uda się spełnić uwzględniając miliardy dolarów kosztów zaprojektowania, zbudowania i certyfikacji nowych samolotów. Próby unieważnienia przepisów bezpośrednio związanych z międzynarodowymi wysiłkami w walce ze zmianami klimatu, wspieranymi przez ponad 190 krajów, jedynie zniechęcą do zawierania w przyszłości międzynarodowych porozumień" — oświadczył Boeing.

Obecne przepisy dotyczą samolotów o nowych rozwiązaniach projektowych od stycznia 2020, będących w produkcji albo takich, których certyfikaty zmienionych wersji zaczną obowiązywać od 2028 r. Oznacza to, że przepisy dotyczą samolotów, które emitują 10 proc. gazów amerykańskiego sektora transportu i 3 proc. wszystkich emisji w USA.

Linie przewiozły łącznie 368 mln pasażerów wobec 922,6 mln rok wcześniej. Dotychczas rekordowy „dołek" wynosił 351,6 mln z 1984 r. W grudniu spadek wyniósł 62 proc., nieznacznie więcej niż w listopadzie. W całym roku wyniósł 58,7 proc. w przewozach krajowych i 70,4 proc. w międzynarodowych

Przewoźnicy podają, że popyt na początku lutego był mniejszy o ponad 60 proc. Branżowa organizacja Airlines for America reprezentująca American, Deltę, United, Southwest i kilka innych poinformowała, że 9 największych przewoźników straciło 46 mld dolarów przed opodatkowaniem, a wielkość podróżnych nie wróci do poziomu sprzed pandemii wcześniej jak w 2023 albo 2024 r.

Transport
Rosjanie znają powód katastrofy azerskiego samolotu. To wulgarny język pilotów
Transport
Maciej Lasek: Nie ma odwrotu od CPK i szybkich kolei
Transport
Hiszpańskie media: Polacy wycofali się z walki o producenta superpociągów Talgo
Transport
Cła Donalda Trumpa uderzą po kieszeniach amerykańskich kierowców
Transport
Jak wygląda rosyjska flota cieni? Ukraina publikuje nową listę