Dzikość serca — David Lynch o uczuciu niezwykłym

Świadome igranie konwencjami, konsekwentna, bliska surrealizmowi stylizacja, brak narracyjnej czystości, skłonność do epatowania makabrą to główne cechy twórczości amerykańskiego reżysera skandalisty Davida Lyncha.

Aktualizacja: 07.10.2010 20:08 Publikacja: 07.10.2010 20:07

Dzikość serca — David Lynch o uczuciu niezwykłym

Foto: TVN

Nie interesuje go żadna rzeczywistość poza filmową, co podkreśla zamierzoną sztucznością scenerii.

Taka jest „Dzikość serca”, nagrodzona Złotą Palmą w Cannes ’90, przerysowana, nadnaturalna w każdym szczególe historia pary kochanków (Laura Dern i Nicolas Cage), uciekających szosami południowych stanów przed pościgiem matki dziewczyny, ogarniętej patologiczną nienawiścią do ich związku. [wyimek][link=http://empik.rp.pl/szukaj/produkt?author=Lynch+David&start=1&catalogType=all&searchCategory=all]Zobacz na Empik.rp.pl[/link][/wyimek]

Wszystko jest tu zbyt głośne (np. dźwięk i obraz zapalanej przez bohatera zapałki przypomina wybuch i pożar szybu naftowego), zbyt wulgarne, zbyt drastyczne. W sensacyjno-kryminalną ramę wpisał twórca uczucie niezwykłe i niezwykle manifestowane.

Połączenie furii i drapieżności z niewinnością i czułością, piękna i brzydoty, dobra ze złem. Pełen perwersji, jakby wyjęty ze snu świat „Dzikości serca” fascynuje, lecz lepiej nie próbować go zrozumieć. Jego siła mieści się w niejasnościach i niedomówieniach. Zastosowanie analizy logicznej bezpowrotnie zburzy tę misterną konstrukcję.

[i]piątek | Dzikość serca ****

22.15 | tvp 1 | dramat sensacyjny, USA 1990[/i]

Telewizja
„The Last of Us” bije rekord w Ameryce, a zagrożenie rośnie
Telewizja
„Duduś”, który skomponowała muzykę „Stawki większej niż życie” i „Czterdziestolatka”
Telewizja
Agata Kulesza w akcji: TVP VOD na podium za Netflixem, Teatr TV podwoił oglądalność
Telewizja
Teatr TV i XIII księga „Pana Tadeusza" napisana przez Fredrę
Telewizja
Teatr TV odbił się od dna. Powoli odzyskuje widownię i artystów