Światowa prapremiera „Imagine” Krystiana Lupy

23 kwietnia na finał Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych w Teatrze Powszechnym w Łodzi odbędzie się prapremiera najnowszego przedstawienia wybitnego reżysera. Patronem festiwalu jest „Rzeczpospolita”.

Publikacja: 22.04.2022 09:58

Światowa prapremiera „Imagine” Krystiana Lupy

Foto: materiały prasowe/fot. Natalia Kabanow

- Od dłuższego czasu, również w naszym kraju, procesy, które obserwujemy z zaniepokojeniem, są spowodowane niechęcią jednego człowieka do zrozumienia drugiego człowieka w kwestii jego wewnętrznej wolności – powiedział „Rzeczpospolitej” Krystian Lupa. - Ten stary paradygmat nazwaliśmy w „Imagine” „bucem wojny”. To ktoś taki, kto nie wyobraża sobie życia bez zniszczenia czyjejś wolności, która jemu przecież nie zagraża. Piosenka Lennona mówi o tym, by wyobrazić sobie świat, w którym nie ma granic i narodów, za jakie trzeba umierać. I przecież nie chodzi o zmianę, jaką zaprowadza się kolejną komunistyczną rewolucją albo inną ideologiczną zmianą. Chodzi o to, żeby człowiek sam zaczął się zmieniać. I ta zmiana już się w ludziach zaczęła. Zaczęliśmy szanować drugiego człowieka z jego odmiennością, z jego cierpieniem, jego seksualizmem i marzeniami, odrzucając przemoc we wszystkich dziedzinach. To się stało kwestią ludzkiej wrażliwości. Obecna wojna jest bombą atomową wymierzoną w taki proces i na jakiś czas ten proces opóźni.



„Imagine” to artystyczna podróż do świata hipisowskiej rewolucji przełomu lat 60. i 70 XX wieku. Krystian Lupa wychodząc od słów piosenki Johna Lennona „Imagine”, zadaje pytanie o żywotność utopii w dzisiejszym świecie, zwłaszcza idei New Age, wizji świata bez wojen, państw, własności i nienawiści.




Spektakl jest koprodukcją Teatru Powszechnego w Łodzi i Teatru Powszechnego im. Zygmunta Hübnera w Warszawie realizowaną w ramach międzynarodowego projektu „Prospero. Extended Theatre”.



– Niezwykle cieszę się z koprodukcji „Imagine” i prapramiery na XXVIII Międzynarodowym Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych w Teatrze Powszechnym w Łodzi, bo moim zdaniem Krystian Lupa to jeden z najwybitniejszych współczesnych twórców teatralnych. Łodzianie poznawali go od 2004 roku, od tego czasu pokazaliśmy osiem jego spektakli, odbyły się wystawy, dyskusje, spotkania – mówi Ewa Pilawska, dyrektorka Teatru Powszechnego w Łodzi oraz Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych.



- Cieszę się, że premierę tego spektaklu możemy pokazać w Teatrze Powszechnym w Łodzi, to naturalna konsekwencja wcześniejszych inicjatyw oraz długoletnich wspólnych działań i zaangażowania pani dyrektor Ewy Pilawskiej. W trudnych czasach wojny i epidemii chcemy przez sztukę uprawiać dialog różnych instytucji i krajów, szukać odpowiedzi na najtrudniejsze pytania etyczne oraz pracować dla lepszej przyszłości – mówi Paweł Łysak, dyrektor Teatru Powszechnego w Warszawie.



W obsadzie spektaklu znaleźli się aktorzy warszawskiego Teatru Powszechnego (Grzegorz Artman, Karolina Adamczyk, Michał Czachor, Anna Ilczuk, Andrzej Kłak, Mateusz Łasowski, Karina Seweryn, Ewa Skibińska i Julian Świeżewski), a także Michał Lacheta z Teatru Powszechnego w Łodzi oraz gościnnie Marta Zięba z Teatru Studio i Piotr Skiba.



- Prapremierze „Imagine” towarzyszy także cykl wydarzeń wokół artysty. 24 kwietnia w Teatrze Powszechnym odbędzie się konferencja „Krystian Lupa. Artysta. Wizjoner”. Uczestnicy spojrzą przekrojowo na dorobek Krystiana Lupy od początków w Jeleniej Górze, poprzez spektakle krakowskie, wrocławskie i te realizowane za granicą, kończąc na jego najnowszych realizacjach. Po konferencji ukaże się polsko-angielskie wydawnictwo poświęcone twórczości Lupy – mówi Ewa Pilawska, dyrektorka Teatru Powszechnego w Łodzi i dyrektorka Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych.



Spektakl realizowany jest w ramach międzynarodowego projektu „Prospero. Extended Theatre”, dzięki wsparciu z programu „Kreatywna Europa” Unii Europejskiej. Prospero to przedsięwzięcie telewizji ARTE oraz 9 europejskich teatrów:


– Théâtre de Liège z Belgii (lider projektu)


– ERT – Emilia Romagna Teatro Fondazione z Modeny


– São Luiz Teatro Municipal z Lizbony


– Göteborgs Stadsteater ze Szwecji


– Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu z Chorwacji


– Teatros del Canal z Madrytu


– Schaubühne Berlin z Niemiec


– Teatr Powszechny w Warszawie


– Odéon – Théâtre de l'Europe z Paryża.



- W ciągu 4 lat zostanie wyprodukowane, sfilmowane i umieszczone na platformie online dziewięć programów artystycznych. Zebraliśmy wschodzące talenty, ale także uznanych artystów. Wiemy, że polski teatr jest jednym z najsilniejszych w Europie pod względem dramaturgii, aktorstwa i scenografii. Propozycja współpracy z takim mistrzem, jak Krystian Lupa, przy produkcji spektaklu eksplorującego przemiany z czasów Johna Lennona, wydała nam się oczywista do realizacji – mówi Serge Rangoni, dyrektor Théâtre de Liège i koordynator projektu „Prospero. Extended Theatre”.



„Imagine”


reżyseria i scenografia: Krystian Lupa


scenariusz: Krystian Lupa i kreacja zbiorowa aktorów


muzyka: Bogumił Misala


kostiumy: Piotr Skiba


kierowniczka produkcji: Michalina Żemła/Karolina Pawłoś


wideo: Joanna Kakitek, Natan Berkowicz


asystent reżysera, współpraca dramaturgiczna: Dawid Kot


asystent reżysera: Jan Kamiński


współpraca kostiumograficzna: Aleksandra Harasimowicz


inspicjentka: Iza Stolarska


obsada: Karolina Adamczyk, Grzegorz Artman, Michał Czachor, Anna Ilczuk, Andrzej Kłak, Michał Lacheta (Teatr Powszechny w Łodzi), Mateusz Łasowski, Karina Seweryn, Piotr Skiba (gościnnie), Ewa Skibińska, Julian Świeżewski, Marta Zięba (gościnnie – Teatr Studio w Warszawie).



Premiera w Łodzi: 23 kwietnia 2022 r. podczas Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych. Kolejne pokazy w Łodzi: 24, 28, 29 i 30 kwietnia o godz. 19.00. 
 
Premiera w Warszawie: 7 maja 2022 r., Scena Duża Teatru Powszechnego.


Kolejne pokazy w Warszawie: 8, 10, 11, 12 i 13 maja o godz. 18.00.

Foto: materiały prasowe/fot. Natalia Kabanow

Foto: materiały prasowe/fot. Natalia Kabanow

Foto: materiały prasowe/fot. Natalia Kabanow

Teatr
„Seks, Hajs i Głód”, czyli przydałby się wykrywacz teatralnych postaci
Materiał Promocyjny
Suzuki e VITARA jest w pełni elektryczna
Teatr
Perceval wystawia Zolę w Krakowie
Teatr
„Nie trzeba było tego mówić”, czyli jak wywołaliśmy aferę
Teatr
Niemieckie teatry zmagają się z kryzysem finansowym
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Teatr
Teatr 2024, czyli iluzja konkursów ministerialnych. Krzysztof Warlikowski najlepszy
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego