Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 6 marca 2018 r. (sygn. II OSK 1221/16) zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym. Decyzją z kwietnia 2014 r. wójt gminy Włoszakowice ustalił środowiskowe uwarunkowania dla przedsięwzięcia polegającego na budowie farmy wiatrowej składającej się z 15 turbin wiatrowych o łącznej mocy do 30 MW oraz infrastruktury towarzyszącej, realizowanego na wskazanych w decyzji działkach.
Decyzja została zaskarżona odwołaniem. Skarżący powoływali się przede wszystkim na to, że w ich ocenie złożony w toku postępowania raport nie zawiera wszystkich elementów wymaganych przez właściwe przepisy. W grudniu 2014 r. Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Lesznie nie podzieliło argumentów osób fizycznych i stowarzyszenia, którzy wnieśli odwołanie i utrzymało zaskarżoną decyzję w mocy.
Również Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu nie podzielił argumentów skarżących i oddalił skargi na decyzje organu II instancji (wyrok z dnia 27 stycznia 2016 r., sygn. IV SA/Po 159/15).
Inaczej natomiast sprawę ocenił Naczelny Sąd Administracyjny, który wskazał, że WSA w Poznaniu dokonał nieprawidłowej wykładni przepisów ustawy środowiskowej (tj. art. 66 ust. 1 pkt 5 lit. a) jak i art. 66 ust. 1 pkt 5 lit. b. Zdaniem NSA nie budzi bowiem wątpliwości, że złożony przez inwestora raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko nie zawiera prawidłowej analizy wariantów wymaganych przez ustawodawcę. Wynika to z tego, że przepis art. 66 ust. 1 pkt 5 ustawy środowiskowej jednoznacznie stanowi, że raport musi zawierać opis trzech wariantów, które uwzględniają szczególne cechy danego przedsięwzięcia lub jego oddziaływania. Są to wariant proponowany przez wnioskodawcę, a także racjonalny wariant alternatywny (art. 66 ust. 1 pkt 5 lit. a) oraz racjonalny wariant najkorzystniejszy dla środowiska (art. 66 ust. 1 pkt 5 lit. b).
Powyższe trzy warianty muszą posiadać uzasadnienie ich wyboru. Natomiast w tej sprawie poddano w raporcie analizie wariant „0" niepodejmowania przedsięwzięcia, wariant I proponowany przez wnioskodawcę, który zakłada budowę 20 turbin oraz wariant II zakładający budowę 15 turbin jako racjonalny wariant alternatywny, który został uznany przez wnioskodawcę jako tożsamy racjonalny wariant najkorzystniejszy dla środowiska. Jednak tzw. wariant „zerowy", a więc polegający na braku realizacji przedsięwzięcia nie stanowi w obowiązującym stanie prawnym w żadnym przypadku wariantu alternatywnego o którym stanowi przepis art. 66 ust. 1 pkt 5 lit. a) jak i lit. b) ustawy środowiskowej. Z kolei wariant II realizacji przedsięwzięcia uznano jako tożsamy z wariantem najkorzystniejszym dla środowiska co podkreśla jego uzasadnienie. Oznacza to, że brak jest w raporcie oddzielnego – wyodrębnionego trzeciego wariantu realizacji danego przedsięwzięcia i uzasadnienia jego wyboru zgodnie z dyspozycją art. 66 ust. 1 pkt 5 lit. b) ustawy środowiskowej.