Powołanie i odwołanie skarbnika wyłącznie w jawnym głosowaniu

Czy decyzją rady uchwała w sprawie powołania (odwołania) skarbnika gminy może zapadać w głosowaniu tajnym? Jaki skutek ma podjęcie w tym trybie uchwały w sprawie powołania (odwołania) skarbnika?

Publikacja: 22.01.2010 06:30

Powołanie i odwołanie skarbnika wyłącznie w jawnym głosowaniu

Foto: Fotorzepa, Darek Golik DG Darek Golik

Do wyłącznej właściwości rady gminy należy podejmowanie uchwał w sprawie powołania oraz odwołania gminnego skarbnika.

Uchwały te mogą być podejmowane wyłącznie z inicjatywy wójta, burmistrza, prezydenta miasta.

Jednocześnie art. 18 ust. 2 pkt 3 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=D208CE74C095B97A27FF724EC0651BA6?id=163433]ustawy o samorządzie gminnym [/link]nie określa żadnych szczególnych sposobów podejmowania przez radę uchwał w tych sprawach. Oznacza to, że należy stosować zasady ogólne, wynikające z art. 11b i art. 14 ustawy o samorządzie gminnym.

Zgodnie z art. 11b działalność gminnych organów jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw.

Jawność ta obejmuje prawo obywateli do uzyskania informacji, wstępu na sesje rady gminy i posiedzenia jej komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych.

Art. 14 omawianej ustawy zawiera natomiast zasadę, zgodnie z którą uchwały rady gminy zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu jawnym, chyba że ustawa stanowi inaczej.

Takim szczególnym przepisem jest chociażby art. 19 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, zgodnie z którym rada gminy wybiera ze swego grona przewodniczącego i wiceprzewodniczących bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady w głosowaniu tajnym.

Skoro art. 18 ust. 2 pkt 3 nie przewiduje szczególnych form głosowania uchwały w sprawie powołania (odwołania) skarbnika gminy, oznacza to, że uchwały w tej sprawie powinny być podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu jawnym.

Jednocześnie zaznaczyć trzeba, że żaden przepis ustawy o samorządzie gminnym nie upoważnia rady gminy do zmiany zasad podejmowania takich uchwał (wprowadzania wymogu uzyskania przez kandydata kwalifikowanej większości głosów czy też wprowadzania tajnego głosowania).

Odstępstwo od ustawowej zasady jawnego głosowania nad powołaniem (odwołaniem) skarbnika należy uznać za rażące naruszenie prawa skutkujące nieważnością podjętych tak uchwał.

[i]Podstawa prawna:

– art. 11b, 14, 18 ust. 2 pkt 3 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=828D17C3064D5AFCFAED18A25822F721?id=163433]ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. DzU z 2001 r. nr 142, poz. 1591 ze zm.)[/link].[/i]

Do wyłącznej właściwości rady gminy należy podejmowanie uchwał w sprawie powołania oraz odwołania gminnego skarbnika.

Uchwały te mogą być podejmowane wyłącznie z inicjatywy wójta, burmistrza, prezydenta miasta.

Pozostało jeszcze 91% artykułu
Sądy i trybunały
Adam Bodnar ogłosił, co dalej z neosędziami. Reforma już w październiku?
Prawo dla Ciebie
Oświadczenia pacjentów to nie wiedza medyczna. Sąd o leczeniu boreliozy
Prawo drogowe
Trybunał zdecydował w sprawie dożywotniego zakazu prowadzenia aut
Zawody prawnicze
Ranking firm doradztwa podatkowego: Wróciły dobre czasy. Oto najsilniejsi
Prawo rodzinne
Zmuszony do ojcostwa chce pozwać klinikę in vitro. Pierwsza sprawa w Polsce