Zapadł pierwszy wyrok sądowy w sprawie rozliczania opłat za gospodarowanie odpadami. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie (sygn. I SA/Rz 968/12) uznał, że ta czynność nie podlega VAT. To korzystne i bardzo ważne dla gmin stanowisko.
Przypomnijmy, że od 1 lipca 2013 r. gospodarką odpadami mają zajmować się samorządy. Z nowych przepisów wynika, że to gmina ma wybrać w przetargu firmy odbierające śmieci. Właściciele posesji zapłacą jej natomiast za gospodarowanie odpadami.
Jak rozliczyć takie opłaty? Z pierwszych wyjaśnień fiskusa wynikało, że gmina przejmująca od właścicieli nieruchomości obowiązki gospodarowania odpadami komunalnymi jest w tym zakresie podatnikiem VAT (interpretacje katowickiej Izby Skarbowej nr IBPP2/443-1378/11/Icz oraz IBPP1/443-293/12/LSz). Pobierane opłaty są zwolnione z podatku na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia ministra finansów z 4 kwietnia 2011 r. (DzU z 2011 r. nr 73, poz. 392 ze zm.).
Takie podejście oznaczałoby dla gmin dodatkowe obowiązki dokumentacyjne, takie jak wystawianie właścicielom nieruchomości faktur (a za ich brak może być przecież wymierzona grzywna z kodeksu karnego skarbowego), wykazywanie opłaty w ewidencji VAT i składanych w urzędzie skarbowym deklaracjach. Ponadto – co jest nawet bardziej dotkliwe – pogarszałoby im tzw. współczynnik VAT, na podstawie którego odliczają one część podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług.
Rzeszowski WSA orzekł jednak, że opłaty w ogóle nie podlegają opodatkowaniu VAT. Jest to bowiem danina publicznoprawna, a nie wynagrodzenie za świadczenie. Gmina w tej sytuacji nie działa w ogóle jako podatnik VAT.