Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (dyrektor KIS) w interpretacji z 23 maja 2018 r. (sygn. 0115-KDIT1-1.4012.202. 2018.1.RH) rozstrzygnął kwestię opodatkowania VAT czynności polegającej na odpłatnym udostępnianiu przystanków komunikacyjnych. Wniosek w omawianej sprawie złożyła gmina, będąca czynnym podatnikiem VAT. Wnioskodawca jest właścicielem oraz zarządcą przystanków komunikacyjnych zlokalizowanych w pasie dróg gminnych na jej terenie, które udostępnia na rzecz operatorów i przewoźników, w celu wykonywania przez te podmioty działalności w zakresie publicznego transportu zbiorowego.
Zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w tym także zarządzanie przystankami i utrzymywanie tych obiektów, należy do zadań własnych gminy. Udostępnianie przystanków odbywa się w oparciu o uchwałę rady miejskiej na podstawie uzgodnionych z przewoźnikami zasad.
Gmina nie zawiera i nie planuje zawierać z przedsiębiorstwami transportowymi umów cywilnoprawnych w celu ustalenia zasad korzystania z przystanków. Z tytułu udostępniania przystanków na rzecz przewoźników gminie przysługuje możliwość pobierania opłaty według stawki określonej w uchwale, kalkulowanej jako opłata za jedno zatrzymanie środka transportu na przystankach. Możliwość pobierania przez gminę opłat za korzystanie z przystanków wynika z ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. Opłaty za korzystanie z przystanków komunikacyjnych stanowią dochód właściwej jednostki samorządu terytorialnego, z przeznaczeniem w szczególności na utrzymanie przystanków komunikacyjnych oraz budowę, przebudowę, remont przystanków komunikacyjnych, wiat lub innych budynków służących pasażerom.
Gmina powzięła wątpliwości, jak powinna traktować czynności udostępniania przystanków komunikacyjnych na rzecz przewoźników na gruncie podatku VAT, w związku z czym zadała pytanie, czy opłaty należne gminie z tytułu udostępniania przystanków na rzecz przewoźników stanowią wynagrodzenie za czynności podlegające ustawie o VAT po stronie gminy.
W ocenie gminy, opłaty pobierane od przewoźników za korzystanie z przystanków mają charakter należności publicznoprawnych, których wysokość i zasady pobierania są ustalane w ustawie o publicznym transporcie zbiorowym, a dochód uzyskany z poboru takich opłat w całości służy celom publicznym. Z tytułu pobierania przez gminę opłat o charakterze daniny publicznoprawnej za korzystanie z przystanków wykonuje ona czynności administracyjne, działając w interesie publicznym, a w konsekwencji występuje w tym przypadku jako organ władzy publicznej w rozumieniu art. 15 ust. 6 ustawy o VAT. W związku z powyższym zdaniem gminy, wskazane w opisie stanu faktycznego opłaty należne z tytułu udostępniania przystanków na rzecz przewoźników nie stanowią wynagrodzenia za czynności podlegające ustawie o VAT po stronie gminy.