Reklama
Rozwiń

Jak uchwalić wieloletnią prognozę finansową

Wraz z budżetem na 2011 r. rady uchwalają wieloletnią prognozę finansową. Obejmuje ona co najmniej trzy lata

Publikacja: 16.11.2010 05:50

Jak uchwalić wieloletnią prognozę finansową

Foto: Fotorzepa, Dariusz Majgier DM Dariusz Majgier

Jeżeli przewidziane w wieloletniej prognozie finansowej (WPF) przedsięwzięcia mają być prowadzone w dłuższym czasie, należy pamiętać o tym, że WPF należy uchwalić na ten właśnie okres. Obowiązek jej uchwalenia nie później niż uchwały budżetowej na 2011 r. wynika bezpośrednio z art. 122 ust. 2 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=325301]ustawy z 27 sierpnia 2009 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (DzU nr 157, poz. 1241 ze zm.)[/link].

[srodtytul]Budżet na lata[/srodtytul]

Wieloletnia prognoza finansowa jest zbiorem dokumentów, które pozwalają jednostkom samorządu terytorialnego wyjść z rocznego ujmowania ich gospodarki finansowej. Można zatem powiedzieć, że WPF to taki samorządowy budżet na lata. Przyjęte w niej wartości są wiążące przy ustalaniu budżetów rocznych. Oczywiście pod warunkiem, że nie zostaną zmienione.

Powoduje to, że od wieloletniej prognozy wymaga się, aby była sporządzona na realnych przesłankach umożliwiających ocenę sytuacji finansowej gminy (powiatu czy województwa) w okresie, na który została przyjęta.

Zaznaczyć trzeba, że opracowując WPF na lata 2011 – 2013, dopuszczalny poziom zadłużenia jednostki samorządu terytorialnego w tym okresie oblicza się jeszcze na starych zasadach określonych w przepisach ustawy z 30 czerwca 2005 r. (art. 169 – 171). Wynika to wprost z art. 121 ust. 8 przepisów wprowadzających ustawę o finansach publicznych.

[srodtytul]Tryb prac[/srodtytul]

W odróżnieniu od uchwał budżetowych ustawa o finansach publicznych nie określa, jak prowadzić prace nad uchwaleniem wieloletniej prognozy finansowej. Wiadomo jedynie, że jej projekt zawsze przygotowuje organ wykonawczy (wójt, zarząd). [b]Projekt musi zostać zaopiniowany przez regionalną izbę obrachunkową. WPF musi być uchwalona nie później niż uchwała budżetowa na dany rok.[/b]

Przepisy ustawy o finansach publicznych nie zawierają również upoważnienia dla rad (sejmików) do określenia szczegółowego trybu prac nad wieloletnią prognozą finansową. Zawarty w art. 234 ustawy o finansach publicznych przepis kompetencyjny upoważnia organy stanowiące jedynie do uregulowania trybu prac nad projektem uchwały budżetowej.

Przepisy ustawy o finansach publicznych nie określają wreszcie, jaką większością głosów WPF ma być przez radę (sejmik) uchwalona. Zastosowanie znajdą tu więc zasady ogólne wynikające z przepisów samorządowych ustaw ustrojowych. Jak wynika z art. 14 ustawy o samorządzie gminnym, uchwały rady gminy zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu jawnym. Ponieważ żaden przepis nie stanowi inaczej, tryb ten należy zastosować do uchwalenia gminnej wieloletniej prognozy finansowej. Odpowiednikami art. 14 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=B30832686C295977E1C5D8A66D28079E?id=163433]ustawy o samorządzie gminnym[/link] są:

- art. 13 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym;

- art. 19 ust. 1 ustawy o samorządzie województwa.

[srodtytul]Treść WPF[/srodtytul]

Wieloletnia prognoza finansowa powinna być realistyczna i określać dla każdego objętego nią roku co najmniej (art. 226 ust. 1 ustawy o finansach publicznych):

- dochody bieżące oraz wydatki bieżące budżetu jednostki samorządu terytorialnego, w tym na obsługę długu, gwarancje i poręczenia;

- dochody majątkowe, w tym dochody ze sprzedaży majątku, oraz wydatki majątkowe budżetu jednostki samorządu terytorialnego;

- wynik budżetu jednostki samorządu terytorialnego;

- przeznaczenie nadwyżki albo sposób sfinansowania deficytu;

- przychody i rozchody budżetu jednostki samorządu terytorialnego z uwzględnieniem długu zaciągniętego oraz przewidzianego do zaciągnięcia;

- kwotę długu jednostki samorządu terytorialnego, w tym relację, o której mowa w art. 243, oraz sposób sfinansowania spłaty długu.

Ponadto uchwała w sprawie wieloletniej prognozy finansowej może (nie musi) zawierać upoważnienia dla zarządu (wójta) do zaciągania zobowiązań związanych z realizacją zamieszczonych w niej przedsięwzięć oraz z tytułu umów, których realizacja w roku bieżącym i w latach następnych jest niezbędna do zapewnienia ciągłości działania jednostki, ale wynikające z nich płatności wykraczają poza rok budżetowy. Uchwała ta może również upoważniać zarząd (wójta) do przekazania tych kompetencji kierownikom jednostek organizacyjnych gminy (powiatu, województwa).

Do uchwały w sprawie przyjęcia WPF niezbędne będą załączniki. Pierwszym jest tabelaryczne przedstawienie wieloletniej prognozy finansowej. Drugim zaś wykaz przedsięwzięć, które mają być wprowadzane w życie w okresie obowiązywania WPF.

[ramka][b]Wzór uchwały rady gminy (miasta) w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej[/b]

Uchwała nr .......................................

Rady Gminy ......................................

z dnia .............................................. r.

W sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy ......... na lata 2011 – .............................. .

Na podstawie art. 226, art. 227 (a gdy uchwała udziela wójtowi upoważnień – również art. 228) art. 230 ust. 6 i art. 243 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (DzU nr 157, poz. 1240 ze zm.) w związku z art. 122 ust. 2 i 3 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (DzU nr 157, poz. 1241 ze zm.) oraz art. 169 – 171 ustawy z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (DzU nr 249, poz. 2104 ze zm.) w związku z art. 121 ust. 8 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych

Uchwala się, co następuje:

§ 1

Przyjmuje się Wieloletnią Prognozę Finansową Gminy ........... na lata 2011 – .......... zgodnie z załącznikiem nr 1: Tabelaryczna Prezentacja Wieloletniej Prognozy Finansowej, i załącznikiem

nr 2: Wykaz przedsięwzięć WPF do uchwały.

§ 2 (fakultatywnie)

Upoważnia się wójta (burmistrza, prezydenta miasta) do:

1. Zaciągania zobowiązań:

a) związanych z realizacją przedsięwzięć wymienionych w załączniku nr 2;

b) z tytułu umów, których realizacja w roku budżetowym i w latach następnych jest niezbędna do zapewnienia ciągłości działania jednostki i z których wynikające płatności wykraczają poza rok budżetowy, ujętych w załączniku nr 2;

2. Przekazywania uprawnień do zaciągania zobowiązań, o których mowa w ust. 1 kierownikom jednostek organizacyjnych gminy ....... .

§ 3

Wykonanie uchwały powierza się wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta)

§ 4

Uchwała wchodzi w życie 1 stycznia 2011 r.(na podstawie wzoru opracowanego przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Warszawie)

[/ramka]

Jeżeli przewidziane w wieloletniej prognozie finansowej (WPF) przedsięwzięcia mają być prowadzone w dłuższym czasie, należy pamiętać o tym, że WPF należy uchwalić na ten właśnie okres. Obowiązek jej uchwalenia nie później niż uchwały budżetowej na 2011 r. wynika bezpośrednio z art. 122 ust. 2 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=325301]ustawy z 27 sierpnia 2009 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (DzU nr 157, poz. 1241 ze zm.)[/link].

Pozostało jeszcze 92% artykułu
Nieruchomości
Sąd Najwyższy wydał ważny wyrok dla tysięcy właścicieli gruntów ze słupami
Podatki
Podział mieszkania ze spadku. Czy można uniknąć podatku?
Prawo karne
„Matka Boska Kermitowska” obraża uczucia religijne? Jest wyrok sądu
Prawo w Polsce
Ile zapłacimy za abonament RTV w 2025? Oto stawki od 1 stycznia i lista zwolnionych z opłaty
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego
Podatki
Ulga podatkowa dla pracujących seniorów. Czym jest i kto może z niej skorzystać?
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku