Kazus 1
Obowiązek publikacji planu postępowań
Rok 2017. Miasto Stołeczne Warszawa nie zamieściło na swojej stronie internetowej planu postępowań o udzielenie zamówień publicznych na dany rok finansowy. Czy zamawiający miał taki obowiązek?
W stanie prawnym obowiązującym przed wejściem w życie nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych (dalej ustawa PZP) zamawiający nie mieli obowiązku publikacji na swojej stronie internetowej planów postępowań. Nowelizacja wprowadza jednak do ustawy PZP nowy art. 13a, zgodnie z którym zamawiający, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy PZP oraz ich związki (a więc np. zamawiający z sektora finansów publicznych) będą zobowiązani nie później niż 30 dni od dnia przyjęcia budżetu lub planu finansowego przez uprawniony organ, do sporządzenia planów postępowań o udzielenie zamówień, jakie przewidują przeprowadzić w danym roku finansowym oraz zamieszczenia ich na stronie internetowej.
Zgodnie z nowelizacją PZP plan postępowań o udzielenie zamówień będzie musiał zawierać w szczególności informacje dotyczące: przedmiotu zamówienia, rodzaju zamówienia według podziału na zamówienia na roboty budowlane, dostawy lub usługi, przewidywany tryb udzielenia zamówienia, orientacyjną wartość zamówienia oraz przewidywany termin wszczęcia postępowania w ujęciu kwartalnym lub miesięcznym. Plany postępowań o udzielenie zamówień publicznych zamawiający będą mieli obowiązek publikować od 2017 r.
Zamawiający, inni niż ci wskazani wprost w art. 13 a (a więc np. zamawiający sektorowi), będą mogli zamieszczać na stronie internetowej plany postępowań o udzielenie zamówień, ale nie będą mieli takiego obowiązku. Wszyscy zamawiający będą zwolnieni z obowiązku zamieszczania na stronie internetowej informacji o postępowaniach o udzielenie zamówień, jeżeli wymaga tego ochrona informacji niejawnych.