Niewątpliwie zamierzeniem ustawodawcy przy projektowaniu nowego Prawa wodnego było stworzenie kompleksowej ustawy, która jak najpełniej ureguluje materię związaną z gospodarowaniem wodami. Dlatego też od 2018 roku w Prawie wodnym znajdą się między innymi przepisy dotyczące jednego z instrumentów ekonomicznych związanych z wodami, czyli opłat podwyższonych. Opłaty te będą ponoszone jako sankcja za naruszenie zasad korzystania z usług wodnych w zakresie poboru wód podziemnych i powierzchniowych oraz wprowadzania ścieków do wód lub do ziemi.
Obecnie opłaty podwyższone unormowane są w ustawie Prawo ochrony środowiska. Zostaną one zastąpione opłatami uregulowanymi w nowym Prawie wodnym, ale jedynie w zakresie opłat dotyczących korzystania z wód. To zaś oznacza, że przedsiębiorcy, których działalność wiąże się przykładowo z wprowadzaniem gazów i pyłów do powietrza oraz wprowadzaniem ścieków do wód, w przypadku naruszeń pozwoleń umożliwiających taką działalność będą musieli liczyć się z zastosowaniem sankcji finansowych uregulowanych w dwóch aktach prawnych.
Opłaty podwyższone aktualnie
Obecnie ustawa Prawo ochrony środowiska w odmienny sposób określa sankcje za brak wymaganego pozwolenia oraz za korzystanie ze środowiska z przekroczeniem warunków w nim określonych. W pierwszym przypadku podmioty korzystające ze środowiska mają obowiązek wniesienia tak zwanych opłat podwyższonych, w drugim zaś organy administracji publicznej nakładają administracyjne kary pieniężne. Podstawowe zasady ponoszenia opłat i kar są identyczne, niezależnie od tego, czy chodzi o emisję gazów i pyłów do powietrza, pobór wód czy też wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi.
Co istotne, obecnie obowiązek uiszczenia opłat podwyższonych powstaje z mocy prawa. Oznacza to, że przedsiębiorca oblicza je samodzielnie, a organy administracji publicznej nie wydają w tym zakresie żadnego rozstrzygnięcia. Wniesienie tych opłat, podobnie jak opłat za korzystanie ze środowiska, powinno nastąpić do 31 marca każdego roku za emisję dokonaną w roku poprzednim. Jeśli zaś podmiot zobowiązany nie dochowa tego terminu, wraz z opłatą podwyższoną powinien wnieść także obliczone samodzielnie, stosownie do regulacji Ordynacji podatkowej, odsetki za zwłokę. Dopiero brak samodzielnego uiszczenia opłat skutkuje ich wymierzeniem w drodze decyzji wydawanej przez marszałka województwa.
Kary administracyjne są natomiast nakładane przez organy Inspekcji Ochrony Środowiska w drodze decyzji. Na ich zapłatę dany podmiot ma 14 dni, licząc od dnia, w którym decyzja o nałożeniu kary stała się ostateczna. Brak uiszczenia kary w tym terminie sprawia, że jest się dodatkowo zobowiązanym do obliczenia i zapłaty należnych odsetek za zwłokę, stosownie do przepisów Ordynacji podatkowej.