2) .........".
Niezwykle ważne jest, a autorzy obwieszczeń w sprawie ogłoszenia jednolitych tekstów aktów prawa miejscowego z reguły o tym zapominają, by w obwieszczeniu nie brakowało części drugiej, prezentującej przepisy uchwał zmieniających, których nie ujmuje się w tekście jednolitym. Dzięki tej części bowiem uchwały zmieniające są podane w całości, wraz ich przepisami przejściowymi, dostosowującymi i tymi o wejściu w życie.
Błędy popełniane w praktyce
Statuty jednostek samorządu terytorialnego to jeden z najczęściej ogłaszanych w formie tekstu jednolitego rodzajów aktów prawa miejscowego. Dlatego właśnie te akty posłużyły mi za materiał źródłowy dzisiejszych rozważań.
Przejrzałem szereg tekstów jednolitych statutów różnych gmin, miast i powiatów i wnioski, jakie przyszło mi wysnuć, niestety nie są najlepsze.
Niedobrą regułą jest podejmowanie przez rady gmin, miast, a nawet powiatów uchwał w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu uchwały w sprawie statutu odpowiednio gminy, miasta czy powiatu. W takich przypadkach obwieszczenie, które przecież jest aktem samoistnym, ujmowane jest jako załącznik do takiej uchwały, a dopiero załącznikiem do obwieszczenia jest tekst jednolity ?statutu.
Ciekawe jest, że większość tych uchwał, zgodnie z ich treścią, ogłasza się poprzez rozplakatowanie i na stronie internetowej danej jednostki samorządu terytorialnego, a przecież znalazłem je w dzienniku urzędowym województwa, a ta forma ogłoszenia nie jest wymieniana, jak to się czyni w innych uchwałach.
Same obwieszczenia również budzą wiele wątpliwości. Większość z nich w ogóle nie posiada części ?drugiej, prezentującej przepisy uchwał nowelizujących nieujęte w tekście jednolitym. Często nie są opatrzone podpisem przewodniczącego jednostki samorządu terytorialnego.
TAK NIE WOLNO:
OBWIESZCZENIE
RADY GMINY G.
z 1 lutego 2013 r.
w sprawie ogłoszenia tekstu jednolitego uchwały ?Nr 183/XXX/09 Rady Gminy G. ?z 09 października 2009 roku ?w sprawie uchwalenia Statutu Gminy G.
Na podstawie art. 16 ust. 3 i 4 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (tekst jedn. Dz.U. z 2011r. Nr 197, poz. 1172 z późn. zm.) Rada Gminy G. ogłasza tekst jednolity Uchwały Nr 183/XXX/09 Rady Gminy G. z dnia 09 października 2009 r. w sprawie uchwalenia Statutu Gminy G. (Dz. Urz. Woj. Maz. z 2009 r. Nr 179, poz. 5094), zmienionej:
1) Uchwałą Nr 210/XXXIII/10 Rady Gminy G. z dnia 10 lutego 2010 r. w sprawie zmian w statucie Gminy G. (Dz. Urz. Woj. Maz. z 2010 r. Nr 109, poz. 2157).
2) Uchwałą Nr 218/XXXIV/10 Rady Gminy G. z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zmiany statutu Gminy G. (Dz. Urz. Woj. Maz. z 2010 r., poz. 2399).
3) Uchwałą Nr 158/XVII/12 Rady Gminy G. z dnia 29 listopada 2012 r.w sprawie zmian w statucie Gminy G. (Dz. Urz. Woj. Maz. z 2012 r., poz. 9776),
– zgodnie z brzmieniem załącznika do niniejszego obwieszczenia.
Przewodniczący Rady Gminy:
W powyższym przykładzie trzeba podkreślić następujące błędy:
- w tytule niepotrzebnie podano datę uchwały objętej tekstem jednolitym,
- w podstawie prawnej nie należało przytaczać ust. 4,
- w adresie promulgacyjnym ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych zamiast formuły „z późn. zm." trzeba było podać adres noweli ogłoszonej w DzU nr 232, poz. 1378 formułę „z późn. zm." i odnośnik stosujemy, gdy w nawiasie zawierającym adres promulgacyjny trzeba by wpisać czwarty publikator,
- zamiast wyrazu „zmienionej" powinien być zwrot „z uwzględnieniem zmian wprowadzonych:",
- ?zamiast zdania wspólnego „zgodnie z brzmieniem załącznika do niniejszego obwieszczenia" powinna być druga część obwieszczenia wymieniająca uchwały nowelizujące i ich przepisy, które nie zostały ujęte w tekście jednolitym.
Zupełne kuriozum ogłosiła Rada Powiatu Ż., która w jednej uchwale (!) zawarła obszerną nowelizację i tekst jednolity uchwały w sprawie statutu powiatu Ż. Karkołomność tej regulacji dodatkowo polega na tym, że nowela stanowi załącznik nr 1 do rzeczonej uchwały, a obwieszczenie w sprawie ogłoszenia tekstu jednolitego statutu załącznik nr 2, przy czym sam tekst jednolity stanowi część obwieszczenia, a nie załącznik do niego. Nie przytaczam tego dokumentu in extenso ze względu na jego obszerność, ale dla zainteresowanych podaję adres promulgacyjny tej uchwały Dz. Urz. Woj. Maz. z 2013 r. poz. 2693.
O wynikających z ZTP zasadach tworzenia załącznika do obwieszczenia w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu uchwały wspominałem w artykule nt. pomocy de minimis dla przedsiębiorców opublikowanym w dodatku „Administracja" z listopada ub. roku. Dziś dodam tylko kilka uwag na temat samych odnośników, które są esencją, warstwą informacyjną tekstu jednolitego uchwały, którą legislator opracowujący tekst jednolity nakłada na tekst ujednolicony (zawierający wszystkie zmiany). To właśnie odnośniki czynią z tekstu ujednoliconego tekst jednolity, bo opatrzony pełną, rzetelną informacją na temat:
- ?źródeł zmian i sposobu ich wprowadzenia poprzez dodanie przepisu, nadanie mu nowego brzmienia lub uchylenie,
- informacją o adresach promulgacyjnych innych powoływanych aktów,
- objaśnieniami uaktualniającymi informacje o instytucjach, które zostały zlikwidowane i zastąpione innymi itp.
Analizując wybrane teksty jednolite statutów jednostek samorządu terytorialnego, zauważyłem, że dość powszechnym błędem jest umieszczanie odnośników informujących o zmianach nie tam, gdzie taka ?zmiana występuje, a hurtem na końcu uchwały. To nie jest dobra praktyka, utrudnia bowiem korzystanie z tekstu jednolitego, zmuszając użytkownika do przechodzenia na koniec tekstu przy każdym napotkanym oznaczeniu odnośnika w poszukiwaniu jego treści i informacji.
Zdarza się też, że mimo wymienienia uchwał nowelizujących uchwałę w sprawie statutu w obwieszczeniu, w treści tekstu jednolitego statutu w ogóle nie ma odnośników informujących o zmianach. Wtedy nie mamy do czynienia z tekstem jednolitym, a co najwyżej ujednoliconym.
podstawa prawna: Ustawa z 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (DzU z 2011 r. nr 197, poz. 1172 i nr 232, poz. 1378))
podstawa prawna: Rozporządzenie prezesa Rady Ministrów z 20 czerwca 2002 r. w sprawie „Zasad techniki Prawodawczej" (DzU nr 100, poz. 908)
Mariusz Lachowski, naczelnik Wydziału Tekstów Jednolitych i Analiz Techniki Prawodawczej Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu
Kiedyś to organ uchwalający uchwały decydował, kiedy opracować tekst jednolity aktu prawa miejscowego. Teoretycznie mogło się zdarzyć, że robił to dopiero po kilku lub kilkunastu nowelizacjach. Zmiana brzmienia art. 16 ust. 3 ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych aktów prawnych sprawiła, że od stycznia 2012 r. obwieszczenie w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu uchwały trzeba ogłosić nie rzadziej niż raz na dwanaście miesięcy, jeżeli akt prawa miejscowego był nowelizowany.