Wiedza i podejście
Według raportu PFHR o dobrych specjalistów od sprzedaży czy marketingu jest dziś nawet trudniej niż o finansistów czy informatyków. Nie dziwi to przedstawicieli firm rekrutacyjnych, którzy przypominają, że kompetencje sprzedażowe zyskują na znaczeniu w trudniejszych czasach. – Sprzedaż i marketing od zawsze były lokomotywą biznesu, a teraz, w trudnym dla wszystkich czasie, ta świadomość zdecydowanie wzrasta – twierdzi Maryla Aftanasiuk-Lisiecka, dyrektor zespołu specjalizującego się w rekrutacji w obszarze sprzedaży i marketingu w firmie rekrutacyjnej Antal. Dodaje, że dzisiaj, gdy wszyscy staramy się oszczędzać, dobry handlowiec, który jest prawdziwym doradcą klienta, odgrywa bardzo ważną rolę w firmie.
O widocznym obecnie dużym zapotrzebowaniu na kandydatów o profilu sprzedażowo-marketingowym mówi też Katarzyna Turowska-Lange, starszy menedżer w Hays Poland. Według niej, ten trend dotyczy właściwie każdej branży – począwszy od sektora FMCG i handlu detalicznego, poprzez elektronikę i IT, na przemyśle i budownictwie kończąc. To duże zapotrzebowanie na ekspertów od sprzedaży i marketingu wynika m.in. z otoczenia rynkowego, w którym funkcjonują firmy oraz ich klienci.
– Pracownicy działów sprzedaży są punktem pierwszego kontaktu klienta z firmą czy marką; są odpowiedzialni za zrobienie dobrego pierwszego wrażenia, na co jest tylko jedna szansa. Z kolei utalentowani marketerzy powinni doskonale rozumieć poszczególne grupy klientów i dopasować do nich strategię promocji – wyjaśnia Katarzyna Turowska-Lange. Dodaje, że stanowiska w działach sprzedaży i marketingu często są trudne do obsadzenia, ponieważ wymagają, aby kandydaci łączył doświadczenie pracy w danym sektorze oraz znajomość branży, produktów i specyfiki rynku z dobrze rozwiniętymi kompetencjami miękkimi.
Cyfrowa rewolucja
Jak wylicza ekspertka Hays Poland, osoby pracujące w sprzedaży i marketingu, potrzebują m.in. zaawansowanej umiejętności aktywnego słuchania, niezbędnej do zrozumienia potrzeb klienta i dopasowania do niego odpowiednich rozwiązań. Niezwykle ważna jest także zdolność dostosowania się do rozmówcy, która pomaga budować długofalowe relacje.
Również Danuta Protasewicz, menedżer region w Grafton Recruitment, przyznaje, że choć kandydatów do pracy w sprzedaży i marketingu jest wielu, to o dobrych, pracowników, mających oczekiwane przez firmy kompetencje, nie jest łatwo. Wynika to głównie ze zmiany zapotrzebowania na określone specjalności, co jest rezultatem przenoszenia się komunikacji i sprzedaży do internetu.