Dobry sygnał dla firm i gospodarki - polscy pracownicy chcą się rozwijać

Nie tylko prawie wszystkim pracownikom zależy na rozwoju zawodowym, ale też częściej chcą się rozwijać dla własnej satysfakcji niż dla wyższych zarobków. Oczekują tu jednak większego zaangażowania pracodawców.

Publikacja: 20.04.2022 16:57

Dobry sygnał dla firm i gospodarki - polscy pracownicy chcą się rozwijać

Foto: Bloomberg

Tylko dwóch na stu pracujących Polaków deklaruje w najnowszym badaniu agencji zatrudnienia Randstad, że w ogóle nie zależy im na rozwoju zawodowym. Pozostali chcą się rozwijać- przy czym 57 proc. wskazuje, że zależy im na tym w dużym, albo bardzo dużym stopniu. Ta druga grupa to 17 proc. badanych, przy czym tę średnią podwyższają kobiety (20 proc. deklaruje bardzo duże zaangażowanie w swój rozwój zawodowy).

Nie rozwijam się, więc odchodzę

Co ciekawe, największa grupa, bo prawie połowa ankietowanych pracowników, twierdzi, że chce się rozwijać i zdobywać nowe umiejętności dla własnej satysfakcji. Liczą się też wymierne korzyści; 44 proc. widzi w swoim rozwoju szansę na wyższe wynagrodzenie u nowego pracodawcy a ponad jedna trzecia chce w ten sposób zapewnić sobie utrzymanie zatrudnienia w dłuższej perspektywie licząc też na łatwiejszą zmianę pracy.

Już teraz dbałość o rozwój zawodowy ma coraz częściej wpływ na decyzje o zmianie pracy. Chociaż wśród 21 proc. badanych, którzy w ostatnich miesiącach zmienili pracodawcę, najczęściej wskazywaną przyczyną tego kroku było wyższe wynagrodzenie w nowej firmie (45 proc.), to niewiele mniejsza grupa, 44 proc. tłumaczyła to chęcią rozwoju zawodowego. (Rok wcześniej takich wskazań było 36 proc.)

Z tymi dwoma powodami jest też związana trzeci co do ważności przyczyna zmiany pracy- niezadowolenie z poprzedniego pracodawcy (38 proc.) Mateusz Żydek, rzecznik Randstad, wiąże to z widoczną w zeszłym roku na świecie falą tzw. Wielkiej Rezygnacji pracowników w czasie odbicia po pandemii. Znaczna część tych odejść była przejawem frustracji pracowników - rozczarowanych atmosferą w pracy, nadwyrężeniem równowagi między pracą a życiem prywatnym a także brakiem perspektyw rozwoju.

Wprawdzie 95 proc. pracujących Polaków przyznaje w badaniu Randstad, że sami powinni dbać o rozwijanie swoich kompetencji (robi tak 61 proc. ankietowanych), ale aż 60 proc. oczekuje dbałości o rozwój kompetencji od pracodawcy. Jednocześnie tylko co trzeci pracownik (34 proc.) dostrzega taką dbałość w obecnym miejscu pracy. Niewiele większa grupa (44 proc.) uważa, że pracodawca dba o ich ogólny rozwój zawodowy.

Pieniądze to nie wszystko

- Znaczenie czynnika rozwoju będzie jeszcze bardziej rosło w nadchodzących latach - przewiduje Łukasz Komuda, ekspert rynku pracy Fundacji Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych, który tłumaczy pracodawców- większość z nich to małe i średnie firmy, które mają niewielką przestrzeń do awansów i mniejsze środki na szkolenia niż duże firmy.

Mogą jednak poszukać innych sposobów rozwijania pracowników. Tym bardziej, że aż dwa z trzech najważniejsze dla pracowników elementów rozwoju nie wymagają dużych nakładów. Są to zdobywanie nowych kwalifikacji przez nowe zadania i obowiązki oraz zdobywanie uznania i bycie docenionym w pracy. Udział w szkoleniach jest na trzecim miejscu.

Robert Lisicki, dyrektor Departamentu Pracy w Konfederacji Lewiatan radził pracodawcom, by zwrócili uwagę na rozwojowe oczekiwania pracowników, które są często bardzo rozbieżne z tym, co oferują im firmy. Dobrze to widać to w badaniu Randstad; o ile pracownicy oczekują najczęściej, że w ramach rozwoju zawodowego pracodawca zapewni im udział w szkoleniach podnoszących kwalifikacje (38 proc.) a także pomoże zdobywać nowe umiejętności przydzielając nowe obowiązki i zadania (37 proc.), to pracodawcy stawiają głównie na naukę poprzez nowe obowiązki (42 proc.). Szkolenia i kursy wskazał tylko co czwarty. Za to pracodawcy chętnie rozwijają pracowników poprzez coraz bardziej skomplikowane i odpowiedzialne zadania (38 proc.), na co sami zainteresowani mają ochotę znacznie rzadziej (24 proc.), obawiając się być może, że oznacza to pracę po godzinach…

W interesie firm

Pracownikom bardziej zależy z kolei na zdobywaniu zawodowych uprawnień i certyfikatów a także na awansie na wyższe stanowiska (31 proc.), na co z kolei znacznie rzadziej są gotowi pracodawcy. Tylko co dziesiąty myśli o rozwoju ludzi w kontekście ich awansowania a co piąty chce ich wspierać w zdobywaniu certyfikatów.

Pracodawcy nie doceniają też wyrażanej przez 30 proc. pracowników potrzeby zdobycia uznania i docenienia ich pracy. Znaczenie tej potrzeby widać w odpowiedziach pracujących Polaków na pytanie o to, w jaki sposób pracodawca dba o ich rozwój- najczęściej wskazywali, że robi to dając poczucie uznania i doceniając ich pracę (39 proc.). - Jeśli pracodawcy chcą zmniejszyć rotację pracowników, to muszą uwzględnić ich potrzeby dotyczące rozwoju zawodowego- zaznaczał Lisicki dodając, że zaangażowanie w podwyższanie kwalifikacji pracowników będzie też istotne dla konkurencyjności firm.

Rynek pracy
W wielu branżach może być teraz trudniej o oferty pracy
Materiał Promocyjny
Przed wyjazdem na upragniony wypoczynek
Rynek pracy
Pracodawcy walczą o powrót do biur. I na razie wygrywają
Rynek pracy
Trzy miliony bezrobotnych Niemców. Recesja nie odpuszcza
Rynek pracy
Powrót nawet tysięcy amerykańskich Polaków nie wpłynie na rynek pracy
Rynek pracy
Pracownicy chcą się szkolić w AI i liczą na pomoc pracodawcy