Tylko dwóch na stu pracujących Polaków deklaruje w najnowszym badaniu agencji zatrudnienia Randstad, że w ogóle nie zależy im na rozwoju zawodowym. Pozostali chcą się rozwijać- przy czym 57 proc. wskazuje, że zależy im na tym w dużym, albo bardzo dużym stopniu. Ta druga grupa to 17 proc. badanych, przy czym tę średnią podwyższają kobiety (20 proc. deklaruje bardzo duże zaangażowanie w swój rozwój zawodowy).
Nie rozwijam się, więc odchodzę
Co ciekawe, największa grupa, bo prawie połowa ankietowanych pracowników, twierdzi, że chce się rozwijać i zdobywać nowe umiejętności dla własnej satysfakcji. Liczą się też wymierne korzyści; 44 proc. widzi w swoim rozwoju szansę na wyższe wynagrodzenie u nowego pracodawcy a ponad jedna trzecia chce w ten sposób zapewnić sobie utrzymanie zatrudnienia w dłuższej perspektywie licząc też na łatwiejszą zmianę pracy.
Już teraz dbałość o rozwój zawodowy ma coraz częściej wpływ na decyzje o zmianie pracy. Chociaż wśród 21 proc. badanych, którzy w ostatnich miesiącach zmienili pracodawcę, najczęściej wskazywaną przyczyną tego kroku było wyższe wynagrodzenie w nowej firmie (45 proc.), to niewiele mniejsza grupa, 44 proc. tłumaczyła to chęcią rozwoju zawodowego. (Rok wcześniej takich wskazań było 36 proc.)
Z tymi dwoma powodami jest też związana trzeci co do ważności przyczyna zmiany pracy- niezadowolenie z poprzedniego pracodawcy (38 proc.) Mateusz Żydek, rzecznik Randstad, wiąże to z widoczną w zeszłym roku na świecie falą tzw. Wielkiej Rezygnacji pracowników w czasie odbicia po pandemii. Znaczna część tych odejść była przejawem frustracji pracowników - rozczarowanych atmosferą w pracy, nadwyrężeniem równowagi między pracą a życiem prywatnym a także brakiem perspektyw rozwoju.
Wprawdzie 95 proc. pracujących Polaków przyznaje w badaniu Randstad, że sami powinni dbać o rozwijanie swoich kompetencji (robi tak 61 proc. ankietowanych), ale aż 60 proc. oczekuje dbałości o rozwój kompetencji od pracodawcy. Jednocześnie tylko co trzeci pracownik (34 proc.) dostrzega taką dbałość w obecnym miejscu pracy. Niewiele większa grupa (44 proc.) uważa, że pracodawca dba o ich ogólny rozwój zawodowy.