W ciągu ostatnich dwóch dekad technologie cyfrowe zmieniły oblicze edukacji. Jestem dopiero po pięćdziesiątce, ale za moich szkolnych czasów najbardziej zaawansowanym technologicznie sprzętem w klasie był kieszonkowy kalkulator. Obecnie w powszechnym użyciu są tablety, w muzeach i galeriach na całym świecie przy eksponatach instaluje się ekrany dotykowe i urządzenia interaktywne, a aplikacje takie jak Duolingo umożliwiły naukę języków z wykorzystaniem smartfonów. To, że cyfrowe nowości tak szybko stały się normą w edukacji, obrazuje, jak sprawnie i bezproblemowo nowe technologie przenikają do naszego codziennego życia.
Obecność: Kolejny krok w rozwoju internetu
Technologie 2D mają jednak swoje ograniczenia. Choć narzędzia do nauki zdalnej umożliwiły kontynuowanie edukacji w czasie pandemii, każda osoba posiadająca nastoletnie dzieci może potwierdzić, że czasami było to frustrujące doświadczenie. Trudno było utrzymać przez dłuższy czas zaangażowanie uczniów siedzących przed płaskim ekranem. Brakowało im czegoś niezwykle istotnego – poczucia obecności innych osób oraz kontaktu z kolegami z klasy i nauczycielami we wspólnej przestrzeni.
Czytaj więcej
Biblioteki używają mediów społecznościowych jako narzędzi służących marketingowi, prezentują tam...
Metawersum to kolejny krok w ewolucji internetu, które od dotychczasowych doświadczeń odróżnia się właśnie tym – poczuciem obecności. Obejmuje wiele różnych technologii: gogle rzeczywistości wirtualnej (VR) przenoszące do zupełnie nowego otoczenia, okulary rzeczywistości rozszerzonej (AR), które pewnego dnia będą wyświetlać generowane komputerowo obrazy nanoszone na otaczający świat, a także rozwiązania rzeczywistości mieszanej (MR) – łączące świat fizyczny i wirtualny.
Obecność jest istotna. Dla większości z nas uczenie się ma charakter społeczny: uczymy się od innych i wspólnie z nimi, a wiedzę czerpiemy również z doświadczeń. Przyswajanie faktów jest w tym samym stopniu istotne, co interakcja i dyskusja z innymi. W badaniach naukowych wykazano, że rzeczywistość wirtualna może mieć pozytywny wpływ na wiele czynników – rozumienie, zapamiętywanie informacji, zaangażowanie uczniów, koncentrację uwagi i motywację. Wydaje mi się, że wszyscy to intuicyjnie czujemy. O wiele łatwiej jest coś zapamiętać, jeśli zrobiło się to samemu, niż gdyby tylko ktoś nam o tym opowiedział.