Sphinx Polska zwiększa skalę działania i rozwija segment delivery

Sphinx Polska, spółka zarządzająca sieciami Sphinx, Chłopskie Jadło, Piwiarnia i Fabryka Pizzy planuje zwiększenie liczby restauracji i rozwój usług delivery.

Aktualizacja: 29.05.2018 14:34 Publikacja: 29.05.2018 14:23

Sphinx Polska zwiększa skalę działania i rozwija segment delivery

Foto: Fotorzepa/Krzysztof Skłodowski

Spółka, która zarządza sieciami Sphinx, Chłopskie Jadło, Piwiarnia i Fabryka Pizzy oraz Wook zanotowała w pierwszym kwartale 2018 r. skonsolidowaną stratę netto w porównaniu z 1,53 mln straty rok wcześniej. EBITDA spadła w tym okresie do 1,8 mln z 2 mln w 2017 r.

Skonsolidowane przychody ze sprzedaży wyniosły w tym okresie 41,65 mln, a rok wcześniej 43,84 mln zł. Zwiększyła się też rentowność brutto sprzedaży z 10,8 proc. do 12 proc.
Całkowita sprzedaż usług gastronomicznych we wszystkich restauracjach zarządzanych przez grupę spadła w I kwartale o ponad 7 proc. w stosunku do analogicznego okresu 2017 r.

- Niekorzystny wpływ na wyniki miała liczba dni wolnych od handlu, w tym oprócz świąt również dwie niedziele objęte zakazem ustawowym. Na niedziele przypada jednocześnie blisko połowa zamówień generowanych w ramach usługi delivery. Wierzymy, że jej rozwój zminimalizuje negatywne skutki dni wolnych od handlu w niedziele. – mówi Sylwester Cacek prezes Sphinx Polska.

Usługa delivery jest już świadczona w 23 miastach z 46 restauracji należących do Sphinx Polska. Grupa uruchomiła też swój portal do zamawiania posiłków online - smacznieiszybko.pl, który będzie oferować dania z sieci grupy Sphinx. Jednocześnie spółka przygotowuje się do wdrożenia centralnej obsługi zamówień - call center.

Sphinx powiększa też tradycyjną sieć pod szyldem Fabryka Pizzy - spółka uruchomiła już cztery takie restauracje, w tym dwie w I półroczu 2018 r. Na zaawansowanym etapie przygotowania jest lokalizacja tej sieci w Kołobrzegu. Ponadto, do końca marca 2021 r. Sphinx ma przejąć kolejne 11 lokali istniejących pod tą marką, kupując spółkę Fabryka Pizzy za cenę 8-10 mln zł.

- Zdecydowaliśmy się na rozszerzenie oferty kuchni włoskiej wprowadzając nową markę własną Sprytna Pizza, ponieważ takie dania wybiera ponad 56 proc. osób zamawiających posiłki z dowozem. Sprytna Pizza dedykowana jest klientom, którzy chcą zjeść smacznie, ale tanio. Dlatego w odróżnieniu od Fabryki Pizzy, gdzie są używane oryginalne surowce z Włoch, dania marki Sprytna Pizza będą wyrabiane przy użyciu polskich składników – mówi Cacek. Sphinx Polska stawia też na rozwój swojej kluczowej marki Sphinx. W tym roku otwarto lokale pod tym szyldem na rynku w Bydgoszczy i Mińsku Mazowieckim. Przygotowywane do otwarcia są trzy kolejne restauracje Sphinx – w Galerii Dominikańskiej we Wrocławiu, przy jednej z głównych ulic Warszawy (al. Jana Pawła II) oraz w Galerii Bałtyckiej w Gdańsku.

Planuje też zwiększenie dynamiki rozwoju sieci Chłopskie Jadło. Jej rozwój będzie związany z budową sieci Lepione & Pieczone, która będzie charakteryzowała się szybką obsługą w systemie fast casual dining oraz niższą ceną. Pierwszy lokal tej sieci będzie otwarty w czerwcu w Łodzi.

- Konsekwentnie realizujemy działania, które zaplanowaliśmy w strategii rozwoju. Obecną sytuację na rynku nieruchomości i w branży gastronomicznej uważamy za okoliczności sprzyjające, aby wejść w rolę konsolidatora. Akwizycje są jednym z filarów naszej strategii. Do roku 2022 chcemy zarządzać pond 400 lokalami i zamierzamy tego dokonać także w wyniku kolejnych przejęć – zapowiada Cacek.

Sphinx Polska zarządza 176 lokalami gastronomicznymi na terenie Polski, w tym siecią 91 restauracji Sphinx, 67 pubami Piwiarnia, 11 restauracjami Chłopskie Jadło i 2 restauracjami WOOK, 4 restauracjami Fabryka Pizzy oraz pubem Bolek w Warszawie. Pod względem wielkości sprzedaży i liczby restauracji, Sphinx jest największą w Polsce siecią typu casual dining i trzecią pod względem przychodów firmą gastronomiczną w Polsce.

Przemysł spożywczy
W tym i w przyszłym roku mniej kawy z Brazylii
Przemysł spożywczy
Kakao będzie drożeć jeszcze latami. Miliardowe inwestycje nie zwrócą się szybko
Przemysł spożywczy
Amerykańska firma ma nakarmić rosyjskie wojsko. Kreml skonfiskował ją za rzekome przekręty
Przemysł spożywczy
Eksport szansą dla producentów mocnych alkoholi
Przemysł spożywczy
Kryzys ryżowy: Japonia uwalnia rezerwy strategiczne najważniejszego produktu żywnościowego