Finowie zdecydowali się wycofać z Rosji, po odkryciu rosyjskich aktów ludobójstwa na Ukrainie. Kommiersant zapoznał się z ofertą firmy. Do tej pory Fazer zainwestował 300 mln euro w rosyjski biznes, ma trzy fabryki w Petersburgu i jedną w Moskwie.
Według własnych szacunków zajmuje pierwsze miejsce na rynku petersburskim z udziałem 38 proc., udział w rynku moskiewskim wynosi 13 proc., co odpowiada trzeciemu miejscu. Obroty Fazera w Rosji w 2021 r. wyniosły 157 mln euro, czyli 13 proc. całkowitej sprzedaży holdingu.
Około 70 proc. przychodów Fazera pochodzi ze sprzedaży świeżego pieczywa, reszta to sprzedaż mrożonych półproduktów. Hitem wprowadzonym przez firmę na rosyjski rynek są półki z gorącym chlebem, bułkami itp.
W styczniu 2022 r. sprzedaż wzrosła o 20,4 proc. do 1,09 mld rubli. rok po roku. Możliwości w Petersburgu obejmują ponad 5 tys. punktów, w Moskwie – ponad 8 tys. obiektów.
Fazer ogłosił wycofanie się z Rosji na początku marca. W marcu holding zmienił nazwę rosyjskiego oddziału z Fazer LLC na Chlebny Dom LLC, 12 kwietnia dokonano zmian w Jednolitym Państwowym Rejestrze Osób Prawnych. Fazer wyjaśnił, że zmiany są niezbędne do przeniesienia biznesu na nowego właściciela. Transakcja obejmie markę Chlebny Dom, natomiast w Rosji nie będzie marki Fazer.