Jak wezwać pogotowie

Dyspozytor medyczny na podstawie rozmowy z pacjentem oceni, czy wysyłać do niego karetkę

Publikacja: 23.03.2013 15:00

Mąż pani Ani nagle źle się poczuł w nocy. Miał drgawki, 40 stopni gorączki oraz wymioty. Kobieta zadzwoniła na pogotowie, ale dyspozytor odmówił wysłania karetki.

Pacjent może skorzystać z pomocy zespołu karetki zawsze w nagłych sytuacjach zagrażających jego życiu. Tak stanowi art. 7 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej.

Stan nagłego zagrożenia zdrowotnego polega na nagłym lub przewidywanym w krótkim czasie pogorszeniu się zdrowia. Sytuacja ta może także prowadzić do śmierci. Wówczas chory wymaga natychmiastowej pomocy.

Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym do zadań dyspozytorów medycznych należy przyjmowanie powiadomień o zdarzeniach i ustalanie priorytetów. Muszą oni także niezwłocznie zadysponować zespołami ratownictwa medycznego na miejsce zdarzenia. Dyspozytor decyduje, czy zgłoszony przypadek wymaga przyjazdu zespołu.

Może wysłać – po pierwsze – zespół specjalistyczny, w skład którego wchodzą co najmniej trzy osoby, w tym lekarz oraz pielęgniarka lub ratownik. Po drugie – zespół podstawowy z pielęgniarką lub ratownikiem medycznym, ale bez lekarza.

Zgodnie z § 1 pkt 7 rozporządzenia w sprawie procedur przyjmowania wezwań przez dyspozytora, w razie problemów, których rozwiązanie wykracza poza umiejętności i uprawnienia dyspozytora medycznego, może on zwrócić się z prośbą o pomoc do lekarza koordynatora ratownictwa medycznego lub starszego lekarza dyżuru wyznaczonego przez dysponenta jednostki.

– Dyspozytor musi zadać odpowiednie pytania, aby móc stwierdzić, czy zgłoszony przypadek wymaga przyjazdu zespołu ratownictwa medycznego i w jakim składzie – z lekarzem czy bez – tłumaczy Krystyna Kozłowska, rzecznik praw pacjenta.

Co więcej, dyspozytor musi również wskazać pacjentowi inną możliwość skorzystania z pomocy medycznej, jeśli nie widzi wskazań do przyjazdu karetki, np. nocną przychodnię. Jeśli natomiast dyspozytor odmawiałby wysłania karetki, pacjent może poprosić o połączenie z lekarzem koordynatorem ratownictwa lub starszym lekarzem na dyżurze bądź też skontaktować się z lekarzem dyżurnym miasta.

Sytuacje nagłego zagrożenia życia i zdrowia należy zgłaszać na numery alarmowe 999 i 112.

Skoro dyspozytor nie chciał wysłać karetki, pani Ania powinna domagać się rozmowy z koordynatorem.

Mąż pani Ani nagle źle się poczuł w nocy. Miał drgawki, 40 stopni gorączki oraz wymioty. Kobieta zadzwoniła na pogotowie, ale dyspozytor odmówił wysłania karetki.

Pacjent może skorzystać z pomocy zespołu karetki zawsze w nagłych sytuacjach zagrażających jego życiu. Tak stanowi art. 7 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Sądy i trybunały
Wyrok SN trzeba pominąć. Rzecznik TSUE: głęboki kryzys polskiego sądownictwa
Zawody prawnicze
Notariusz nie zapłaci 35 tys. zł za czynności w siedzibie dewelopera
Zawody prawnicze
Pełnomocnik z urzędu może skarżyć zbyt niską zapłatę. Ważna uchwała SN
Praca, Emerytury i renty
Kiedy ponownie wzrośnie płaca minimalna? Perspektywy na 2025 i 2026 rok
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Administracja rządowa
Przepadli w konkursie, dostali największą dotację. Wybrała ich ministra kultury