Tak samo pacjent ma prawo reklamować źle wykonaną usługę dentystyczną (np. źle wykonaną plombę czy protezę), żądając usunięcia wady i wyznaczając dentyście odpowiedni termin do jej usunięcia. Takie żądanie może być wysunięte w ciągu roku od źle wykonanej usługi stomatologa. Dentysta ma obowiązek bezpłatnie dokonać poprawek. Zwrotu ceny za wykonaną usługę można żądać, gdy stomatolog odmówi wykonania ponownego leczenia albo w odpowiednim czasie nie wykona tej usługi ( gdy wada jest istotna). W przypadku wad nieistotnych, można domagać się obniżenia ceny. To samo dotyczy przypadku, gdy dentysta nie usunął wad w terminie wyznaczonym przez pacjenta. Potwierdził to wiceminister sprawiedliwości Michał Królikowski w odpowiedzi na interpelację poselską nr 8246.
Czy pacjent to konsument
Prawnicy są podzieleni w opiniach, czy do usług stomatologicznych takich jak np. wykonanie protezy dentystycznej można zastosować przepisy ustawy z 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej (Dz. U. z 2002 r. Nr 141, poz. 1176). Przeważa pogląd, że jeśli proteza została wykonana niezgodnie z zamówieniem (np. protetyk użył innego koloru niż wybrany przez klienta), można żądać dokonania poprawek albo wymiany. Gdy to będzie niemożliwe lub spowoduje znaczne niedogodności dla klienta, może on żądać zwrotu ceny albo domagać się obniżenia ceny.
Minister Królikowski we wspomnianej odpowiedzi na interpelację wskazał jednak, że istotą umowy między pacjentem a lekarzem stomatologiem nie jest wykonanie tylko samej protezy, ale całość usługi polegającej na należytym zbadaniu pacjenta, wykonaniu niezbędnych pomiarów i odcisków szczęki, zamówieniu protezy, a potem prawidłowym jej dopasowaniu - wszystko zgodnie z zasadami sztuki medycznej. Nie można więc traktować tej usługi tylko jako wykonania na zamówienie pacjenta samej protezy.
Gwarancja na implant
Czy na usługi stomatologiczne obowiązuje gwarancja? Tylko wtedy, gdy stomatolog czy protetyk udzieli takiej gwarancji w umowie. Gwarancja taka może dotyczyć prawidłowego funkcjonowania protezy, wytrzymałości licówki lub korony czy użyteczności użytych materiałów. Ponieważ gwarancja ma charakter dobrowolny, to zwykle obwarowana jest dodatkowymi warunkami np. koniecznością przestrzegania jakichś zaleceń lekarza lub np. wytwórcy implantu. Takim zaleceniem może być przestrzeganie terminów wyznaczonych wizyt kontrolnych, które mogą być odpłatne. Gwarancja może być udzielona zarówno przez stomatologa, jak i wytwórcę protezy czy implantu. Ten drugi udziela gwarancji na samą protezę czy implant, dentysta może udzielić gwarancji na swoje usługi.
Warto wiedzieć, że udzielenie gwarancji przez lekarza dentystę nie oznacza, że niezadowolony pacjent nie może reklamować wykonanej protezy na podstawie przepisów o rękojmi za wady dzieła. Do niego należy wybór, czy skorzystać z ochrony jaką daje rękojmia czy z uprawnień wynikających z gwarancji.
Roszczeń wynikających z rękojmi lub gwarancji można dochodzić przed sądem cywilnym.