- Treść pytania odnosi się do festiwali, ale problem będzie taki sam przy organizowaniu innego rodzaju imprez np. konferencji, seminariów, szkoleń - zauważa Komisja.
Z pytania nie wynika czy kancelaria jako współorganizator festiwalu ponosi z tego tytuły koszty, a więc czy ma tutaj miejsce sponsorowanie.
- Przyjmując, że kancelaria sponsoruje festiwal należy wskazać, iż w art. 25 Kodeksu Etyki zakazano informowania o sponsorowaniu jeżeli nie jest ono prowadzone zgodnie z zasadami ustalonymi uchwałą organu samorządu (Krajowej Rady Radców Prawnych). Należy przyjąć, że taka uchwała miałaby ustalać zasady sponsorowania przez radców prawnych określonych kategorii imprez i wydarzeń, a więc również zasady ujawniania radcy prawnego jako sponsora w materiałach dotyczących tej imprezy lub wydarzenia - stwierdziła Komisja.
Jej zdaniem, prezentowanie radcy prawnego jako sponsora (współorganizatora) jest w świetle art. 24 Kodeksu sposobem informowania o istnieniu konkretnej kancelarii.
- Uchwała taka nie została podjęta. Nie istnieją więc szczegółowe zasady określające zakres dopuszczalnego sponsoringu oraz sposób prezentacji sponsora (współorganizatora). Ocena udziału radcy prawnego w sponsorowaniu imprez i wydarzeń, a także sposobu jego prezentowania jako współorganizatora bądź sponsora powinna więc być dokonywana z uwzględnieniem ogólnych zasad etyki zawodowej tj. z punktu widzenia zgodności z prawem, dobrymi obyczajami i dochowania godności zawodu. Radca winien więc brać po uwagę przedmiot i cel wydarzenia bądź imprezy, jej współorganizatorów ujawnianych obok radcy prawnego, treść plakatów i ulotek reklamowych itp. - podkreśliła Komisja Etyki rozpatrując powyższe zagadnienie.