Jak radca prawny powinien się reklamować, aby nie naruszać etyki

Czy kancelaria radcy prawnego może zamieszczać swoją nazwę i logo na plakatach i ulotkach reklamujących festiwal, w dziale „organizatorzy" - na takie pytanie Komisja Etyki udzieliła radcom odpowiedzi.

Publikacja: 12.06.2013 12:45

Iwona Kujawa, dyrektor Departamentu Zawodów Prawniczych w Ministerstwie Sprawiedliwości: Na decyzję

Iwona Kujawa, dyrektor Departamentu Zawodów Prawniczych w Ministerstwie Sprawiedliwości: Na decyzję o wyborze zawodu składa się wiele różnych motywacji, w tym prestiż.

Foto: sxc.hu

- Treść pytania odnosi się do festiwali, ale problem będzie taki sam przy organizowaniu innego rodzaju imprez np. konferencji, seminariów, szkoleń - zauważa Komisja.

Z pytania nie wynika czy kancelaria jako współorganizator festiwalu ponosi z tego tytuły koszty, a więc czy ma tutaj miejsce sponsorowanie.

- Przyjmując, że kancelaria sponsoruje festiwal należy wskazać, iż w art. 25 Kodeksu Etyki zakazano informowania o sponsorowaniu jeżeli nie jest ono prowadzone zgodnie z zasadami ustalonymi uchwałą organu samorządu (Krajowej Rady Radców Prawnych). Należy przyjąć, że taka uchwała miałaby ustalać zasady sponsorowania przez radców prawnych określonych kategorii imprez i wydarzeń, a więc również zasady ujawniania radcy prawnego jako sponsora w materiałach dotyczących tej imprezy lub wydarzenia - stwierdziła Komisja.

Jej zdaniem, prezentowanie radcy prawnego jako sponsora (współorganizatora) jest w świetle art. 24 Kodeksu sposobem informowania o istnieniu konkretnej kancelarii.

- Uchwała taka nie została podjęta. Nie istnieją więc szczegółowe zasady określające zakres dopuszczalnego sponsoringu oraz sposób prezentacji sponsora (współorganizatora). Ocena udziału radcy prawnego w sponsorowaniu imprez i wydarzeń, a także sposobu jego prezentowania jako współorganizatora bądź sponsora powinna więc być dokonywana z uwzględnieniem ogólnych zasad etyki zawodowej tj. z punktu widzenia zgodności z prawem, dobrymi obyczajami i dochowania godności zawodu. Radca winien więc brać po uwagę przedmiot i cel wydarzenia bądź imprezy, jej współorganizatorów ujawnianych obok radcy prawnego, treść plakatów i ulotek reklamowych itp. - podkreśliła Komisja Etyki rozpatrując powyższe zagadnienie.

Dodała przy tym, iż treść informacji o radcy prawnym jako współorganizatorze nie powinna wykraczać poza granice zakreślone art. 24 i art. 25 Kodeksu Etyki, z odpowiednim uwzględnieniem przepisów uchwały KRRP z 7 grudnia 2012 r. w sprawie tablic informacyjnych o wykonywaniu zawodu radcy prawnego.

- Treść pytania odnosi się do festiwali, ale problem będzie taki sam przy organizowaniu innego rodzaju imprez np. konferencji, seminariów, szkoleń - zauważa Komisja.

Z pytania nie wynika czy kancelaria jako współorganizator festiwalu ponosi z tego tytuły koszty, a więc czy ma tutaj miejsce sponsorowanie.

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Sądy i trybunały
Adam Bodnar ogłosił, co dalej z neosędziami. Reforma już w październiku?
Prawo dla Ciebie
Oświadczenia pacjentów to nie wiedza medyczna. Sąd o leczeniu boreliozy
Prawo drogowe
Trybunał zdecydował w sprawie dożywotniego zakazu prowadzenia aut
Zawody prawnicze
Ranking firm doradztwa podatkowego: Wróciły dobre czasy. Oto najsilniejsi
Prawo rodzinne
Zmuszony do ojcostwa chce pozwać klinikę in vitro. Pierwsza sprawa w Polsce