– W pandemicznej rzeczywistości dla wielu pracowników praca zdalna to już standard, zaś wymóg pracy wyłącznie w biurze zaczyna być czynnikiem postrzeganym jako negatywne odstępstwo od normy – dodaje Maciej Zaradkiewicz. – Jak wynika z naszych badań, aż 96 proc. specjalistów chciałoby pracować w modelu czterodniowego tygodnia pracy, jeśli nie wpłynie to na wynagrodzenie – zaznacza ekspert Hays Poland.
Dla wielu pracowników bardzo istotne są benefity związane z korzyściami materialnymi, w tym różne premie i bonusy. Bardzo cenionym dodatkiem jest też samochód służbowy z dodatkiem paliwowym, choć zależy to od stanowiska i branży.
– Coraz częściej firmy oferują też dodatkowe dofinansowanie na dojazdy do pracy, dochodzące nawet do 1000 zł – zauważa Pawliszewski. Często też firmy, zamiast podwyżki płac, oferują opłacenie studiów bądź interesujących kursów, co przekłada się na lojalność pracownika w dłuższej perspektywie.
Wsparcie domowego budżetu
– Widzimy wyraźnie, że w związku z rosnącymi kosztami życia pracownicy zwracają większą uwagę na benefity, które wspierają budżety pracowników i ich rodzin, w tym na przykład bony towarowe i premie okolicznościowe, ale także darmowe posiłki w pracy. Bardziej doceniane stają się też obecne w niektórych firmach tradycyjne świadczenia, jak nisko oprocentowane kredyty, np. na remont mieszkania, czy możliwość korzystania z kasy pożyczkowo-zapomogowej – wylicza Żydek.
– Oczywiście poziom płac jest niezwykle ważny dla pracownika – zaznacza Krzysztof Fiłonowicz z firmy rekrutacyjnej HRK. Tym bardziej że w ciągu ostatnich dwóch lat nastąpił znaczny wzrost wynagrodzeń – średnio o 15 proc., a oczekiwania płacowe rosną. Wzmacnia je wysoka inflacja. – Moje doświadczenia w rekrutacjach w branży medycznej wskazują, że dla wielu pracowników możliwość rozwoju jest ważniejsze niż podwyżka. Choć nie dla wszystkich – podsumowuje Fiłonowicz.
Marian Sepesi dyrektor regionalny ds. operacji Amazon na region Europy Środkowo-Wschodniej
Wynagrodzenie jest jednym z najważniejszych aspektów pracowniczych, ale – jak dowodzą badania rynkowe – nie stanowi kluczowego elementu. Rekrutowani pracownicy weryfikują w ofertach również dodatkowe, pozapłacowe benefity oraz możliwości rozwoju zawodowego, co w Amazon jest standardem. Aktualnie wynagrodzenie pracowników centrów logistycznych Amazon wynosi 24,3 zł/h brutto wraz z premią frekwencyjną. Do 25 grudnia 2021 włącznie Amazon oferuje również 4 zł/h brutto dodatku świątecznego. Pracownicy Amazon poza wynagrodzeniem otrzymują prywatną opiekę medyczną, ciepłe posiłki za „złotówkę", darmowy dojazd do pracy na wybranych trasach czy kartę Multisport. Osoby pracujące w centrach logistycznych szczególnie chwalą sobie czterodniowy tydzień pracy na określonych stanowiskach i zmianach. Ponadto, przy stażu dłuższym niż rok mogą skorzystać z programu „Postaw na Swój Rozwój", w ramach którego Amazon oferuje pokrycie 95 proc. kosztów edukacji, kursów czy materiałów edukacyjnych do wysokości 26 000 zł w ciągu czterech lat, bez podpisywania umowy lojalnościowej o kształcenie. Do przykładowych obszarów objętych programem należy m.in.: mechanika i elektryka, w tym np. kurs na mechanika samochodowego czy technika elektryka. Osoby zatrudnione w Amazon mogą też liczyć na szkolenia z zakresu budownictwa, w tym np. na zdobycie uprawnień spawacza. Szczególną popularnością wśród pracowników cieszą się kursy związane z branżą transportową i logistyczną, pozwalające chociażby na zdobycie prawa jazdy na samochody ciężarowe. Projekt obejmuje jeszcze inne dziedziny, które pasjonują pracowników – niezależnie od tego, czy są związane z działalnością Amazon.