Polscy pracownicy oczekują dzisiaj nie tylko dobrych zarobków

Chociaż do zmiany pracy najczęściej skłania nas wyższe wynagrodzenie, to na poczucie zadowolenia z pracy bardzo duży wpływ mają inne benefity, także te niematerialne. W tym możliwość rozwoju czy elastyczny czas pracy.

Publikacja: 19.12.2021 21:00

Benefity pracownicze – należą do nich m.in. służbowe auto, telefon i laptop.

Benefity pracownicze – należą do nich m.in. służbowe auto, telefon i laptop.

Foto: Pexels

Poziom satysfakcji Polaków ze swoich wynagrodzeń wyraźnie wzrósł po pandemii – wynika z cyklicznych badań CBOS „Zadowolenie z pracy oraz oceny jej wpływu na inne sfery życia". O ile w 2018 r., i to przy bardzo dobrej sytuacji na rynku pracy, zaledwie 39 proc. badanych uważało, że ich praca zapewnia dobre zarobki, o tyle teraz, pod koniec 2021 r., odsetek ten sięgnął już 47 proc.

Porównanie z Europą

Niemniej jednak 47 proc. zadowolonych ze swoich płac to wciąż niewiele. I może to wyjaśniać, dlaczego poziom wynagrodzeń jest jednym z głównych powodów zmiany pracy dla Polaków. – Polski rynek jest w specyficznej sytuacji. U nas wynagrodzenie nie dość, że jest najważniejszym bodźcem do pozostania w pracy i kluczowym kryterium przy poszukiwaniu zatrudnienia, to jego wpływ jest też znacznie silniejszy niż w krajach zachodniej Europy i przekłada się na zawodową satysfakcję – zauważa Mateusz Żydek, ekspert agencji zatrudnienia Randstad Polska.

Może to być efektem wciąż widocznej przepaści w poziomie płac między zachodnią a wschodnią częścią kontynentu, ale też doświadczeń z początku transformacji, gdy warunki finansowe oferowane pracownikom długo nie były satysfakcjonujące.

– Dlatego nie ma czynnika, który wynagrodzenie jest w stanie zastąpić w percepcji Polaków. Ale coraz częściej pojawiają się dodatkowe oczekiwania. I co ważne, ich znaczenie rośnie – zaznacza Mateusz Żydek.

Czytaj więcej

Fala rotacji kadr może mocno podbić płace

O co pyta kandydat

– Pieniądze to nie wszystko i jest to już dostrzegalne w rekrutacjach – twierdzi Maciej Zaradkiewicz, menedżer w firmie rekrutacyjnej Hays Poland. – Istotne z perspektywy kandydatów są aspekty wpływające na to, jak w firmie się pracuje. Liczy się marka pracodawcy, poparta m.in. opiniami innych osób zatrudnionych w organizacji, dopasowanie zakresu obowiązków do indywidualnych preferencji, a także czytelna ścieżka awansu i rozwoju kariery. Ważną rolę odgrywa również kultura organizacyjna oraz bezpośredni przełożony – wylicza Zaradkiewicz.

Dla pracowników coraz bardziej liczą się też różnego rodzaju benefity, przy czym chodzi tu zarówno o benefity materialne, jak i te niematerialne. – W tej drugiej grupie rosną oczekiwania w zakresie stabilności zatrudnienia, właściwej równowagi między życiem prywatnym i zawodowym, dobrej atmosfery zbudowanej w miejscu pracy czy możliwości rozwoju – zaznacza Mateusz Żydek.

Z badań CBOS wynika, że Polacy, oceniając swoje życie zawodowe, są najbardziej zadowoleni właśnie z tego, że praca daje im poczucie wykonywania zadań, które są ważne i mają sens.

Czas jako benefit

W dobie pandemii mocno wzrosło zaś znaczenie benefitów związanych z czasem pracy. Według Raportu Płacowego Antal 2021 pracownicy najbardziej oczekują elastycznego czasu pracy oraz możliwości pracy zdalnej (po ok. 67 proc. wskazań).

– Opcja home office dla wielu osób jest w tych czasach kluczowa. Pracownicy zaczęli bardzo doceniać elastyczność pracodawców w tym względzie – komentuje Iwo Paliszewski, menedżer w Antalu. I dodaje, że nawet co trzecia firma chce zakupić lub już zakupiła dodatkowe narzędzia biurowe, a co dziesiąta decyduje się na zakup wyposażenia biurowego dla pracowników wykonujących pracę zdalnie, np. ergonomicznych krzeseł czy biurek.

– W pandemicznej rzeczywistości dla wielu pracowników praca zdalna to już standard, zaś wymóg pracy wyłącznie w biurze zaczyna być czynnikiem postrzeganym jako negatywne odstępstwo od normy – dodaje Maciej Zaradkiewicz. – Jak wynika z naszych badań, aż 96 proc. specjalistów chciałoby pracować w modelu czterodniowego tygodnia pracy, jeśli nie wpłynie to na wynagrodzenie – zaznacza ekspert Hays Poland.

Dla wielu pracowników bardzo istotne są benefity związane z korzyściami materialnymi, w tym różne premie i bonusy. Bardzo cenionym dodatkiem jest też samochód służbowy z dodatkiem paliwowym, choć zależy to od stanowiska i branży.

– Coraz częściej firmy oferują też dodatkowe dofinansowanie na dojazdy do pracy, dochodzące nawet do 1000 zł – zauważa Pawliszewski. Często też firmy, zamiast podwyżki płac, oferują opłacenie studiów bądź interesujących kursów, co przekłada się na lojalność pracownika w dłuższej perspektywie.

Wsparcie domowego budżetu

– Widzimy wyraźnie, że w związku z rosnącymi kosztami życia pracownicy zwracają większą uwagę na benefity, które wspierają budżety pracowników i ich rodzin, w tym na przykład bony towarowe i premie okolicznościowe, ale także darmowe posiłki w pracy. Bardziej doceniane stają się też obecne w niektórych firmach tradycyjne świadczenia, jak nisko oprocentowane kredyty, np. na remont mieszkania, czy możliwość korzystania z kasy pożyczkowo-zapomogowej – wylicza Żydek.

– Oczywiście poziom płac jest niezwykle ważny dla pracownika – zaznacza Krzysztof Fiłonowicz z firmy rekrutacyjnej HRK. Tym bardziej że w ciągu ostatnich dwóch lat nastąpił znaczny wzrost wynagrodzeń – średnio o 15 proc., a oczekiwania płacowe rosną. Wzmacnia je wysoka inflacja. – Moje doświadczenia w rekrutacjach w branży medycznej wskazują, że dla wielu pracowników możliwość rozwoju jest ważniejsze niż podwyżka. Choć nie dla wszystkich – podsumowuje Fiłonowicz.

Marian Sepesi dyrektor regionalny ds. operacji Amazon na region Europy Środkowo-Wschodniej

Wynagrodzenie jest jednym z najważniejszych aspektów pracowniczych, ale – jak dowodzą badania rynkowe – nie stanowi kluczowego elementu. Rekrutowani pracownicy weryfikują w ofertach również dodatkowe, pozapłacowe benefity oraz możliwości rozwoju zawodowego, co w Amazon jest standardem. Aktualnie wynagrodzenie pracowników centrów logistycznych Amazon wynosi 24,3 zł/h brutto wraz z premią frekwencyjną. Do 25 grudnia 2021 włącznie Amazon oferuje również 4 zł/h brutto dodatku świątecznego. Pracownicy Amazon poza wynagrodzeniem otrzymują prywatną opiekę medyczną, ciepłe posiłki za „złotówkę", darmowy dojazd do pracy na wybranych trasach czy kartę Multisport. Osoby pracujące w centrach logistycznych szczególnie chwalą sobie czterodniowy tydzień pracy na określonych stanowiskach i zmianach. Ponadto, przy stażu dłuższym niż rok mogą skorzystać z programu „Postaw na Swój Rozwój", w ramach którego Amazon oferuje pokrycie 95 proc. kosztów edukacji, kursów czy materiałów edukacyjnych do wysokości 26 000 zł w ciągu czterech lat, bez podpisywania umowy lojalnościowej o kształcenie. Do przykładowych obszarów objętych programem należy m.in.: mechanika i elektryka, w tym np. kurs na mechanika samochodowego czy technika elektryka. Osoby zatrudnione w Amazon mogą też liczyć na szkolenia z zakresu budownictwa, w tym np. na zdobycie uprawnień spawacza. Szczególną popularnością wśród pracowników cieszą się kursy związane z branżą transportową i logistyczną, pozwalające chociażby na zdobycie prawa jazdy na samochody ciężarowe. Projekt obejmuje jeszcze inne dziedziny, które pasjonują pracowników – niezależnie od tego, czy są związane z działalnością Amazon.

Poziom satysfakcji Polaków ze swoich wynagrodzeń wyraźnie wzrósł po pandemii – wynika z cyklicznych badań CBOS „Zadowolenie z pracy oraz oceny jej wpływu na inne sfery życia". O ile w 2018 r., i to przy bardzo dobrej sytuacji na rynku pracy, zaledwie 39 proc. badanych uważało, że ich praca zapewnia dobre zarobki, o tyle teraz, pod koniec 2021 r., odsetek ten sięgnął już 47 proc.

Porównanie z Europą

Pozostało 94% artykułu
Praca
Kontrowersyjna oferta pracy Mentzena. Ponad normę i bez work-life balance
Praca
Szefowie nie mogą już liczyć na ponowne zapełnienie biur
Praca
Świat na walizkach – prawie miliard chętnych do emigracji
Praca
Polscy uczniowie nie radzą sobie z komputerami. Zaskakujące wyniki testu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Praca
Firmy nie zdają sobie sprawy z tego ukrytego kosztu. A to ogromne straty. Wyniki badań