Gdynia obiecana” to kolejna książka Grzegorza Piątka poświęcona polskiej metropolii w przełomowych momentach historii. Poprzednia „Najlepsze miasto świata. Warszawa w odbudowie 1944–1949” mówiła o podnoszeniu się stolicy z ruin i odrodzeniu miasta po II wojnie światowej. Przedstawiała różne wyzwania stojące przed architektami i mieszkańcami, ale i propagandowo-polityczne zaangażowanie w PRL.
Czytaj więcej
„Archiprzewodnik po Polsce” to pierwszy tak obszerny przegląd współczesnej polskiej architektury.
Opowieść o Gdyni dotyczy tworzenia miasta od zera po odzyskaniu niepodległości w 1918 r., a więc w zupełnie innych okolicznościach historycznych, choć również ma rozległy horyzont. Autor – z wykształcenie architekt – nie poprzestaje na opisie architektury „białego miasta” z modernistycznymi domami przypominającymi transatlantyki wyciągnięte na ląd. Interesują go i inne aspekty, nie zawsze tak jasne: polityczne, ekonomiczne, psychologiczne i socjologiczne. Pokazuje, że od początku było to miasto kontrastów, w którym wizja i urbanistyczne projektowanie ścierały się z chaosem i żywiołem wolnego rynku. Entuzjazm, przedsiębiorczość i zaradność z bezwzględną walką o byt.
Przypomina także, od czego wszystko się zaczęło. O tym, że Polska wraz z niepodległością uzyskała dostęp do morza, ale nie miała wielkiego portu. Po raz pierwszy w Sejmie podjęto temat jego budowy 10 lutego 1920 r., w symbolicznym dniu zaślubin z morzem. Początkowo jednak wcale nie było pewne, że port powstanie w Gdyni. O mało co nie umiejscowiono go w nadwiślańskim Tczewie, który miał port rzeczny blisko ujścia Wisły. Inżynier Tadeusz Wenda optował jednak za budową zupełnie nowego portu – właśnie przyszłej Gdyni. Ostatecznie jego idea zwyciężyła i jesienią 1922 r. Sejm uchwalił ustawę o nowej budowie i już od 1926 roku port rozwijał się imponująco. Gdynia stała się najruchliwszym miastem na Bałtyku i zdetronizowała Gdańsk!
Czytaj więcej
Powieść Orwella miała być przestrogą. Teraz traktuje się ją jak proroctwo. Dorian Lynskey w „Ministerstwie Prawdy" pisze o fenomenie popularności wciąż aktualnej dystopii.