Pensum dla nauczycieli wspomagających

W pensum dla nauczycieli wspomagających nie obowiązują normy z Karty nauczyciela, tylko warunek nieprzekroczenia 40 godzin tygodniowo.

Publikacja: 04.10.2013 09:22

Nowy system ma być podstawą podziału subwencji oświatowej w 2014 r. Dyrektorzy jednak nie wierzą, że

Nowy system ma być podstawą podziału subwencji oświatowej w 2014 r. Dyrektorzy jednak nie wierzą, że do tego czasu zacznie działać

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

Już w jednym z wcześniejszych wyroków NSA stwierdził, że organ prowadzący szkołę może ustalać pensum dla nauczycieli specjalistów (pedagogów, psychologów, logopedów i in.) w innej wysokości, niż przewiduje art. 42 ust. 3 Karty nauczyciela.

Przepis ten ustala maksymalne pensum dla nauczycieli różnych typów szkół. Z kolei z art. 42 ust. 7 pkt 3 wynika, że organ prowadzący szkołę może określić według własnego uznania pensum dla wymienionych tam grup nauczycieli specjalistów – pod warunkiem nieprzekroczenia 40 godzin tygodniowo.

W uchwale z 2012 r. Rada Miejska w Skawinie określiła wymiar pensum dla nauczycieli wspomagających, zatrudnionych w szkołach podstawowych i w gimnazjach na 24 godziny tygodniowo, a w przedszkolach na 25 godzin tygodniowo. A więc więcej, niż przewiduje Karta nauczyciela. W jej opinii nauczyciele wspomagający, zatrudnieni w klasach integracyjnych, wykonują pracę zbliżoną do pracy psychologów i pedagogów szkolnych. Współpracują z nauczycielami edukacyjnymi, ale nie prowadzą zajęć dydaktycznych.

Wojewoda małopolski zaskarżył ten punkt uchwały do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie. Jego zdaniem wysokość pensum nauczycieli wspomagających określa art. 42 ust. 3 Karty nauczyciela. Nauczyciele wspomagający w szkołach z oddziałami integracyjnymi prowadzą zajęcia edukacyjne i pracę wychowawczą bezpośrednio z uczniami. Ich pensum nie może się więc różnić od pensum nauczycieli przedmiotów edukacyjnych.

WSA w Krakowie stwierdził, że zaskarżony punkt jest nieważny. W opinii sądu samodzielne regulowanie pensum przez organ prowadzący szkołę na podstawie art. 42 ust. 7 pkt 3 Karty nauczyciela może dotyczyć wyłącznie wyliczonych w nim grup nauczycieli i innych pracowników. Nie można tego przepisu interpretować rozszerzająco, na kolejne, niewymienione w nim kategorie.

W wyniku skargi kasacyjnej Rady Miejskiej Skawiny NSA uchylił wyrok WSA i oddalił skargę wojewody.

– Z rozporządzenia wykonawczego ministra edukacji narodowej z 2010 r., które wprowadziło pojęcie nauczyciela wspomagającego, wynika, że zadania polegające na rozwiązywaniu określonych problemów uczniów niepełnosprawnych nie są identyczne z zadaniami nauczycieli edukacyjnych – powiedział sędzia Jacek Fronczyk. Art. 42 ust. 7 pkt 3 Karty nauczyciela przewiduje, że organ prowadzący szkołę określa pensum m.in. dla nauczycieli wykonujących obowiązki określone dla stanowisk o różnym tygodniowym obowiązkowym wymiarze godzin. Nauczyciele edukacyjni, zajmujący się dziećmi niepełnosprawnymi w zależności od potrzeb, znajdują się ściśle w tej grupie.    —Danuta Frey

sygnatura akt: I OSK 1300/13

Prawo w Polsce
Będzie żałoba narodowa po śmierci papieża Franciszka. Podano termin
Prawo dla Ciebie
Oświadczenia pacjentów to nie wiedza medyczna. Sąd o leczeniu boreliozy
Prawo drogowe
Trybunał zdecydował w sprawie dożywotniego zakazu prowadzenia aut
Zawody prawnicze
Ranking firm doradztwa podatkowego: Wróciły dobre czasy. Oto najsilniejsi
Prawo rodzinne
Zmuszony do ojcostwa chce pozwać klinikę in vitro. Pierwsza sprawa w Polsce