Nowo powołany Rzecznik Praw Pasażerów prowadzi postępowania w sprawie sporów między przewoźnikiem lotniczym a pasażerem, w zakresie roszczeń majątkowych wynikających m.in. z przepisów rozporządzenia (WE) nr 261/2004. Przepisy te przyznają szereg praw, w tym zryczałtowane odszkodowania, pasażerom linii lotniczych, związanych z odmówieniem im wejścia na pokład z powodu tzw. overbookingu, opóźnienia lub odwołania lotu.
Zadaniem Rzecznika Praw Pasażerów jest zbliżenie stanowisk stron postępowania, tak by doprowadzić do polubownego rozstrzygnięcia sporu bez konieczności występowania przez pasażera na drogę sądową. Założeniem ustawodawcy było, aby Rzecznik występował nie w roli organu rozstrzygającego spór, ale jedynie w roli klasycznego mediatora. Miałby zbliżać stanowiska stron, m.in. poprzez przedstawienie stronom obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa oraz zapoznanie przewoźnika lotniczego z roszczeniami pasażera. Podkreślenia wymaga również, że ustawa narzuca pewne tempo i co do zasady daje stronom 90 dni na rozwiązanie sporu. Za zgodą stron można go będzie przedłużyć.
Oczywiście, wprowadzenie do polskiego systemu prawnego możliwości pozasądowego rozwiązywania sporów przez wyspecjalizowany organ, ustanowienie ram czasowych na rozwiązanie sprawy, należy ocenić pozytywnie. Jednak, czy wprowadzone zmiany do ustawy Prawo lotnicze faktycznie ułatwią pasażerom dochodzenie roszczeń? Odpowiedź nie jest wcale jednoznaczna.
Po pierwsze, obawę (uzasadnioną lub nie) może budzić sam fakt, czy Rzecznik Praw Pasażera może w ogóle być bezstronnym mediatorem. Już sama nazwa organu nasuwa pewne skojarzenia jako rzecznika jednej ze stron, na wzór Rzecznika Praw Obywatelskich, Rzecznika Konsumentów, Rzecznika Praw Pacjenta. Nie bez znaczenia jest, że Rzecznikiem może być osoba doświadczona zawodowo z ochroną praw pasażera lub konsumenta.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego wyznaczył na pięcioletnią kadencję Rzecznika Praw Pasażerów Renatę Piwowarską, piastującą dotychczas funkcję dyrektora Komisji Ochrony Praw Pasażerów. Osobę z wieloletnim doświadczeniem w zakresie ochrony konsumentów i mediacji. Od 2016 roku wpisaną na listę stałych mediatorów sądowych, prowadzoną przez prezesa Sądu Okręgowego w Warszawie.