Trzy "wydarzenia" wspomniane powyżej skłoniły mnie, by podjąć temat fakturowania elektronicznego, które w niedługim czasie w wersji obowiązkowej (uregulowanej odgórnie przez państwo) bądź też dobrowolnej (jako oddolna inicjatywa samoregulującego się środowiska biznesowego) może stać się rzeczywistością dla całego biznesu, a nie tylko sektora publicznego.
E-faktura w formie pdf a pełne fakturowanie elektroniczne
Warto na wstępie zaznaczyć, że pomysł Ministerstwa, o którym wspomniałem we wstępie i właściwe rozumienie fakturowania elektronicznego (e-invoicing) oznacza w pełni zautomatyzowany proces tzn. od momentu wygenerowania faktury elektronicznej w określony sposób ustrukturyzowanej, przez wysłanie, przesłanie, odbiór, aż do jej przetworzenia przez odbiorcę. Faktury elektroniczne strukturyzowane wystawiane w ramach e-invoicing (dalej: faktury elektroniczne) są odczytywane maszynowo i przetwarzane automatycznie przez odbiorcę.
Dla odróżnienia e-faktury w formie pliku pdf nie są fakturami elektronicznymi. Wygenerowanie faktury i wysłanie pocztą elektroniczną, choć jest przesłaniem faktury w formie elektronicznej, to nie jest fakturowaniem elektronicznym. Tego typu e-faktury, które już dość powszechnie funkcjonują w obrocie gospodarczym i nie będą przedmiotem tego artykułu. Bowiem to, co interesuje Ministerstwo Finansów w najbliższych latach, to w pełni zautomatyzowany proces fakturowania elektronicznego.
E-invoicing dla B2G: Polska a UE
Fakturowanie elektroniczne to rozwiązanie, które funkcjonuje w Polsce w obszarze zamówień publicznych, czyli w relacji tzw. B2G (ang. business to government). Od 18 kwietnia 2019 r. organy administracji publicznej są zobowiązane do przyjmowania faktur z wykorzystaniem platformy PEF (Platforma Elektronicznego Fakturowania). Natomiast po stronie wykonawców zamówień publicznych w Polsce wystawienie faktury z wykorzystaniem platformy jest dobrowolne.
E-invoicing w sferze publicznej to nie autorski pomysł polskiego ustawodawcy, a efekt regulacji na poziomie Unii Europejskiej (Dyrektywa 2014/55/EU). UE dostrzegła, że kraje członkowskie np. kraje skandynawskie czy Włochy zaczęły wprowadzać fakturowanie elektroniczne w relacjach B2G i B2B (ang. business to business) i stosować własne rozwiązania techniczne oraz prawne. To zaczęło powodować trudności wykonawców zamówień publicznych, którzy realizując zamówienia transgraniczne, musieli spełnić normy dotyczące fakturowania dla każdego z rynków, na którym oferowali swoje usługi. Zauważono, że tworzenie norm krajowych bez ich harmonizacji mogłoby ograniczyć konkurencję i swobodę działalności gospodarczej w ramach UE.