? adwokaci, którzy pogodnie uśmiechają się, słysząc, że adwokatura jest kobietą, i adwokaci, których taka dyskusja wnerwia.
Delegaci na zjazd są delegatami takiej adwokatury, jaką wyżej staraliśmy się opisać. Adwokacki model do składania jest trudny. W palecie kolorów adwokatura jest zbudowana głównie z tych skrajnych. Pytanie: co można złożyć z takiej adwokatury, zwłaszcza że UPoA ma dobrze ponad 30 lat i została uchwalona dla adwokatów wykonujących zawód w zespołach adwokackich? Mówiąc szczerze, nie przystaje do rzeczywistości.
Delegaci muszą się zastanowić, co stało się z ekskluzywną i szanowaną marka „adwokatura"? Jak to się stało, że jej społeczna wycena spadła na łeb na szyję? Dlaczego szyldy poszczególnych kancelarii zyskują poważanie i szacunek, a poszczególni adwokaci odgrywają uznane role w życiu społecznym i politycznym, a marka, która ma ich jednoczyć, dołuje? Zapewne delegaci zadadzą pytanie osobom odpowiedzialnym za to dobro wspólne, czyli członkom władz Naczelnej Rady Adwokackiej: jak mogliście osiągnąć coś, co wydaje się niemożliwe i tak zaniedbać nasz wspólny znak firmowy, który z pozoru wydawał się być skazany na sukces?
Na zjeździe czeka adwokatów spór w wielu sprawach związanych ze sposobem wykonywania zawodu, także etyki zawodowej, reklamy, szkolenia aplikantów czy specjalizacji. Tu nie można tracić czasu i udawać, że problemu nie ma. Bez znalezienia mądrego konsensusu adwokatura nie stanie się prawniczym liderem w drodze do nowoczesności.
Wśród tych wszystkich adwokackich różnic, które pokazaliśmy, adwokatura powinna szukać jak najwięcej cech wspólnych. Najprościej jest znaleźć je czytając w UPoA artykuł wskazujący, do jakich celów została powołana. Wszyscy bowiem, decydując się zostać adwokatami, zaakceptowaliśmy jej cele i zgodziliśmy się z tym, że naszą pracą będziemy im służyć. Do takich celów ustawodawca zaliczył m.in. współdziałanie w ochronie praw i wolności obywatelskich oraz kształtowaniu i stosowaniu prawa. Wierzymy, że o tych nieco zapomnianych wspólnych celach adwokatura przypomni sobie na zjeździe, przekazując publicznie swoje stanowisko. Intuicja nam podpowiada, że jeśli adwokatura istotnie zacznie się zajmować tymi zadaniami, które powierzył jej ustawodawca, zamiast ukrywać się w cieniu, społeczny odbiór adwokackiej marki znacznie zyska.