Sąd Unii Europejskiej w jedynym ze swych ostatnich wyroków orzekł o braku możliwości ochrony znaku towarowego składającego się z trzech pasków, który jest doskonale znany i wykorzystywany przez renomowanego producenta odzieży sportowej (wyrok z 19 czerwca 2019 r. w sprawie T-307/17). Wyrok stanowi kolejny rozdział sagi walki Adidas AG o ochronę symbolu trzech pasków. Jak się jednak okazuje, rozwój wypadków przebiega dla marki Adidas w bardzo niekorzystnym kierunku.
Czytaj też: Znak towarowy Adidasa trzy paski nieważny w Unii Europejskiej - wyrok Sądu UE
Historia rozpoczyna się od początkowego sukcesu. Adidas AG w grudniu 2014 r. zgłosił w Urzędzie Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) znak składający się z trzech równoległych czarnych pasków ułożonych w jednakowej odległości od siebie, o tej samej szerokości, które w intencji zgłaszającego miały być nakładane na produkt w dowolnym kierunku. Znak został zarejestrowany przez EUIPO m.in. dla odzieży, obuwia i nakryć głowy.
Na skutek wniosku o unieważnienie złożonego przez konkurenta już 30 czerwca 2016 r. została jednak wydana decyzja o unieważnieniu prawa z uwagi na brak pierwotnej zdolności odróżniającej, tj. w ocenie EUIPO ze względu na skrajną prostotę odbiorcy, kierując się tym znakiem, nie będą mogli określić producenta towaru. Adidas AG wniósł do EUIPO odwołanie od tej decyzji, nie podważał jednak rozstrzygnięcia w zakresie braku pierwotnej zdolności odróżniającej znaku, podniósł jednak, że znak uzyskał wtórną zdolność odróżniającą w następstwie używania, tj. odbiorcy nauczyli się identyfikować towar jako pochodzący od Adidas AG na podstawie trzech pasków. EUIPO w decyzji podtrzymał jednak ocenę Wydziału Unieważnień oraz zbadał dowody przedstawione przez Adidas AG, uznając, że nie świadczą one o tym, iż trzy równoległe paski uzyskały w całej Unii Europejskiej charakter odróżniający w następstwie używania. W konsekwencji uznano, że znak towarowy został zarejestrowany wadliwie i z tego względu powinien zostać unieważniony.
Powyższe stanowisko podzielił Sąd Unii Europejskiej. W komentowanym orzeczeniu poddano szczegółowej analizie dokumenty zebrane przez Adidas AG, które wprawdzie zostały ocenione jako imponujące, jednakże nie zmieniło to faktu, że okazały się niewystarczające.