Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego (ICAO) podjęła decyzję o utworzeniu globalnego mechanizmu handlu emisjami opartego na rynku (GMBM) mającego na celu kontrolowanie emisji CO2 z lotnictwa międzynarodowego.
Decyzja podjęta podczas posiedzenia Zgromadzenia Ogólnego ICAO w Montrealu, zakończonego 6 października br. oznacza, że branża lotnicza będzie pierwszym sektorem objętym globalnym rynkiem handlu emisjami. Zgodnie z założeniami ICAO, operatorzy lotniczy będą zobowiązani do skompensowania dodatkowych emisji powyżej wartości wyjściowej, która zostanie ustalona dla 2020 r.
System CORSIA (Carbon Offsetting and Reduction Scheme for International Aviation) zaproponowany przez ICAO ma zostać wdrożony w 2021 r. Rozpocznie się od etapu pilotażowego, który będzie trwał do 2023 r. Po tym okresie rozpocznie się pierwsza faza właściwa funkcjonowania systemu, zaplanowana na lata 2024 – 2026.
Uczestnictwo w obydwu tych etapach będzie dobrowolne, natomiast obowiązkowe stanie się dla krajów należących do ICAO w kolejnej fazie zaplanowanej na lata 2027 – 2035. Z systemu wyłączone mają zostać niektóre kraje, przede wszystkim najsłabiej rozwinięte, rozwijające się kraje wyspiarskie, rozwijające się kraje śródlądowe, a także kraje o bardzo niskim udziale w międzynarodowym lotnictwie.
Decyzja ICAO stanowi pokłosie wcześniejszych działań mających na celu wypracowanie globalnego mechanizmu. 4 października 2013 r. Zgromadzenie Międzynarodowej Organizacji Lotnictwa Cywilnego podjęło decyzję o rozwoju globalnego mechanizmu handlu emisjami opartego na rynku, mającego objąć emisję gazów cieplarnianych z lotnictwa.