Opłata
abonamentowa jest zdecydowanie głównym źródłem dochodów dla
działalności mediów publicznych, obejmując 59,5 proc. całkowitego
finansowania w 2020 r. Znaczący udział opłaty abonamentowej w
strukturze finansowania mediów publicznych wynika głównie z faktu,
że w największych krajach Europy, we Francji, w Niemczech, we
Włoszech i Wielkiej Brytanii, nadawcy publiczni są zasilani z opłat
abonamentowych. Warto jednak zauważyć, że opłaty abonamentowe nie
są już najbardziej rozpowszechnionym modelem finansowania mediów
publicznych w Europie.
Źródła finansowania mediów publicznych w Europie
Większość
organizacji publicznych w całym obszarze EBU opiera się na
hybrydowym modelu finansowania, tj. połączeniu finansowania
obejmującego głównie dochody publiczne uzupełnione dochodami
komercyjnymi. Dochody komercyjne wyniosły w 2020 r. 17,4 proc.
całkowitych dochodów mediów publicznych w Europie. Reklama stanowi
połowę wszystkich przychodów komercyjnych nadawców publicznych
(49,2 proc.) i ok. jednej dziesiątej całkowitych dochodów nadawców
publicznych (8,6 proc.). Chociaż reklama pozostaje ważnym źródłem
dochodów, oba te wskaźniki stale w ostatnich kilku latach spadały,
a trend ten oczywiście nasilił się w wyniku załamania tego źródła
finansowania spowodowanego pandemią Covid-19 w 2020 r.
Drugim
najważniejszym źródłem przychodów mediów publicznych pod
względem wielkości były środki publiczne. Obejmuje to budżety
państwowe i granty oraz inne mniejsze źródła dochodów mediów
publicznych. Łącznie, wyniosły 14,2 proc. wszystkich środków
mediów publicznych w 2019 r. w porównaniu z 12,6 proc. w 2015 r.
Jak
kształtowały się wpływy z opłat abonamentowych w porównaniu ze
środkami publicznymi (głównie z budżetu państwa)? Chociaż
opłaty abonamentowe pozostają zdecydowanie głównym źródłem
dochodów publicznych na całym obszarze EBU, przychody te spadły o
6,4 proc. od 2015 do 2019 roku.
Przeciwny
wniosek dotyczy środków publicznych (głównie dotacji
państwowych), które wzrosły o 13,4 proc. w latach 2015-2019.W tej
sytuacji wiele rządów europejskich decyduje się na zmiany sposobu
finansowania nadawców publicznych. Szczególnie pouczająca jest
tutaj lekcja krajów nordyckich oraz Niemiec i Szwajcarii, gdzie
abonament radiowo-telewizyjny (zbierany bardzo skutecznie!)
zastąpiony został lub niebawem zostanie zastąpiony podatkiem
(Islandia) lub opłatą audiowizualną (Niemcy, Finlandia, Szwecja,
Dania). Sens nowej opłaty polega na uniezależnieniu jej od faktu
posiadania odbiornika.
Podobne
rozwiązanie przewiduje się również w Polsce, gdzie abonament, a
po pewnym czasie także i finansowanie przez budżet państwa
zostałyby zastąpione składką audiowizualną, mniejszą wprawdzie
niż abonament, ale za to powszechną i – należy mieć nadzieję –
skutecznie egzekwowaną przez służby skarbowe.
Wydajność
nowego systemu finansowania mediów publicznych powinna być przy tym
powiązana nie tylko z możliwościami ekonomicznymi kraju (ogólna
sytuacja ekonomiczna, zdolności płatnicze ludności, wartość
rynku mediów itd.), ale również z wybranym modelem mediów
publicznych.
Reforma
finansowania mediów publicznych powinna zatem uwzględniać trzy
aspekty zapewniające ich niezależność finansową:
1.
Współmierność środków przeznaczonych na realizację zadań;
2.
Stabilność, a więc przewidywalność wysokości środków, co
zapewni spółkom możliwość realizacji założonej strategii;
3.
Indeksację środków w relacji do poziomu inflacji.
Autor
Stanisław Jędrzejewski
prof. dr hab. nauk społecznych, socjolog, medioznawca, związany z Akademią Leona Koźmińskiego. W latach 2003-2005 był Dyrektorem I Programu Polskiego Radia, a w 2005 r. członkiem Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji