Uszczelnienie systemu leży bowiem w interesie uczciwych przedsiębiorców. Ważne, by przepisy były jednoznaczne, a kontrole skarbowe nie stanowiły dla nich problemu.
W tym roku polska skarbowość obchodzi 100-lecie. 21 września swoje święto miała powołana dwa lata temu Krajowa Administracja Skarbowa (KAS). Zintegrowana dzięki reformie skarbówka ma sukcesy. Z zadowoleniem odnotowujemy dużą determinację władz w ostatnich pięciu–dziesięciu latach, zwłaszcza obecnego kierownictwa Ministerstwa Finansów, w zwalczaniu przestępstw podatkowych.
BCC w 2014 r. zainicjował „Koalicję na rzecz walki z szarą strefą". Od tego czasu szara strefa uległa znacznemu ograniczeniu, ale nadal istnieje na wielu rynkach i w wielu branżach. Podejmujemy wraz z MF wysiłki mające ograniczyć skalę przestępczej działalności i wyrównywać szanse konkurencyjne firm. Nie jest to łatwe, bo wymaga rozważnego działania, by nie dokładać dodatkowych ciężarów uczciwym przedsiębiorcom.
W ocenie przyczyn zmian wpływów podatkowych pamiętać musimy, że wielkość szarej strefy w relacji do całej gospodarki jest większa w okresie słabej koniunktury, kiedy ucieczka do szarej strefy jest formą obrony przed bankructwem. Lata 2015–2018 to okres dobrej koniunktury, z tempem wzrostu PKB 4,2 proc. rocznie. Lata 2012–2014 były zaś okresem stosunkowo słabej koniunktury, z tempem wzrostu 2,1 proc. rocznie.
KAS powołano w marcu 2017 r. Po części dzięki podjętym przezeń działaniom uszczelniającym, w ub.r. do budżetu wpłynęło 18,1 mld zł więcej z VAT niż w 2017. Przyrost dochodów z VAT w ujęciu kasowym w ciągu trzech ostatnich lat to blisko 52 mld zł. Z pewnością jest to zasługa polskiego aparatu skarbowego i dużego przyrostu nominalnego PKB w wyniku dobrej koniunktury. W prognozach dotyczących VAT i CIT apelujemy do MF i rządu, aby uwzględniał tzw. efekt procykliczności, czyli większych zmian tych podatków niż zmian PKB. W okresie dobrej koniunktury rośnie bowiem zyskowność firm, a w rezultacie także CIT. Szybciej niż PKB rośnie import, a od niego zależy VAT.