Paweł Rożyński: Drogo w salonach samochodowych. Czy zarobki Polaków jeszcze nadążają za cenami aut?

Nie dość, że auta skokowo zdrożały w czasie pandemii, to jeszcze w ramach ekologicznej misji Bruksela szykuje nam kolejne podwyżki.

Aktualizacja: 13.05.2024 06:18 Publikacja: 13.05.2024 04:30

Paweł Rożyński: Drogo w salonach samochodowych. Czy zarobki Polaków jeszcze nadążają za cenami aut?

Foto: Adobe Stock

Model A, pierwszy samochód wyprodukowany przez Forda, trafił w ręce Ernesta Pfenniga, dentysty z Chicago. Zapłacił 800 dolarów, czyli w przeliczeniu na obecne pieniądze – ponad 80 tys. zł. Było to 23 lipca 1903 roku.

W podobnej cenie koncern oferował swój wielki przebój, od którego można mówić o masowej produkcji aut. Model T wraz z umasowieniem produkcji i wzrostem konkurencji na rynku potaniał na początku lat 20. XX w. do 300 dol. Od tego czasu niemal każda amerykańska rodzina mogła sobie pozwolić na samochód.

Pozostało 86% artykułu

BLACK WEEKS -75%

Czytaj dalej RP.PL. Nie przegap oferty roku!
Ciesz się dostępem do treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce. Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Gospodarka wciąż w strefie cienia
Opinie Ekonomiczne
Piotr Skwirowski: Nie czarne, ale już ciemne chmury nad kredytobiorcami
Ekonomia
Marek Ratajczak: Czy trzeba umoralnić człowieka ekonomicznego
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Klęska władz monetarnych
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Sławiński: Przepis na stagnację