Korzyści, ale i potencjalne zagrożenia przystąpienia Polski do Unii Europejskiej rozpatrywać można z punktu widzenia: finansowych skutków akcesji, w tym środków płynących w ramach Wspólnej Polityki Rolnej (WPR) i tzw. polityki spójności, udziału we wspólnym rynku, uregulowań prawno-administracyjnych, dotyczących głównie kreowania dóbr publicznych i ograniczania efektów zewnętrznych, oraz przemian gospodarczych i społecznych będących skutkiem akcesji.
W latach 2004–2019 ze Wspólnej Polityki Rolnej Polska otrzymała transfery na sumę 56,5 mld euro, z czego na płatności bezpośrednie (czyli na dotacje bezpośrednie dla rolników) 34,7 mld euro, a na II filar (czyli na przekształcenia strukturalne rolnictwa i obszarów wiejskich) niemal 22 mld. Płatności bezpośrednie przyznawane były zasadniczo do powierzchni użytków rolnych będących w dobrej kulturze rolnej, a o sposobie ich wykorzystania decydowali sami rolnicy. W większości dotacje wykorzystywane były na zakup środków produkcji, w tym nawozów, środków ochrony roślin i pasz.
Ze środków II filara finansowane były zazwyczaj projekty mające konkretne przeznaczenie, budżet i okres realizacji. Ich wydatkowanie było ściśle ukierunkowane i kontrolowane. Wsparcie dotyczyło głównie samego rolnictwa, ale także przetwórstwa rolno-spożywczego (aczkolwiek znaczenie pomocy było tam zdecydowanie mniejsze – relatywnie duże podmioty mogły korzystać ze zwrotnych środków na rynku finansowym), przedsiębiorczości wiejskiej oraz rozwoju wsi.
Rolnicze inwestycje
Ważnym aspektem związanym ze środkami Wspólnej Polityki Rolnej jest kwestia inwestycji rolniczych. W latach 80. XX wieku w warunkach kryzysu gospodarczego oraz sankcji nałożonych na Polskę w związku z wprowadzeniem stanu wojennego ich realizacja była mocno ograniczona. Po zmianie ustroju oraz opanowaniu zjawisk inflacyjnych możliwe było zastosowanie instrumentów pomocy krajowej w postaci dopłat do kredytów preferencyjnych finansowanych ze środków nowopowstałej Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Zwrotna forma pomocy ograniczała jednak jej skalę. Wyraźny wzrost nakładów inwestycyjnych w rolnictwie widoczny jest dopiero po przystąpieniu Polski do Wspólnoty. Gdyby prognozować na podstawie tendencji z lat 1993–2003, to w pierwszych latach po akcesji (2004–2010) wielkość inwestycji powinna była wynosić około 15,2 mld zł, podczas gdy faktycznie wyniosła 22,4 mld. Różnica w wysokości 7 mld zł (około 1 mld zł rocznie) to efekt netto wsparcia inwestycji w polskie rolnictwo środkami WPR.
Ważnym aspektem jest też rozwój obszarów wiejskich. Po pierwsze (i podobnie jak w przypadku inwestycji rolniczych), ze względu na ograniczenia budżetu krajowego oraz budżetów jednostek samorządu terytorialnego do 2004 r. zapóźnienia w tym obszarze były znaczące. Postęp nastąpił po przystąpieniu Polski do UE. W ramach WPR możliwe było przeznaczenie znacznych środków na poprawę infrastruktury wiejskiej, a także na aktywizację społeczną mieszkańców wsi (program LEADER). Po drugie, wielofunkcyjny rozwój obszarów wiejskich, przy zachodzących (zbyt wolno) przemianach strukturalnych w rolnictwie, wymagał tworzenia pozarolniczych miejsc pracy. Środki z WPR umożliwiały częściowe dofinansowanie projektów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej przez mieszkańców wsi.