Rz: W najbliższy wtorek będzie pan w Polsce i to w otoczeniu rady dyrektorów UTC. Dlaczego zdecydował się pan ich tutaj przywieźć?
Louis Chenevert:
UTC to globalna korporacja. Ponad 60 proc. naszej sprzedaży pochodzi spoza Stanów Zjednoczonych. A Polska jest w naszym biznesie lotniczym kluczowym krajem. Chcę, żeby zarządzający zobaczyli, jak dobre są nasze polskie firmy – Rzeszów, Mielec, Kalisz i wreszcie najnowszy nasz nabytek – fabryka we Wrocławiu. Zainwestowaliśmy w Polsce setki milionów dolarów, więc chcę pokazać, że te pieniądze zostały doskonale wydane. Udało się, bo mamy świetnych pracowników i menedżerów gotowych do wspólnej podróży w przestworza. Helikopter Black Hawk, produkowany w Polsce, sprzedawany jest na całym świecie. Ta maszyna składa się z najbardziej zaawansowanych technologicznie komponentów, w które zainwestowaliśmy miliardy dolarów. Podobnie jest z silnikami lotniczymi Pratt & Whitney, w których znacząco udało nam się ograniczyć emisję CO2 i hałasu. Airbus, o którym 11 miesięcy temu mówiono, że będzie miał kłopoty ze sprzedażą modelu A320 NEO, ma już na tę maszynę 1500 zamówień. Dla produkcji tego silnika kluczowym zakładem jest nasza fabryka w Kaliszu.
Boeing i Airbus mówią teraz, że ten silnik jest przyszłością oszczędnego transportu lotniczego. Czym różni się od dotychczas produkowanych?
Udało nam się ograniczyć emisje, hałas, zwiększając jednocześnie siłę do wyniku, który niedawno oceniano jako niemożliwy przy jednoczesnym ograniczeniu zużycia paliwa o 15 – 16 proc. Silnik jest mniejszy i silniejszy. Zastosowano w nim rozwiązania z czasów, kiedy pracowałem w Pratt & Whitney w Kanadzie. Produkowaliśmy tam silniki do samolotów śmigłowych, które miały lepsze wyniki niż małe odrzutowce. To nas skłoniło, by popracować nad napędem także w przypadku silników dla większych maszyn – i tutaj kluczowa była dla nas fabryka w Kaliszu. Teraz nasi niedawni krytycy z Rolls Royce, którzy nie wierzyli, że to się może udać, chcą z nami współpracować. A General Electric przyznaje, że to rozwiązanie może być w przyszłości stosowane także w dużych maszynach.