l) Planowanie i nadzór nad realizacją modernizacji uzbrojenia i techniki wojskowej znajdujących się na wyposażeniu Sił Zbrojnych RP;
m) Nadzór nad transferem technologii wojskowych do produkcji cywilnej;
n) Planowanie przyjmowania na uzbrojenie Sił Zbrojnych RP uzbrojenia i techniki wojskowej w ramach tzw. darowizn po uprzednim zawarciu umowy przemysłowej pomiędzy producentem „darowanego" Sił Zbrojnych RP uzbrojenia i techniki wojskowej, ze stosownym zakładem polskiego przemysłu obronnego;
o) Ukształtowanie odpowiedniego krajowego potencjału badawczo-rozwojowego, cywilnego i wojskowego dla realizacji opracowań oraz badań państwowych i eksploatacyjno–wojskowych, nowych i zmodernizowanych wzorców techniki wojskowej;
p) Opracowanie i przyjęcie nowych założeń i zasad realizacji B+R+W w przemyśle krajowym i przy współpracy z zagranicą ;
q) Opracowanie zasad i obowiązków dla Generalnego Dowództwa Wojska Polskiego w zakresie prac przygotowanie zgłoszeń w postaci wymagań na nowe wzory uzbrojenia i techniki wojskowej, optymalizacji procesów eksploatacji i szkolenia wojsk;
r) Utylizacja i zbywanie uzbrojenia i techniki wojskowej wycofanych z Sił Zbrojnych RP.
Wraz z powołaniem Urzędu Uzbrojenia i przekazaniem mu przez MON zakupów techniki wojskowej i uzbrojenia, powinna być zakończona konsolidacja polskiego przemysłu zbrojeniowego w ramach Polskiej Grupy Zbrojeniowej, której struktura funkcjonalna powinna odpowiadać funkcji spółki nadzorującej przemysł zbrojeniowy, działającej na zasadach prawa handlowego.
Zatem podstawowym zadaniem zarządu Polskiej Grupy Zbrojeniowej (PGZ) powinno być rozwój i budowa powiązań kooperacyjnych, kontrola kapitałowa nad podmiotami polskiego przemysłu zbrojeniowego wchodzącymi w skład Grupy.
Zarząd w żadnym przypadku nie powinien pełnić roli pośrednika zawierającego umowy na zakup sprzętu uzbrojenia, czy też być pośrednikiem w jego eksporcie lub imporcie.
Zarząd PGZ realizuje perspektywiczne i wieloletnie programy obronne i modernizacyjne Sił Zbrojnych RP, powinien kreować powiązania z systemami umów konsorcyjnych lub kapitałowych w celu ich realizacji, kreować podmioty, grupy branżowe i instytucje badawcze niezależnie od form własności czy wielkości firm, a realizatorzy powinni dobierać sobie partnerów zagranicznych kreować transfery technologii (zakup-sprzedaż) przy pełniej kontroli i współpracy z Urzędem Uzbrojenia RP.
Zarząd PGZ powinien kreować współpracę przy realizacji prac rozwojowych, a także współpracę przemysłowa z partnerami zagranicznymi. Ponadto PGZ musi być aktywna na forum UE, bronić tam swoich interesów, włączyć się w europejskie programy zbrojeniowe oraz inicjować nowe projekty zachęcając do współpracy największe koncerny zbrojeniowe.
Zarząd PGZ powinien wytyczać strategie, która musi określać, jakie zdolności przemysłowe i technologiczne ma uzyskać polski przemysł obronny. Realizowane to powinno być między innymi przez analizę rynku i wyszukiwanie do współpracy podmiotów zagranicznych o największym zaawansowaniu technologicznym niezależnie od form własności. Zadaniem PGZ powinno być monitorowanie podmiotów – liderów – programów do przejmowania kontroli nad zidentyfikowanymi i dysponującymi ważnymi technologiami podmiotami. Jeśli dany podmiot ( instytucja) dysponuje istotnymi technologicznymi ( ze względów obronnych) rozwiązaniami, natychmiast powinien wchodzić w zainteresowanie PGZ poprzez lokowanie zleceń, dotacji, kierowanie dofinansowaniem w ramach projektów z NCBiR i wiązać dany podmiot stosownymi umowami dotyczącymi kontroli nad technologią i kapitałem.
Szczególne istotne z punktu widzenia technologicznego są podmioty umieszczone na wniosek MON na liście polskiego przemysłu obronnego, które mogą otrzymywać zlecenia realizacji programów o dużym znaczeniu dla bezpieczeństwa państwa, pod warunkiem podpisania np. z PGZ umowy o możliwości blokowania przez nią prawa do fuzji, o prawie do pierwokupu akcji, czy też warunków podnoszenia kapitału (mechanizm kontroli państwa). Ze względu na kontrolę kapitałową PGZ wszystkie podmioty realizujące zadania z zakresu bezpieczeństwa państwa muszą mieć formę prawną kapitałową, a nie osobową.
Niezbędnym jest także określenie przez MON strategicznych projektów (programów) uzbrojenia i techniki wojskowej, wynikających z Programu Technicznej Modernizacji Sił Zbrojnych RP w latach 2013-2022, które ze względu na tajemnicę państwową i interes publiczny bezpieczeństwa państwa, powinna być realizowana w polskim przemyśle obronnym, a wobec których zgodnie z art. 296 Traktatu Ustanawiającego Wspólnotę Europejską oraz przepisami o ochronie informacji niejawnych, nie ma zastosowania ustawa z 2009 r. „ Prawo zamówień publicznych". Sprawa jest o tyle pilna, że MON ogłasza przetargi na realizację projektów uzbrojenia techniki wojskowej, w których mogą brać udział konkurencyjne wobec naszego przemysłu obronnego firmy zagraniczne, bo Polska zgodnie z dyrektywą UE 2009/81WE w lutym 2013 r, została częścią wspólnego europejskiego rynku uzbrojenia. MON powinno wpisać w Programie technicznej modernizacji SZ w latach 2013 – 2022 brakujące projekty, które UE deklaruje wspierać finansowo i proceduralnie już od 2014 r.
Technologie te powinny mieć podwójne zastosowanie wojskowe i cywilne i obejmować:
ü innowacyjną technikę morską
ü rozwój bezzałogowych systemów powietrznych, morskich i lądowych
ü uzyskanie zdolności do tankowania w powietrzu
ü łączność satelitarna
ü bezpieczeństwo cybernetyczne
W Programie technicznej modernizacji Sił Zbrojnych RP w latach 2013- 2022 pominięta została Obrona Terytorialna Kraju, która wraz z wojskami operacyjnymi stanowi trzon siły obronnej państwa. Stosunkowo niskim nakładem finansowym można uzyskać poprzez uzbrojenie oddziałów obrony terytorialnej w tzw. małą technikę wojskową. To da znaczący wzrost zdolności systemu obronnego państwa.
Program ten ma także istotne znaczenie dla polskiego przemysłu obronnego. może on wyprodukować 100 proc. uzbrojenia i techniki wojskowej dla jednostek obrony terytorialnej . Zawarty w programie technicznej modernizacji sił zbrojnych program Tytan może być dedykowany w całości jednostkom obrony terytorialnej.
Istotnym problemem jest kształtowanie odpowiednej polityki kadrowej w polskim przemyśle zbrojeniowym. Na stanowiska kierownicze w PGZ oraz w Urzędzie Uzbrojenia RP należy powoływać ludzi kompetentnych, przygotowanych i dysponującymi odpowiednimi predyspozycjami oraz cechami osobowymi. A także mających autorytet w polskim przemyśle obronnym, Wojsku Polskim i za granicą. Nie mogą to być, ludzie z tzw. układu polityczno–towarzyskiego. Kadra kierownicza polskiego przemysłu obronnego powinna być objęta kursem specjalistycznym przygotowanym i prowadzonym w Akademii Obrony Narodowej i Wojskowej Akademii Technicznej. W trakcie takiego kursu powinna być zapoznana z:
ü rolą i miejscem polskiego przemysłu obronnego w systemie obronnym państwa
ü perspektywicznym planem przezbrajania sił zbrojnych i wieloletnimi planami ich technicznej modernizacji
ü zasadami i procedurami współpracy polskiego przemysłu obronnego z WP i Urzędem Uzbrojenia RP oraz z europejskim przemysłem zbrojeniowym i USA.
Realizacja powyższych przedsięwzięć warunkujących skuteczną realizację technicznej modernizacji Sił Zbrojnych wraz pozyskaniem przez polski przemysł zbrojeniowy nowoczesnych technologii, gwarantujących jednocześnie rozwój gospodarki kraju, poprzez transfer technologii wojskowych na produkcję cywilną, a także rozwiązanie problemów determinujących efektywności tych procesów pozwolić powinna na zbudowanie właściwych partnerskich relacji pomiędzy Siłami Zbrojnymi RP – przemysłem obronnym – nauką, a tym samym zrealizować oczekiwania każdej ze stron. Jest to istotne, bowiem dostrzeżenie ich jako równorzędnych partnerów w budowie potencjału obronnego państwa polskiego, wymaga stałych, opartych na racjonalnych zasadach i kontaktach, a bez tego Polska nie będzie w stanie właściwie wykorzystać swojej historycznej szansy by zbudować swój adekwatny potencjał obronny i gospodarczy kraju.
Autor jest generałem dywizji w stanie spoczynku, w latach 1968–1998 ?był żołnierzem zawodowym. ?Obecnie jest ministrem ds. przemysłu obronnego w gospodarczym gabinecie cieni Business Centre Club.