Statystyka Głównego Urzędu Statystycznego czy Eurostatu nie obejmuje tego, co się dzieje w ogromnej liczbie mikropodmiotów. Najmniejszych – mikrofirm – jest w Polsce według ostatnich dostępnych danych 1,69 mln.
Oczywiście jest tam mnóstwo jednoosobowych inicjatyw i tymczasowych działalności, ale tam też rodzą się innowacyjne start-upy, których udział w dyfuzji innowacji – z racji branż, w których powstają, aspiracji wzrostu, a nawet charakterystyki demograficznej właściciela (osoby do 30. roku życia) – jest nie do przeceniania.
Najnowsze badanie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) przeprowadzone na mikroprzedsiębiorstwach w zakresie innowacyjności wskazuje, że w ciągu ostatnich trzech lat innowacje wprowadziło prawie 60 proc. rodzimych mikroprzedsiębiorstw.
Pod względem skali wprowadzanych innowacji dominują innowacje na poziomie firmy – 38 proc., mniejszy odsetek stanowią innowacje w skali kraju – 16,6 proc., a w skali globalnej – 8 proc.
Odnosząc wynik 8 proc. do populacji mikroprzedsiębiorstw ,uzyskujemy ponad 135 tys. mikrofirm, które konkurują innowacyjnymi produktami na światową skalę.