Polski handel rządzi w hurcie. Ale…

W niewielu branżach firmom z polskim kapitałem udało się zbudować taką pozycję jak w handlu hurtowym. Ale sektor niebezpiecznie zbliża się do wyniszczającej wojny cenowej i jeśli chce odwrócić trend spadkowy nawet najwięksi gracze muszą postawić na jakość relacji z klientami i skok technologiczny.

Publikacja: 30.01.2017 09:50

Karol Czupryński

Karol Czupryński

Foto: materiały prasowe

Polski kapitał rządzi w hurcie. Liczby mówią same za siebie: na rynku aptecznym 95 proc. sprzedaży hurtowej obsługują polskie podmioty. W branży spożywczej mają 70 proc. rynku (pozostała część to przede wszystkim również mocno związana z Polska Grupa Eurocash). Podobnie sytuacja wygląda w dystrybucji części samochodowych czy sprzętu komputerowego. Większość sektora sprzedaży hurtowej ma bardzo lokalny charakter, ale na przestrzeni 25 lat wyrosły z niego firmy, które można stawiać za wzór sukcesu na arenie międzynarodowej: ABC Data, która dostarcza sprzęt IT dla klientów na 8 rynkach, czy InterCars, europejski potentat w dystrybucji części samochodowych. Ale krajowy biznes coraz mocniej się kurczy – coraz więcej sklepów przestaje korzystać z ich usług, dołączając do grup franczyzowych, które zapewniają im logo, promocje, usługi marketingowe i zaplecze logistyczne.

Pozostało jeszcze 82% artykułu

Czytaj więcej, wiedz więcej!
Rok dostępu za 99 zł.

Tylko teraz! RP.PL i NEXTO.PL razem w pakiecie!
Co zyskasz kupując subskrypcję?
- możliwość zakupu tysięcy ebooków i audiobooków w super cenach (-40% i więcej!)
- dostęp do treści RP.PL oraz magazynu PLUS MINUS.
Opinie Ekonomiczne
Damian Guzman: Czy polskie firmy będą przenosić się do Rumunii?
Opinie Ekonomiczne
Marek Góra: Nieuchronność dłuższej aktywności zawodowej
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Fałszywy ton nacjonalizmu
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Apel do kandydatów na urząd prezydenta
Opinie Ekonomiczne
Anita Błaszczak: Czas na powojenne scenariusze dla Ukraińców