Nowy środek transportu – Hyperloop, Superlinia

Pociągi na poduszce magnetycznej mogą pędzić wielokrotnie szybciej od samolotów pasażerskich - pisze Krzysztof Kowalski.

Aktualizacja: 09.01.2015 08:36 Publikacja: 09.01.2015 06:56

Nowy środek transportu – Hyperloop, Superlinia

Foto: Rzeczpospolita

Nową erę w transporcie zapowiada – po raz kolejny – amerykański miliarder Elon Musk. Pierwszy raz przedstawił ten projekt w lipcu 2012 roku, a potem w sierpniu 2013 roku, o czym informowała „Rzeczpospolita". Ma to być sieć pasażerskich kapsuł poruszających się w próżniowych tunelach. Nowy środek transportu – Hyperloop, Superlinia – spowoduje, że podróż na trasie Nowy Jork – Los Angeles, 4500 km, będzie trwała 45 minut. Samolot leci około pięciu godzin.

Pierwsza linia ma połączyć San Francisco i Los Angeles, przewidywany koszt budowy – 4,6 mld dolarów. Pomysłodawca zapowiada, że zostanie zbudowana „szybko i bez marnowania pieniędzy".

Elon Musk nie jest fantastą oderwanym od rzeczywistości. Statki kosmiczne jego pomysłu SpaceX wykorzystuje NASA do zaopatrywania Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, po drogach jeździ coraz więcej samochodów elektrycznych Tesla, których jest producentem, zrealizowany został jego pomysł elektronicznego systemu płatniczego  PayPal.

Do pracy nad Hyperloop też zabrał się metodycznie – utworzył grupę 100 wybitnych inżynierów pracujących dla NASA i Boeinga. Jej pracę koordynuje fizyk dr Brian Dodson.

Pomysł zrodził się  w 1910 roku, niezależnie, w głowach  Amerykanina Roberta Goddarda i Rosjanina Borysa Weinberga. Obaj rozpoczęli  prace nad prototypami, ale na realizację nie pozwalał ówczesny poziom technologii.

Także amerykańska firma ET3 wyprzedziła Elona Muska, w 1999 roku opatentowała ETT – Evacuated Tube Transport, ale na tym się skończyło.

Pomysł transportu na poduszce elektromagnetycznej polega na tym, aby  zbudować próżniowy tunel o wewnętrznej średnicy 1,5 m. Dzięki polu elektromagnetycznemu wytworzonemu za pomocą nadprzewodników możliwe będzie rozpędzanie w tym tunelu kapsuł z pasażerami do ogromnych prędkości.

Inżynierowie z grupy Elona Muska podają wstępne informacje: cylindryczny wagonik ważyłby niespełna 200 kg, zabierałby sześć osób, dla których byłby w nim wystarczający zapas powietrza. Maksymalna prędkość kapsuły mogłaby dochodzić do 6500 km/godz. Kapsuła do maksymalnego rozpędzenia się  potrzebowałaby 150 km.

Technicy planują umieszczenie między kapsułą i ścianą tunelu poduszki powietrznej o bardzo dużym ciśnieniu, dzięki czemu kapsuła będzie się przesuwała bez drgań. Poduszka ta sprawi, że nie będzie tarcia spowalniającego kapsuły. Natomiast minimalna ilość powietrza, jaka znajdzie się w tunelu pomiędzy nimi, sprawi, że w razie konieczności spełni ono rolę  buforu uniemożliwiającego katastrofalną kolizję.

– Nie będzie problemu z burzami,nieprzewidzianymi przeszkodami na drodze. Podróż można będzie odbyć także na żądanie, poza rozkładem jazdy, nie tak jak z lotniska, dworca kolejowego czy morskiego portu – wyjaśnia dr Brian Dodson.

Do zasilania posłuży  energia z paneli słonecznych umieszczonych wzdłuż tunelu, dzięki temu Hyperloop będzie  samowystarczalny pod względem energetycznym.

– Budowa Hyperloop pochłonie jedną czwartą kosztów budowy autostrady podobnej długości, jedną dziesiątą kosztów budowy szybkiej  linii kolejowej – zapewnia miliarder.

Hyperloop nie będzie jednak pierwszym na świecie środkiem transportu magnetycznego. W Szanghaju zbudowano 30-kilometrowy odcinek, na którym wagony kursują z prędkościa 430 km/godz. W Japonii, w Nagoi, na 9-kilometrowej trasie pociąg osiąga  580 km/godz.

Nowe technologie
Podcast „Rzecz w tym”: Czy jesteśmy skazani na bipolarny świat technologiczny?
Nowe technologie
Chińska rewolucja w sztucznej inteligencji. Czy Ameryka traci przewagę?
Materiał Promocyjny
Kod Innowacji - ruszył konkurs dla firm stawiających na nowe technologie w komunikacji z konsumentami
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot
Nowe technologie
Co mówią kury? Naukowcy opracowali tłumacza, użyli sztucznej inteligencji