Kluczowe zmiany w przepisach budowlanych. Rok po zmianie rządów

W tym roku doczekaliśmy kilku kluczowych zmian dla branży budowlanej i nieruchomości. Mimo to odczuwamy niedosyt, ponieważ w dalszym ciągu wiele regulacji wymaga pilnej poprawy – ocenia ekspertka.

Publikacja: 13.12.2024 03:00

Joanna maj, radczyni prawna w kancelarii SWK Legal. Prowadzi stronę budowlanepiatki.pl

Joanna Maj z kancelarii SWK Legal.

Joanna maj, radczyni prawna w kancelarii SWK Legal. Prowadzi stronę budowlanepiatki.pl

Foto: Mat. prasowe

Z umiarkowanym optymizmem można wypatrywać I kwartału 2025 r., kiedy to zgodnie z zapowiedzią Ministerstwa Rozwoju i Technologii, powinna wejść w życie ustawa o rozwiązaniach służących zwiększeniu dostępności gruntów pod budownictwo mieszkaniowe (UA10). Resort planuje dalsze uproszczenie procedur budowlanych, zmiany w przepisach planistycznych, czy wreszcie wyczekiwaną przez uczestników procesu inwestycyjnego nowelizację specustawy mieszkaniowej, polegającą m.in. na wykreśleniu normatywu parkingowego, uregulowanego obecnie przepisami specustawy, obowiązującego inwestorów przy realizacji inwestycji mieszkaniowej.

Warunki techniczne i usytuowanie budynków 

Skupiając się natomiast na przepisach, które weszły w życie w ciągu ostatnich 12 miesięcy, nie sposób nie wspomnieć o nowych warunkach techniczno-budowlanych. Nowelizacja rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (dalej jako: WT), która weszła w życie 1 sierpnia 2024 r., istotnie zmieniła zasady projektowania inwestycji, a zwłaszcza inwestycji mieszkaniowych wielorodzinnych. Modyfikacji doczekały się przepisy dotyczące sytuowania budynków, realizacji placów zabaw, czy stanowisk postojowych, z których korzystają osoby niepełnosprawne.

Oprócz zmian potocznie określanych „walką z patodeweloperką”, ustawodawca zdecydował się wprowadzić poprawki w przepisach dotyczących korzystania z obiektów użyteczności publicznej przez osoby ze szczególnymi potrzebami. Ułatwienia w korzystaniu z przestrzeni publicznej, podnoszące komfort i wygodę dla tych grup użytkowników, to zdecydowanie krok w dobrą stronę. Warto w tym miejscu odnotować, że w dniu 3 sierpnia 2024 r. weszła w życie ustawa z dnia 28 czerwca 2024 r. o zmianie ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, ustawy o dokumentach publicznych oraz ustawy o pomocy państwa w oszczędzaniu na cele mieszkaniowe (Dz.U. z 2024 r. poz. 1081). Nowelizacja objęła m.in. art. 66 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, a tym samym zmianie uległ termin wydania nowych rozporządzeń dotyczących warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać obiekty budowlane i ich usytuowanie oraz warunków technicznych użytkowania obiektów budowlanych. Został on kolejny raz przedłużony, tym razem do dnia 20 września 2026 r.

Od 15 sierpnia specjalnych wymogów w zakresie sytuowania doczekały się budynki zlokalizowane na działce budowlanej w sposób niestandardowy. Oprócz tego możliwe stało się szersze wykorzystanie elementów drewnianych przy ich wznoszeniu, przy zachowaniu odpowiednich wymogów wynikających z przepisów regulujących kwestię ochrony przeciwpożarowej.

Równolegle do nowelizacji WT, Ministerstwo Rozwoju i Technologii prowadziło prace legislacyjne dotyczące zmiany w przepisach regulujących zakres i formę projektu budowlanego. Nowelizacja nastąpiła na mocy rozporządzenia z dnia 27 października 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego (Dz. U. z 2023 r. poz. 2405), które także zmodyfikowano w zakresie terminu wejścia w życie. W wyniku przyjętych zmian, w projekcie technicznym należy obowiązkowo zamieszczać analizę rozwiązań technicznych i materiałowych, mających na celu spełnienie wymagań akustycznych wynikających z przepisów rozporządzenia WT. Analiza powinna zawierać w szczególności informacje o:

– zakładanym poziomie hałasu zewnętrznego oddziałującego na budynek,

– poziomie wymaganej izolacyjności akustycznej przegród w budynku, w odniesieniu w szczególności do przegród pomiędzy lokalami, okien czy też drzwi wejściowych do lokali,

– wyrobach budowlanych zapewniających wymaganą izolacyjność akustyczną przegród,

– dopuszczalnym poziomie hałasu oraz dźwięku przenikających do pomieszczeń budynku wraz z opisem sposobu spełnienia tych wymagań.

Przepisy dotyczące obowiązku sporządzenia analizy akustycznej weszły w życie 1 sierpnia, podobnie jak nowelizacja WT, natomiast powierzchnię zabudowy na nowych zasadach możemy obliczać (z zastrzeżeniem wynikającym z przepisów przejściowych) już od 1 kwietnia 2024 r. W wyniku przyjętych rozwiązań część opisowa projektu zagospodarowania działki lub terenu zawiera zestawienie powierzchni zabudowy projektowanych i istniejących obiektów budowlanych, przy czym powierzchnię zabudowy budynku pomniejsza się o powierzchnię części zewnętrznych budynku, takich jak: tarasy naziemne i podparte słupami, gzymsy, balkony oraz loggie.

W dniu 28 maja 2024 r. weszła w życie Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1275 z 24.04.2024 r. w sprawie charakterystyki energetycznej budynków (wersja przekształcona), Dz.Urz. UE L 1275 (dalej jako dyrektywa budynkowa lub EPBD 2024), która jest kontynuacją postanowień zawartych w dyrektywach 2002/91/WE 1 , 2010/31/UE 2 i 2018/844. Dyrektywa budynkowa ma na celu przede wszystkim poprawę charakterystyki energetycznej budynków i zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych z budynków w celu osiągnięcia bezemisyjnych zasobów budowlanych do 2050 r. Do 22 listopada w Ministerstwie Rozwoju i Technologii trwały prekonsultacje projektu wdrożenia art. 14 dyrektywy 2024/1275 w sprawie charakterystyki energetycznej budynków - rozwój infrastruktury na potrzeby zrównoważonej mobilności. Projektowane przepisy dotyczą zarówno nowych budynków oraz budynków poddawanych przebudowie, rozbudowie, nadbudowie lub remontowi, w odniesieniu do budynków mieszkalnych mających więcej niż 3 stanowiska postojowe oraz niemieszkalnych mających więcej niż 5 stanowisk postojowych, jak również istniejących budynków niemieszkalnych, w których jest więcej niż 20 stanowisk postojowych, jak również instalowania punktów ładowania, zapewnienia okablowania wstępnego i infrastruktury kanałowej, a także zapewnienia miejsc parkingowych dla rowerów (z uwzględnieniem powierzchni na rowery o większych wymiarach niż standardowe).

Warto również wspomnieć, że w dniu 2 lipca 2024 zakończył się trwający przez ostatnie dwa lata okres przejściowy „starej ustawy deweloperskiej”. Tym samym wszystkie nieruchomości sprzedawane na rynku pierwotnym obecnie podlegają procedurze wskazanej w tzw. nowej ustawie deweloperskiej, czyli ustawie z dnia 20 maja 2021 r. o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego oraz Deweloperskim Funduszu Gwarancyjnym.

Powódź i inne żywioły

W związku z powodzią na południu naszego kraju, jesienią legislacja koncentrowała się wokół nowelizacji przepisów tzw. specustawy powodziowej oraz ustawy z dnia 11 sierpnia 2001 r. o szczególnych zasadach odbudowy, remontów i rozbiórek obiektów budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych w wyniku działania żywiołu. Ułatwienia w procedurach budowlanych w tym przypadku sprowadzały się w głównej mierze do deregulacji i odformalizowania zasad odtworzenia obiektów zniszczonych przez powódź.

W dniu 22 listopada w Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 21 listopada 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów. Zmiany polegają na określeniu obowiązku stosowania odpowiednich urządzeń wykrywających zagrożenia związane z pożarem lub uwolnieniem tlenku węgla oraz odpowiedniego oznaczenia miejsc połączenia ściany oddzielenia przeciwpożarowego ze ścianą zewnętrzną oraz z dachem w wielkopowierzchniowych budynkach handlowych, produkcyjnych oraz magazynowych. Pomieszczenia i lokale mieszkalne, w których świadczone są usługi hotelarskie należy wyposażyć w autonomiczne czujki dymu oraz autonomiczne czujki tlenku węgla możliwie szybko. Termin wprowadzenia obowiązku zaplanowano na dzień 30 czerwca 2026 r. Z kolei w przypadku lokali mieszkalnych i ich pomieszczeń, w których odbywa się proces spalania paliwa stałego, ciekłego lub gazowego oraz użytkowanych jako takie lokale lub pomieszczenia w dniu wejścia w życie rozporządzenia, wymagania instalowania autonomicznych czujek dymu i autonomicznych czujek tlenku węgla obowiązywać mają od 1 stycznia 2030 r. W pozostałych przypadkach, obejmujących nowo wznoszone budynki mieszkalne oraz pomieszczenia mieszkalne lub jednostki mieszkalne przeznaczone do świadczenia usług hotelarskich, obowiązki dotyczące instalowania autonomicznych czujek dymu i autonomicznych czujek tlenku węgla należy spełnić po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia rozporządzenia.

Autorka jest radczynią prawną w kancelarii SWK Legal. Prowadzi stronę budowlanepiatki.pl

Z umiarkowanym optymizmem można wypatrywać I kwartału 2025 r., kiedy to zgodnie z zapowiedzią Ministerstwa Rozwoju i Technologii, powinna wejść w życie ustawa o rozwiązaniach służących zwiększeniu dostępności gruntów pod budownictwo mieszkaniowe (UA10). Resort planuje dalsze uproszczenie procedur budowlanych, zmiany w przepisach planistycznych, czy wreszcie wyczekiwaną przez uczestników procesu inwestycyjnego nowelizację specustawy mieszkaniowej, polegającą m.in. na wykreśleniu normatywu parkingowego, uregulowanego obecnie przepisami specustawy, obowiązującego inwestorów przy realizacji inwestycji mieszkaniowej.

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Nieruchomości i podatki. Rok pracy rządu
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Nieruchomości
Popyt na budynki mocno zależny od stóp
Nieruchomości
Warszawa. Skanska sprzedała biurowiec P180 za 100 mln euro
Nieruchomości
Rynek luksusowych nieruchomości ciągle rośnie. Rezydencja za 50 mln zł
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nieruchomości
Korona Legionowa na półmetku