Stabilny wynik sprzedaży detalicznej na tle mocnego spadku całego rynku Murapol tłumaczy m.in. rodzajem oferty: to kompaktowe, przystępne cenowo mieszkania w najszerszym segmencie rynku, a także obecnością w 15 miastach i pionowo zintegrowanym modelem biznesowym.
- Załamanie się rynku kredytów hipotecznych oraz inne wydarzenia makroekonomiczne i geopolityczne w najmniejszym stopniu dotknęły Murapol. Obrana strategia produktowa i biznesowa dała owoce w formie powtórzenia wyniku operacyjnego sprzedaży naszych mieszkań klientom detalicznym z jakże korzystniejszego, jeśli chodzi o warunki rynkowe, 2021 r. – powiedział Nikodem Iskra, prezes Murapolu. - Głównymi filarami naszego sukcesu w tak wymagającym czasie jest 22-letnie doświadczenie i trafnie obrane cele długoterminowe. Budujemy obecnie ponad 6,2 tys. lokali w ok 60 budynkach na terenie 10 polskich miast. W minionym roku do oferty wprowadziliśmy ponad 2,6 tys. mieszkań. Niezmiennie też jesteśmy aktywni, jeśli chodzi o zakupy gruntów, tak aby zabezpieczać potencjał na przyszłość. W rozpoczynającym się roku planujemy oddać do dyspozycji klientów kolejne mieszkania zarówno w nowych projektach, jak i kolejnych etapach już realizowanych przedsięwzięć – zaznaczył.
Spravia
Spółka spoza rynku kapitałowego, należąca wcześniej do giełdowego Budimeksu (i funkcjonująca pod szyldem Budimex Nieruchomości), w 2022 r. sprzedała (umowy deweloperskie i przedwstępne) 966 mieszkań, o 37 proc. mniej niż rok wcześniej. IV kwartał okazał się jednak najlepszy, firma znalazła nabywców na 310 lokali, o 48 proc. więcej niż w III kwartale i o 14 proc. mniej niż rok wcześniej.
- Jesteśmy zadowoleni z osiągniętych rezultatów, w 2022 r. zrealizowaliśmy 75 proc. założonego budżetu, przewidywał on sprzedaż 1279 lokali, co wynikało z liczby projektów, które mieliśmy przygotowane i przeznaczone do wprowadzenia – powiedział Andrzej Miś, rzecznik Spravii. - Jednym z największych wyzwań ubiegłego roku była sytuacja na rynku kredytów hipotecznych. Udział nabywców korzystających z kredytu wyniósł w 2022 r. około 30 proc. wobec 50 proc. rok wcześniej – zaznaczył.
Wyniki odnoszą się do nabywców indywidualnych. Po zmianach właścicielskich Spravia od 2021 r. buduje także na potrzeby PRS, zawarła wtedy duży kontrakt ramowy na dostarczenie 2,5 tys. lokali dla funduszu Heimstaden.
Robyg i Vantage Development
Działająca w kilku aglomeracjach grupa notowana na Catalyst w 2022 r. sprzedała (umowy deweloperskie i przedwstępne) 2144 mieszkań, o 50 proc. mniej niż w rekordowym 2021 r. W IV kwartale firma znalazła nabywców na 500 lokali, o 36 proc. mniej niż rok wcześniej ale i o 24 proc. więcej niż w III kwartale.
W tym roku Robyg spodziewa się sprzedać 2,4-2,5 tys. lokali, lada moment podpisanych ma zostać 419 umów deweloperskich (na skutek konwersji rezerwacji). Deweloper nie wyklucza wejścia na nowy rynek – po Warszawie, Trójmieście, Poznaniu i Wrocławiu.
- Rok 2022 był dużym wyzwaniem ze względu na inflację, szybko rosnące ceny, wyższe koszty oraz wojnę w Ukrainie. Jednak założyliśmy sobie ambitny cel sprzedaży ponad 2 tys. mieszkań i zrealizowaliśmy go z nadwyżką. W przyszłym roku sprzedaż powinna ustabilizować się na poziomie notowanym w poprzednich latach – czyli ok. 2,4-2,5 tys. mieszkań. Kolejne lata i ewentualny powrót do poziomu sprzedaży z 2021 r., czyli ponad 4 tys. mieszkań, będą zależeć od sytuacji na rynku kredytów hipotecznych – skomentował Oscar Kazanelson, przewodniczący rady nadzorczej Grupy Robyg.
Robyg należy do funduszu TAG Immobilien, został przejęty przez Niemców po to, by razem z kupionym przez nich wcześniej Vantage Development dostarczać mieszkania do platformy PRS. Ostatecznie zdecydowano, że PRS-em zajmie się tylko Vantage, a Robyg pozostanie przy budowaniu dla Kowalskich. Vantage również część lokali sprzedaje nabywcom indywidualnym. Jak podał Robyg w komunikacie, łącznie Grupa Tag Immobilien sprzedała w Polsce 2419 mieszkań, co oznacza, że na Vantage przypadło 275 lokali.
Cordia Polska
Notowana na Catalyst spółka budująca w kilku aglomeracjach w 2022 r. sprzedała (umowy deweloperskie i przedwstępne) 266 lokali, o 55 proc. mniej niż rok wcześniej. Sam IV kwartał wypadł najlepiej, deweloper znalazł nabywców na 81 mieszkań, o 37 proc. więcej niż w III kwartale i o 33 proc. mniej niż rok wcześniej.
-W IV kwartale 2022 r. znaleźliśmy nabywców, głównie gotówkowych, na 81 mieszkań, co oznacza wzrost kwartał do kwartału o 1/3 mimo braku nowych projektów w ofercie. Tym samym potwierdziły się nasze przewidywania o mocniejszej końcówce roku – podkreślił Tomasz Łapiński, dyrektor zarządzający inwestycjami mieszkaniowymi w Cordia Polska. – Spadek sprzedaży w całym 2022 r. wobec 2021 r. jest oczywiście wyraźny. Z wyjątkiem Poznania, gdzie uruchomiliśmy projekt Modena, na wszystkich innych rynkach mieliśmy znacznie mniej do zaoferowania niż rok wcześniej – wyjaśnił.