Rz: Są branże i marki, które chętnie otworzyłyby swoje sklepy przy głównych ulicach handlowych w Polsce, ale nie ma dla nich odpowiedniego miejsca?
Anna Hofman, Associate w dziale Powierzchni Handlowych firmy doradczej Cushman & Wakefield: Ze względu na dobrze rozwijającą się w Polsce gospodarkę, większą liczbę turystów, wyższe płace i aspiracje polskich konsumentów, coraz więcej marek premium i luksusowych rozważa wejście i rozwój w Polsce. Branże z sektora mody, akcesoriów, biżuterii i obuwia od lat przyglądają się Polsce i pierwsze sklepy zaczęły pojawiać się głównie w butikach multibrandowych, ale również w sklepach monobrandowych. Ich decyzja o wejściu na polski rynek jest jednak spowolniona przez ograniczoną dostępność odpowiedniej lokalizacji i sąsiedztwa. Marki premium chcą być obok innych marek, które wspólnie mogą stworzyć destynację zakupową.
Kto wszedł do Polski w tym roku na ulice handlowe, a kto wejdzie?
Obecnie ulice handlowe w Polsce są zdominowane przez ofertę gastronomiczną, gdzie odnotowujemy coraz większą liczbę kawiarni i restauracji. Lokale przy głównych ulicach cieszą się również zainteresowaniem marek modowych. Najemcy szukają szczególnie lokalizacji w centrach miast i przy odnowionych zabytkowych ulicach, które przyciągają mieszkańców oraz turystów. Lokale handlowe w takich lokalizacjach nie są łatwe do znalezienia ze względu na bardzo ograniczoną podaż, obowiązujące wieloletnie umowy najmu, niejasny status własności czy też uwarunkowania przestrzenne i funkcjonalne. Przykładem nowych najemców na polskich ulicach są koncepty Dunkin' Donuts, Dairy Queen, a rosnącą ofertę modową uatrakcyjnił Worldbox, Sneakers i Street Supply. Kolejne koncepty gastronomiczne oraz marki modowe – zarówno te obecne w Polsce, jak i te wchodzące na lokalny rynek – powinny pojawić się w najbliższym czasie.