Centra handlowe: jakie marki wejdą do Polski

Coraz więcej marek premium i luksusowych rozważa rozwój w Polsce - mówi Anna Hofman, ekspert firmy Cushman & Wakefield.

Aktualizacja: 07.10.2016 10:31 Publikacja: 07.10.2016 10:08

Anna Hofman, Associate w dziale Powierzchni Handlowych firmy doradczej Cushman & Wakefield

Anna Hofman, Associate w dziale Powierzchni Handlowych firmy doradczej Cushman & Wakefield

Foto: Materiały Inwestora

Rz: Są branże i marki, które chętnie otworzyłyby swoje sklepy przy głównych ulicach handlowych w Polsce, ale nie ma dla nich odpowiedniego miejsca?

Anna Hofman, Associate w dziale Powierzchni Handlowych firmy doradczej Cushman & Wakefield: Ze względu na dobrze rozwijającą się w Polsce gospodarkę, większą liczbę turystów, wyższe płace i aspiracje polskich konsumentów, coraz więcej marek premium i luksusowych rozważa wejście i rozwój w Polsce. Branże z sektora mody, akcesoriów, biżuterii i obuwia od lat przyglądają się Polsce i pierwsze sklepy zaczęły pojawiać się głównie w butikach multibrandowych, ale również w sklepach monobrandowych. Ich decyzja o wejściu na polski rynek jest jednak spowolniona przez ograniczoną dostępność odpowiedniej lokalizacji i sąsiedztwa. Marki premium chcą być obok innych marek, które wspólnie mogą stworzyć destynację zakupową.

Kto wszedł do Polski w tym roku na ulice handlowe, a kto wejdzie?

Obecnie ulice handlowe w Polsce są zdominowane przez ofertę gastronomiczną, gdzie odnotowujemy coraz większą liczbę kawiarni i restauracji. Lokale przy głównych ulicach cieszą się również zainteresowaniem marek modowych. Najemcy szukają szczególnie lokalizacji w centrach miast i przy odnowionych zabytkowych ulicach, które przyciągają mieszkańców oraz turystów. Lokale handlowe w takich lokalizacjach nie są łatwe do znalezienia ze względu na bardzo ograniczoną podaż, obowiązujące wieloletnie umowy najmu, niejasny status własności czy też uwarunkowania przestrzenne i funkcjonalne. Przykładem nowych najemców na polskich ulicach są koncepty Dunkin' Donuts, Dairy Queen, a rosnącą ofertę modową uatrakcyjnił Worldbox, Sneakers i Street Supply. Kolejne koncepty gastronomiczne oraz marki modowe – zarówno te obecne w Polsce, jak i te wchodzące na lokalny rynek – powinny pojawić się w najbliższym czasie.

Jakie są – pani zdaniem – najważniejsze ulice handlowe w dużych miastach? Jaki jest ich potencjał?

Liderzy utrzymujący najwyższe czynsze w Polsce to Nowy Świat i Chmielna w stolicy oraz Floriańska w Krakowie, ze stawkami 1 tys. – 800 euro za mkw. sklepu rocznie. Obecnie na ulicach handlowych mamy obok siebie zbiór marek odzieżowych, akcesoriów i gastronomii. Wszystkie branże potrzebują odpowiedniej lokalizacji, otoczenia, budynku, w którym się znajdują, oraz sąsiedztwa. Jeśli przy danej ulicy działają marki odzieżowe, łatwiej jest przekonać do danej lokalizacji kolejne marki z podobnej półki cenowej. Marki premium bardzo selektywnie podchodzą do kolejnych lokalizacji i trzeba spełnić wiele wymagań, żeby rozważyły daną lokalizację. Ulice, na których przeważa oferta gastronomiczna, będą przyciągać kolejne koncepty z tego segmentu, tworząc naturalnie strefę rozrywkową miasta. Przykładem jest Nowy Świat z ofertą Bierhalle, WiOto!Sushi, Pizza Eataliano, Sfinks, Haagen Dazs i Starbucks.

Które miasta w Polsce mają strategie rozwoju, rewitalizacji dla swoich traktów handlowych?

Strategie rozwoju miast przewidują rewitalizację oraz uatrakcyjnienia centrów miast i ulic handlowych. Zakres zmian jest uzależniony od statusu własności nieruchomości w danej lokalizacji oraz możliwości finansowych miasta i prywatnych inwestorów. Rozwój miasta, który skutkuje powstawaniem nowych lokali handlowych i usługowych wraz z funkcjami towarzyszącymi, jest najbardziej widoczny w największych miastach. Mieszkańcy tych miast, mając do dyspozycji bogatszą ofertę, coraz chętniej spędzają czas poza domem, a na tym zyskują operatorzy z odpowiednią ofertą. Coraz większa liczba atrakcyjnych lokali handlowych przy ulicach oraz dywersyfikacja oferty gastronomicznej, modowej i kulturalnej sprzyja rozwojowi miast i przyciąga nowych inwestorów i nowe koncepty handlowe, gastronomiczne i modowe.

Jak polskie ulice handlowe prezentują się na tle Europy – naszego regionu i Europy Zachodniej?

W naszym regionie rynek handlowy będzie z pewnością dalej się rozwijać, pomimo niepewnej sytuacji gospodarczej i politycznej w niektórych krajach.

Ulice handlowe w Polsce w dalszym ciągu odstają jednak od tych w zachodniej Europie, jeśli chodzi o liczbę atrakcyjnych ulic i powierzchni do wynajęcia, sklepów markowych i monobrandowych.

To daje duże możliwości rozwoju. Szczególnie że wiele marek rozważa wejście na polski rynek.

Jakie są czynsze przy głównych ulicach w miastach? Jest drożej niż w centach handlowych?

Czynsze za powierzchnie w lokalach przy najpopularniejszych ulicach handlowych powinny nadal rosnąć ze względu na prognozowany duży wzrost sprzedaży detalicznej, silny popyt wśród najemców i niewystarczającą podaż w wielu lokalizacjach. Ograniczona dostępność powierzchni wpływa obecnie na kształt rynku handlowego, który rozwija się również poza głównymi ulicami handlowymi o ugruntowanej pozycji.

Czynsze przy głównych ulicach w Polsce oscylują w przedziale od 50 do 130 euro za mkw. za miesiąc. Cena zależy od lokalizacji, metrażu i zainteresowania najemców. Niektórzy właściciele nieruchomości są skłonni zaproponować niższy czynsz dla nowej marki wchodzącej na polski rynek, żeby wyróżnić swoją nieruchomość i przyciągnąć kolejne atrakcyjne marki. Lokale w prestiżowych lokalizacjach utrzymują czynsze ze względu na deficyt takiej powierzchni w Polsce. Czynsze w najlepszych miejscach na ulicach handlowych są porównywalne do tych z najlepszych galerii handlowych.

CV

Anna Hofman – Associate w dziale powierzchni handlowych firmy doradczej Cushman & Wakefield. Do jej klientów należą m.in.: Neinver, Multi Development i Globe Trade Centre. Jest licencjonowanym pośrednikiem nieruchomości. Ma tytuł Master of Business Administration zdobyty w Akademii Leona Koźmińskiego oraz Bradford University, CCIM i MRICS.

Nieruchomości
Wynajem mieszkań. Czy czynsze mocno wzrosną?
Materiał Promocyjny
Gospodarka natychmiastowości to wyzwanie i szansa
Nieruchomości
Zenit w Łodzi z nową ofertą. Był hipermarket, jest osiedle
Nieruchomości
Jakie mieszkanie na przeciętną kieszeń?
Nieruchomości
Nowa Dąbrowa jeszcze urośnie. Mieszkania i lokale usługowe
Materiał Promocyjny
Suzuki Vitara i S-Cross w specjalnie obniżonych cenach. Odbiór od ręki
Nieruchomości
Dom Development dosypuje do oferty w Krakowie
Materiał Promocyjny
Wojażer daje spokój na stoku