Rynek handlowy poszedł na rekord. Meldują się nowe marki

W ubiegłym roku deweloperzy ukończyli budowę 530 tys. mkw. powierzchni handlowej. To najlepszy wynik od 2015 r. – podaje firma doradcza Cushman & Wakefield.

Publikacja: 24.01.2025 03:35

Vendo Park Szczecin – największy park handlowy w portfolio Trei Real Estate Poland mat. pras.

Vendo Park Szczecin – największy park handlowy w portfolio Trei Real Estate Poland mat. pras.

Całkowite zasoby nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce to już ok. 16,8 mln mkw.

Jak podaje Cushman & Wakefield (C&W), w 2024 r. deweloperzy dostarczyli 530 tys. mkw. takiej powierzchni, co jest najlepszym wynikiem od dziesięciu lat. W 2015 r. nowa podaż wyniosła 700 tys. mkw.

Czytaj więcej

W Szprotawie wyrośnie duży park handlowy. Otwarcie w tym roku

Nowe obiekty handlowe w Polsce. Co budują deweloperzy?

– Uwzględniając zamknięcia obiektów, baza powierzchni handlowych w 2024 r. zwiększyła się o 481 tys. mkw. Z rynku zniknęło 49 tys. mkw. – podaje Ewelina Staruch, analityczka Cushman & Wakefield.

Jak dodaje, sam IV kwartał ubiegłego roku przyniósł zakończenie budowy 12 parków handlowych zarówno w dużych aglomeracjach, jak i miastach do 50 tys. mieszkańców. Największy z nich to Vendo Park Szczecin o powierzchni niemal 24 tys. mkw. Deweloperem obiektu jest firma Trei.

– W tym czasie ukończono też przebudowę trzech obiektów, m.in. centrum handlowego Sukcesja w Łodzi, które działa dziś pod nazwą Nowa Sukcesja – mówią przedstawiciele C&W. – Nieruchomość o powierzchni ponad 40 tys. mkw. oferuje jedną z największych w Europie stref rozrywki. Ponadto cztery obiekty przeszły rozbudowy, przyczyniając się do zwiększenia podaży w IV kwartale ub.r. o 16 tys. mkw.

Pod koniec grudnia deweloperzy budowali 50 nieruchomości handlowych: 34 to nowe budynki, 13 – rozbudowy, a trzy – przebudowy obiektów. W sumie powstawało 375 tys. mkw. powierzchni handlowej.

Czytaj więcej

Największy Vendo Park już otwarty. Rekordowa inwestycja

Ewelina Staruch wskazuje, że najwięcej powierzchni buduje się w województwie śląskim – 52 tys. mkw. W województwie mazowieckim powstaje 42 tys. mkw.

– Aż 65 proc. budowanej powierzchni przypada na miasta i miejscowości poniżej 50 tys. mieszkańców, 21 proc. na największe aglomeracje powyżej 400 tys. mieszkańców – zwraca uwagę ekspertka.

W całym 2024 r. na rynku handlowym w Polsce zadebiutowało 26 marek. Dla porównania – w 2023 r. było 30 debiutów. W IV kw. 2024 r. weszły do nas takie marki jak MR.DIY, Santoni, Isei, Andre Tan, PHOme!, Atac Hiper Discount by Auchan. Na polski rynek wróciła marka Calliope.

– Cztery marki na pierwszą lokalizację wybrały Warszawę, dwie – Poznań, a Mr. DIY – Zabrze – wskazuje C&W.

Czytaj więcej

Regionalny park handlowy wejdzie do Torunia

Czynsze za wynajem lokali handlowych rosną

Z analiz firmy wynika, że czynsze za lokale w najlepszych centrach handlowych typu „prime” wzrosły w ciągu roku o ok. 23 proc.

– Powodem wyższych stawek, oprócz corocznej indeksacji o inflację, był duży popyt na powierzchnie handlowe, ale też modernizacje i zwiększenie atrakcyjności wielu obiektów – mówi Michał Masztakowski, ekspert Cushman & Wakefield. – Podobny, 22-proc., wzrost czynszów (IV kw. 2024/IV kw. 2023) odnotowaliśmy w parkach handlowych, które zdominowały nową podaż.

Ważną częścią zasobów są lokale przy topowych ulicach handlowych. Tu czynsze, jak wskazuje Michał Masztakowski, wzrosły w ciągu roku o 17 proc.

Firma przeanalizowała poziom pustostanów w 16 aglomeracjach. W ub.r. wskaźnik ten wyniósł 3 proc., co oznacza spadek rok do roku o 0,3 pkt proc. Najwyższy odsetek niewynajętej powierzchni jest w Lublinie (4,8 proc.) i Poznaniu (4,6 proc.). Najniższe wskaźniki pustostanów odnotowano w Toruniu (0,8 proc.), Kielcach (0,8 proc.) i Rzeszowie (0,9 proc.).

Czytaj więcej

Parki rozpychają się na rynku

Średnia odwiedzalność centrów handlowych w 2024 r. wyniosła średnio ok. 410 tys.klientów w przeliczeniu na jeden obiekt.

– Najlepiej radzą sobie największe centra handlowe (powyżej 60 tys. mkw.) oraz te najmniejsze (poniżej 20 tys. mkw.). Największe wzrosty odwiedzalności rok do roku odnotowały Wrocław, Kraków i Warszawa, najmniejsze – rynki trójmiejski i poznański – wskazuje Ewa Derlatka-Chilewicz z C&W.

Całkowite zasoby nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce to już ok. 16,8 mln mkw.

Jak podaje Cushman & Wakefield (C&W), w 2024 r. deweloperzy dostarczyli 530 tys. mkw. takiej powierzchni, co jest najlepszym wynikiem od dziesięciu lat. W 2015 r. nowa podaż wyniosła 700 tys. mkw.

Pozostało jeszcze 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Mieszkalnictwo jest jedną z kluczowych kwestii dla zrównoważonego rozwoju regionalnego
Materiał Promocyjny
Suzuki Vitara i Suzuki Swift ponownie w gronie liderów rankingu niezawodności
Nieruchomości
Nieruchomości w Hiszpanii. Co z podatkiem dla zagranicznych nabywców mieszkań?
Nieruchomości
Ile za dwa pokoje w mieście
Nieruchomości
Mieszkaniówka dwóch prędkości
Materiał Promocyjny
Warta oferuje spersonalizowaną terapię onkologiczną
Nieruchomości
Grill w ogrodzie. Nadzór od budowy i bezpieczeństwa
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego