Ceny rosną, więc najlepiej przyciągnąć uwagę klientów rabatami

Promocje to wciąż główne narzędzie dla handlowców, by walczyć z konkurencją o klientów. Ich liczba rośnie. Ale np. markety budowlane czy drogerie zmniejszyły ich liczbę.

Publikacja: 27.01.2025 04:35

Ceny rosną, więc najlepiej przyciągnąć uwagę klientów rabatami

Foto: Adobe Stock

W 2024 r. sieci handlowe zorganizowały w sumie 12,5 proc. więcej promocji niż rok wcześniej – wynika z opracowania UCE Research, Hiper-Com Poland oraz Grupy Blix, którego wyniki „Rzeczpospolita” poznała pierwsza. Jednak sytuacja mocno różni się w zależności od sektora, spadki zanotowały markety budowlane oraz drogerie i apteki, pozostałe kanały zaś są na plusie.

Więcej promocji w sklepach

– Największy spadek liczby promocji, o 12,8 proc. r./r., dotknął segment DIY. Wynika to z mniejszego zainteresowania remontami i budowami w czasie wzrastających kosztów życia. Inflacja spowodowała, że konsumenci zaczęli ograniczać wydatki na tego typu produkty, co zmniejszyło popyt – mówi Julita Pryzmont z Hiper-Com Poland. – Spadek w drogeriach i aptekach, wynoszący 4,2 proc. r./r., można tłumaczyć zmniejszeniem presji na działania promocyjne w tych formatach. Produkty z kategorii zdrowia i urody często mają wysoką lojalność konsumentów, którzy są skłonni zapłacić więcej za zaufane marki, nawet w trudniejszych czasach ekonomicznych – dodaje. W efekcie drogerie i apteki mogły więc ograniczyć promocje, skupiając się na ochronie marż, szczególnie w obliczu wzrostu kosztów operacyjnych.

Pozostałe kanały w handlu były jednak na plusie, a najwyższy wynik jest dziełem osiedlowych sieci typu convenience – 26,8 proc. W przypadku dyskontów promocji przybyło 23,2 proc. – Wzrost liczby promocji w 2024 r. o 12,5 proc. wynika głównie z zaostrzonej wojny cenowej między dyskontami, które intensyfikują działania promocyjne, aby przyciągnąć klientów w kluczowej kategorii spożywczej, gdzie konkurencja jest największa. Inflacja spowodowała, że konsumenci częściej poszukują ofert promocyjnych na codzienne zakupy, co skłoniło sieci do zwiększenia liczby akcji promocyjnych, aby sprostać ich oczekiwaniom i wzmocnić konkurencyjność – mówi Marcin Lenkiewicz, Grupa Blix. – Dyskonty, jako liderzy rynku spożywczego, rozszerzyły asortyment produktów objętych promocjami, jednocześnie zwiększając częstotliwość publikowania gazetek, aby zyskać przewagę nad rywalami – dodaje.

Sieci walczą na rabaty

Dla sieci to nadal niesłychanie ważne narzędzie. – Promocje odgrywają kluczową rolę w strategii zakupowej Polaków, szczególnie w obliczu rosnących kosztów życia. W 2024 r. Polacy zaoszczędzili na zakupach w sklepach sieci łącznie około 188 mln zł, co stanowi oszczędności na poziomie 26,2 proc. od ceny regularnej – mówi Agata Biernacka, kierownik działu komunikacji w Aldi Polska. – Rok 2024 pokazał również rosnące zainteresowanie promocjami o charakterze tematycznym, na przykład tygodniami kulinarnymi, które pozwalają klientom odkrywać nowe smaki w korzystnych cenach – dodaje. Sieć podkreśla, że wnioski z 2024 r. jasno wskazują, że Polacy nie tylko poszukują oszczędności, ale również dodatkowej wartości w swoich zakupach. – W odpowiedzi na te potrzeby naszą misją pozostaje dostarczanie atrakcyjnych cen oraz rozwijanie adekwatnych ofert promocyjnych – podkreśla Agata Biernacka.

– Inflacja wpłynęła na zwiększenie liczby promocji, ponieważ konsumenci zmagający się ze wzrostem cen aktywniej poszukują okazji cenowych. Sieci handlowe odpowiedziały na tę potrzebę, starając się utrzymać klientów, którzy są bardziej wrażliwi na ceny – ocenia Julita Pryzmont. – Warto również zauważyć, że w poprzednich latach, kiedy dynamika promocji była ujemna, pandemia Covid-19 i związane z nią ograniczenia w handlu ograniczały możliwości prowadzenia szeroko zakrojonych akcji promocyjnych. W 2024 r. sytuacja wróciła do normy, co pozwoliło sieciom handlowym na bardziej agresywne działania marketingowe – dodaje.

Elektronika też po rabacie

– Klienci znajdą produkty w najlepszych cenach, dzięki polityce promocyjnej, która każdego dnia obejmuje ponad 1 tys. produktów. Elementem obchodów 30-lecia firmy, który generuje dla klientów realne oszczędności, jest specjalne narzędzie w aplikacji, a w nim jeszcze więcej jeszcze lepszych okazji dopasowanych do indywidualnych wyborów zakupowych klientów – mówi Maksymiliana Piekarz, dyrektor kategorii w sieci Biedronka. – Dodatkowo w folderach uwzględniamy specjalne urodzinowe promocje związane z tym wyjątkowym jubileuszem, jak np. tym tygodniu oferujemy możliwość zakupu produktów 30 proc. taniej w różnych mechanizmach promocyjnych – dodaje.

O ponad 5 proc. wzrosła także liczba promocji w przypadku sklepów z elektroniką, co pokazuje, że ich rola jest duża nie tylko w sieciach spożywczych. – Atrakcyjne promocje dopasowane do rynkowych trendów sprzedażowych czy aktualnych oczekiwań kupujących to dla nas ważny element budowania konkurencyjności i trwałych relacji z klientami – mówi Michał Mystkowski, rzecznik Media Expert. – W tej chwili asortyment sieci obejmuje około 170 tys. produktów i staramy się tworzyć specjalne akcje sprzedażowe w zdecydowanej większości kategorii. Mamy również własną aplikację, której użytkownicy, a jest ich już ponad milion, mogą liczyć na dodatkowe rabaty i korzyści zakupowe, zatem w kontekście promocji na pewno w 2025 r. będzie się bardzo dużo działo – dodaje.

W 2024 r. sieci handlowe zorganizowały w sumie 12,5 proc. więcej promocji niż rok wcześniej – wynika z opracowania UCE Research, Hiper-Com Poland oraz Grupy Blix, którego wyniki „Rzeczpospolita” poznała pierwsza. Jednak sytuacja mocno różni się w zależności od sektora, spadki zanotowały markety budowlane oraz drogerie i apteki, pozostałe kanały zaś są na plusie.

Więcej promocji w sklepach

Pozostało jeszcze 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Niedziela 26 stycznia 2025: Czy będzie handlowa?
Materiał Promocyjny
Gospodarka natychmiastowości to wyzwanie i szansa
Handel
Niemiecka marka pochwaliła się świetnymi wynikami… po czym ogłosiła duże zwolnienia
Handel
Pożegnanie z kolejnymi znanymi markami odzieżowymi
Handel
Trump straszy, ale Amerykanie nie odetną się od Europy
Materiał Promocyjny
Suzuki Vitara i S-Cross w specjalnie obniżonych cenach. Odbiór od ręki
Handel
Prezes największego banku USA o cłach Trumpa: Pogódźcie się z tym
Materiał Promocyjny
Wojażer daje spokój na stoku