Wolne fale mózgu pomogą w nauce

Pamięć można wydatnie wzmocnić w przeddzień egzaminu. Dowiódł tego eksperyment niemieckich naukowców

Publikacja: 17.04.2013 21:08

Fot. Dmitri MIkitenko

Fot. Dmitri MIkitenko

Foto: copyright PhotoXpress.com

Jutro egzamin, na przykład z historii Francji, trzeba opanować daty i nazwiska ważne dla dziejów rewolucji. Czy student ma szanse? Tak, jeśli uda się z podręcznikiem do laboratorium na Wydziale Psychologii Uniwersytetu w Tybindze.

Badacze z zespołu kierowanego przez prof. Johannesa Krause przeprowadzili eksperyment, w którym uczestniczyło 60 ochotników. Podzielono ich na dwie grupy. Studentom w jednej grupie założono na głowy elektrody rejestrujące aktywność mózgu podczas procesu uczenia się.

Zadanie studentów polegało na zapamiętaniu konkretnych nazwisk, dat i liczb. Czytanie rozdziału wymagało około godziny. Po kwadransie przerwy studenci przez godzinę powtarzali materiał.

W fazie czytania, odpoczynku i utrwalania wiedzy elektrody przekazywały impulsy do komputera wyposażonego w specjalny program analityczny.

Komputer analizował na bieżąco zarejestrowane fale świadczące o aktywności mózgu. Jeśli urządzenie uchwyciło pewien określony typ fal mózgowych – tak zwane fale wolne – wysyłało słaby sygnał dźwiękowy trwający jedną dwudziestą sekundy. Sygnały te docierały do ucha studenta dokładnie w momencie, gdy fale osiągały swoje maksimum. Sygnał powodował wzmocnienie tych fal.

Te wolne fale, o czym wiadomo już od kilku lat, towarzyszą procesowi uczenia się, powtarzania informacji, utrwalenia ich w pamięci. Doświadczenie wykazało, że grupa ochotników, u których w trakcie nauki stymulowano te fale sygnałem dźwiękowym – następnego dnia pamiętała dwukrotnie więcej od studentów grupy niewyposażonej w elektrody.

Jutro egzamin, na przykład z historii Francji, trzeba opanować daty i nazwiska ważne dla dziejów rewolucji. Czy student ma szanse? Tak, jeśli uda się z podręcznikiem do laboratorium na Wydziale Psychologii Uniwersytetu w Tybindze.

Badacze z zespołu kierowanego przez prof. Johannesa Krause przeprowadzili eksperyment, w którym uczestniczyło 60 ochotników. Podzielono ich na dwie grupy. Studentom w jednej grupie założono na głowy elektrody rejestrujące aktywność mózgu podczas procesu uczenia się.

Nauka
Etiopskie kazania. Nieznane karty z historii zakodowane w starożytnym języku
Nauka
Niezwykły fenomen „mlecznego morza”. Naukowcy bliżej rozwiązania zagadki
Nauka
„Wpływ psów na środowisko jest bardziej zdradliwy niż się uważa”. Nowe wyniki badań
Nauka
Zanika umiejętność pisania. Logika i gramatyka zaczynają przerastać młode pokolenie
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Nauka
Kwietniowa pełnia już wkrótce. Kiedy Różowy Księżyc rozświetli niebo?