Największe grupy komunikacyjne świata według RECMA

Wirtualną Polskę i O2 może przejąć Innova Capital. Interia, by bronić pozycji, interesuje się Money.pl.

Aktualizacja: 02.08.2013 08:58 Publikacja: 02.08.2013 00:26

Największe grupy komunikacyjne świata według RECMA

Foto: Bloomberg

Na drugą połowę września wyznaczony jest termin składania wiążących ofert na zakup portalu Wirtualna Polska, własność Orange Polska – dowiedziała się „Rz". Zastanawiają się nad tym przede wszystkim fundusze private equity. Najciekawszy scenariusz szykuje Innova Capital  z założycielami Grupy O2, która prowadzi m.in. portal o2.pl i popkulturowy serwis Pudelek.pl.

Za jednym zamachem

– Pomysł polega na tym, że Innova Capital kupuje O2 i Wirtualną Polskę, aby uzyskać z ich połączenia grupę i wykorzystać pojawiające się synergie. Założyciele O2 przejmą pieczę nad połączonymi firmami – mówi „Rz" menedżer międzynarodowej grupy inwestującej w przedsięwzięcia internetowe.

– Przypatrujemy się wielu spółkom, które swój rozwój oparły na zmianach modelu biznesu, jakie w wielu branżach wywołał Internet. Taka zmiana od dekady następuje w podziale tortu reklamowego w branży mediowej – odpowiada Krzysztof Krawczyk, partner w Innova Capital. Pytany wprost o zainteresowanie portalami O2.pl i Wp.pl – komentarza odmawia.

Podobnie reaguje Rafał Bator, partner w Enterprise Investors: – Bez komentarza – powiedział. Wczoraj jego firma poinformowała, że sprzedała blisko 35-proc. pakiet udziałów Ballroom International, największej niezależnej sieci sprzedaży reklamy internetowej w Europie Środkowo-Wschodniej i Turcji na rzecz koncernu Stroer Media. – To nie oznacza, że nie wierzymy już w potencjał firm internetowych – zapewniał Rafał Bator.

Portalowi Orange Polska przyglądają się także inne fundusze. – Problem z Wirtualną Polską polega na rozdmuchanych oczekiwaniach sprzedającego, które zostały zbudowane na kanwie ostatniej transakcji, w której polski portal zmienił właściciela – mówi jeden z menedżerów zbliżonych do funduszu Montague. – Dlatego z punktu widzenia telekomu lepszymi kandydatami są inwestorzy branżowi, którzy mają podstawy, aby oferować wyższe kwoty – uważa menedżer.

Wycena portalu horyzontalnego nie należy dziś do łatwych. Pokutuje przekonanie, że nie mają potencjału wzrostu. To dlatego, zdaniem większości naszych rozmówców, sprzedający WP.pl telekom może liczyć, że uzyska za portal maksymalnie 7–8-krotność rocznego zysku EBITDA Wirtualnej Polski.

W ubiegłym roku wielkość ta dla portalu wyniosła 42 mln zł, co oznacza, że Orange Polska mógłby za nią otrzymać około 320–330 mln zł.

Polski internet w obce ręce

Banki sprzyjają Agorze

Do kandydatów do ręki WP.pl zaliczany jest Cyfrowy Polsat, stawiający mocno na rozwój płatnych usług w Internecie. Biznes telewizyjnej grupy Zygmunta Solorza-Żaka opiera się jednak nadal w dużym stopniu na wpływach reklamowych. Tu – obok telewizji – Internet jest jedynym medium z potencjałem. Satelitarna platforma oświadczyła nawet wiosną, że mogłaby zapłacić za portal maksymalnie 250 mln zł. To zaledwie połowa kwoty, na którą – zdaniem biur maklerskich – liczy Orange Polska.

– Na dziś nie zamierzamy składać oferty – mówi Olga Zomer, rzeczniczka Cyfrowego Polsatu.  Wcześniej odpowiadała kategorycznie: – Nie interesuje nas Wp.pl.

Z informacji „Rz" wynika, że do przejęcia Wp.pl wciąż przymierza się Agora, która w wydaje portal gazeta.pl. – Gruntownie skanujemy sytuację na rynku przejęć, także internetowych, ale nie chciałbym komentować pytań o Wp.pl – mówił Grzegorz Kossakowski z zarządu Agory w lutym.

– Takie przejęcie byłoby w przypadku Agory realne, w bankach możliwe jest teraz uzyskanie finansowania dla takich transakcji. Pytanie tylko, jak banki podeszłyby do kwestii kurczącego się głównego biznesu Agory – mówi Waldemar Stachowiak, analityk Ipopema Securities.

Według informacji „Rz" na sprzedaż jest też Grupa Money.pl (właściciel portalu finansowego), którą miałaby kupić Interia, wydawca portalu z portfela grupy Bauer. Andrzej Ryk, szef PR Interii, tego nie komentuje. Tomasz Bonek, redaktor naczelny Money.pl, zaprzecza. – Nie ma takiego procesu – mówi.

Według badań Megapanel, liczba użytkowników grupy WP (do czasu sprzedaży obejmuje również serwisy Orange) w maju wynosiła 12,9 mln. Grupa O2 miała ich 9,2 mln. Po odliczeniu wyników serwisów Orange realna liczba użytkowników nowego organizmu wynosiłaby więc około 22 mln. To więcej niż największa w tym segmencie Grupa Onet (14,3 mln).

– Wp.pl i O2 mają różny profil użytkownika. O2 kieruje się do młodszych osób. Być może dlatego pomysłodawcy takiego rozwiązania widzą szanse na połączenie sił – mówi „Rz" jeden z graczy na internetowym rynku. Podkreśla jednak, że w szykowanej od dawana do sprzedaży WP trudno będzie o obniżenie kosztów. Zdaniem Stachowiaka, oszczędności dałoby się uzyskać w obszarze tworzenia treści.

WPP

Na drugą połowę września wyznaczony jest termin składania wiążących ofert na zakup portalu Wirtualna Polska, własność Orange Polska – dowiedziała się „Rz". Zastanawiają się nad tym przede wszystkim fundusze private equity. Najciekawszy scenariusz szykuje Innova Capital  z założycielami Grupy O2, która prowadzi m.in. portal o2.pl i popkulturowy serwis Pudelek.pl.

Za jednym zamachem

Pozostało 92% artykułu
Media
Zemsta Facebooka za nowe przepisy. „Nie wie” jak pokazywać polskie artykuły
Media
Jesienna ofensywa studiów z Polski. 11 bit studios otwiera listę
Media
Trzęsienie ziemi w RMF. Wieloletni szefowie odchodzą z zarządu
Media
Omdia: za 5 lat Netflix przegoni Polsat Box
Materiał Promocyjny
Zarządzenie samochodami w firmie to złożony proces
Media
Rewolucja w Empiku. Sieć wchodzi na rynek książek używanych