Oczywiste jest prezentowanie bogatej twórczości tego artysty na wystawach – zwłaszcza w Krakowie. Tam Nowosielski (1923–2011) nie tylko urodził się i zmarł, ale spędził większość życia: pobierał nauki, studiował na ASP, a potem tam wykładał. Był jedną z najważniejszych postaci polskiego powojennego środowiska artystycznego, członkiem założycielem reaktywowanej po wojnie II Grupy Krakowskiej.
Poza Krakowem
W Muzeum Narodowym w Krakowie, trwa (do 15 października) wystawa „Nowosielski. W setną rocznicę urodzin”. Niestety, nie jest to prezentacja, jakiej należałoby oczekiwać od tej szacownej instytucji. W niewielkim, wąskim, długim pomieszczeniu przypominającym korytarz (naprzeciw galerii wystaw czasowych oddanej innej ekspozycji) zawisło 26 obrazów i szkiców artysty, pochodzących z różnych dekad jego twórczości. Widzów wita abstrakcja „Wschód słońca” z 1965 roku.
Czytaj więcej
Wydarzenia w Polsce inspirują patroni 2023 roku: Matejko, Nowosielski i Kopernik. Atrakcji będzie więcej.
Obrazy podzielone zostały przez kuratorkę Annę Budzałek na trzy wątki: „Pejzaż”, „Ciało” i „Abstrakcję”. Najwcześniejszą z pokazywanych prac są „Zabudowania” (1947/1948), a najpóźniejszą „Akt z lustrem” (1981). Wśród artefaktów – obrazy olejne, rysunki tuszem, ołówkiem, akwarelą. Jednak prezentacja to bardziej niż skromna, bez próby nowego, choćby trochę odkrywczego przyjrzenia się twórczości Nowosielskiego. Na stałej ekspozycji, czyli poza wystawą pozostała monumentalna „Villa dei Misteri” (260 x 500 cm) namalowana w 1975 roku na prośbę Mieczysława Porębskiego, krytyka i przyjaciela malarza.
Także w Krakowie oglądać można prace artysty na wystawie II Grupy Krakowskiej w MOCAK-u (do 24 września). Przedstawiany jest na niej w notce wiszącej obok swoich obrazów: „czołowy mistyk Grupy Krakowskiej. Jako człowiek niezwykle osobny nie pasował do działań zespołowych, więc nic dziwnego, że za bardzo się nie angażował. (…) Był zafascynowany kilkoma tematami, które w malarstwie łączył, zderzał, pieścił, a czasem biczował”. Ilustrację stanowi kilka obrazów wypożyczonych z kolekcji Galerii Starmach, eksponowanych w wydzielonej na wystawie przestrzeni.