Sztuka jak kontrola oddechu dnia

W 30. rocznicę śmierci Józefa Czapskiego warszawska Galeria aTAK prezentuje jego rysunki i obrazy. Wiele z nich oglądamy po raz pierwszy.

Publikacja: 20.03.2023 03:00

Józef Czapski, „Autoportret", pióro, tusz w tonie czarnym na papierze naklejonym na karton

Józef Czapski, „Autoportret", pióro, tusz w tonie czarnym na papierze naklejonym na karton

Foto: materiały prasowe

Wszystkie prace stanowią część kolekcji Grzegorza Przewłockiego. Czapski był bratem jego babki Karoliny. Poznali się w 1968 roku, kiedy „wuj Józio” – jak o nim pisze – zabrał go do Maisons-Laffitte. – W swoim pokoju-pracowni pokazał mi stos swoich rysunków, z których miałem wybrać te, które najbardziej mnie zaciekawiły. One stanowiły początek kolekcji – wyjaśnia Przewłocki. Odtąd widywali się regularnie, jako że obaj przebywali w Paryżu.

– Był czuły. I bardzo emocjonalny, co niektórzy brali za egzaltację, ale on po prostu miał w sobie prawdziwe, żywe uczucia, dawną tkliwą wrażliwość wobec drugiego człowieka, która stała się niemodna. Sam był skromny, aż do przesady. Jego niezwykła emocjonalność wyraziła się też w obrazach, w miłości do koloru, a w rysunkach – w czułości kreski i linii, współdziałającej z nasyceniem barwnych plam – wspomina Grzegorz Przewłocki.

Czytaj więcej, wiedz więcej!
Rok dostępu za 99 zł.

Tylko teraz! RP.PL i NEXTO.PL razem w pakiecie!
Co zyskasz kupując subskrypcję?
- możliwość zakupu tysięcy ebooków i audiobooków w super cenach (-40% i więcej!)
- dostęp do treści RP.PL oraz magazynu PLUS MINUS.
Malarstwo
Urodzinowa wystawa Edwarda Dwurnika
Materiał Promocyjny
Sztuka pomagania – wyjątkowa aukcja dzieł sztuki na rzecz dzieci
Malarstwo
Akwarela Zygmunta Vogla wróciła do Łazienek Królewskich
Malarstwo
Urok secesji: Immersyjna wystawa Alfonsa Muchy
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Malarstwo
Chełmoński w Muzeum Narodowym w Poznaniu. Od karnawału do świtu.