Startuje Festiwal Niewinni Czarodzieje: Na karuzeli życia

20 listopada rozpoczyna się XIX Festiwal Warszawski Niewinni Czarodzieje, zainspirowany kultowym serialem „Czterdziestolatek” z lat 70.

Publikacja: 19.11.2024 22:25

Prezentacja programu tegorocznego Festiwalu Niewinni Czarodzieje odbyła się na Dworcu Centralnym w W

Prezentacja programu tegorocznego Festiwalu Niewinni Czarodzieje odbyła się na Dworcu Centralnym w Warszawie

Foto: Materiały prasowe

11 dni festiwalu wypełnią różnorodne wydarzenia, które przerzucą most między przeszłością i teraźniejszością, między Warszawą lat 70. i współczesną stolicą, która przechodzi kolejne transformacje.

Na konferencji prasowej, zapowiadającej festiwal, Jan Ołdakowski dyrektor Muzeum Powstania Warszawskiego przypominał, że jego historia liczy już 19 lat. Pierwszy festiwal Niewinni Czarodzieje odbył się w 2006 roku, a jego patronami byli Tyrmand, Komeda i Polański, bo opowiadał o kulturalnej odwilży po politycznym przełomie Października 1956 roku. Wraz z kolejnymi edycjami, festiwal stał się corocznym, jesiennym warszawskim rytuałem.

Tegoroczny festiwal Niewinni Czarodzieje odbywa się pół wieku po powstaniu serialu „Czterdziestolatek” w reżyserii Jerzego Gruzy, którego głównym bohaterem był inżynier Stefan Karwowski (grany przez Andrzeja Kopiczyńskiego) , budowniczy m.in. Dworca Centralnego w Warszawie, dlatego konferencja prasowa 19 festiwalu odbyła się w tym właśnie miejscu.

Czytaj więcej

Pawilon Polski na Biennale Architektury 2025: Pokażemy projekt „Lary i penaty"

Profesor Dariusz Gawin, szef Instytutu Stefana Starzyńskiego oraz wicedyrektor Muzeum Powstania Warszawskiego, zapowiadał, że będzie to nie tylko podróż sentymentalna, bo choć czasy się zmieniają, to kryzys wieku średniego dotyka każdego. Zwracał także uwagę, że w serialu pojawiało się około 150 osób, co tworzyło nieprawdopodobnie bogatą galerię obyczajową i ludzkich sytuacji, pozwalającą zrozumieć tamtą rzeczywistość, ale również nasze życie, bo jesteśmy wystawieni na podobne kryzysy i pokusy. I podkreślał, że serial „Czterdziestolatek” jest absolutną perła polskiej kultury drugiej połowy XX wieku.

20 listopada festiwal zainauguruje międzypokoleniowa dyskusja „Weź to wyłącz, czyli co pokoleniom w duszy gra” - w siedzibie Czwórki Polskiego Radia (al. Niepodległości 77/85, godz. 18) o zmieniających się muzycznych upodobaniach. Jej uczestnicy będą poszukiwali odpowiedzi na pytania: Czy Stefan Karwowski był fanem Perfectu, czy też wolał utwory Czesława Niemena? Czy Magda, jego żona, była fanką ABBY? Czego słuchały ich dzieci Jagoda i Marek? A gdybyśmy przenieśli bohaterów serialu „Czterdziestolatek” do współczesności, kto słuchałby polskiego rapu, a kto jazzu?

Koncert dla Jerzego „Dudusia” Matuszkiewicza

Muzyka to ważny motyw festiwalu Niewinni Czarodzieje. Bo kto nie zna piosenki „Czterdzieści lat minęło jak jeden dzień” do muzyki Jerzego „Dudusia” Matuszkiewicza i słów Jana Tadeusza Stanisławskiego, wykonywanej w serialu przez Andrzeja Rosiewicza.

Podczas festiwalu „Niewinni Czarodzieje” Jan Emil Młynarski zaprasza 29 listopada na koncert „Przyjaciele, filmowcy, melomani” do klubu Proxima (ul Żwirki i Wigury 99a, godz. 20), oddający hołd Jerzemu „Dudusiowi” Matuszkiewiczowi, wybitnemu artyście, który zaczynał o sceny jazzowej, by zostać liderem odradzającej się sceny rozrywkowej. Łączył pokolenia, był duszą towarzystwa. Jak śpiewał jego przyjaciel, Wojciech Młynarski „Ach to był szał, gdy Duduś grał na saksofonie”. Matuszkiewicz zaliczany jest także do znakomitych kompozytorów polskiej muzyki filmowej, m.in. do filmów „Poszukiwany, poszukiwana”, „Alternatywy 4”, „Janosik”,.

Podczas koncertu Jan Emil Młynarski wystąpi z zespołem młodych, utalentowanych muzyków, a gościem specjalnym będzie Natalia Szroeder

Czytaj więcej

Muzeum Historii Polski na 11 listopada: Wystawa „1025. Narodziny królestwa”

Niewinni Czarodzieje: Piosenki na udręki

Z kolei 30 listopad w Teatrze Rampa o godz. 19 odbędzie się musical improwizowany pt. „Przyjaciółko, jestem w kłopocie!, czyli piosenki na udręki”, w którym improwizowane piosenki przeplatane będą listami czytelniczek czasopisma „Przyjaciółka” z lat 1974-1976, co przeniesie nas do imaginarium dawnych zmartwień i sposobów radzenia sobie z nimi. Wystąpi zespół Musical improwizowany w składzie: Aleksandra Markowska, Agnieszka Bajer, Piotr Gasik, Ewa Aniela Gryczon, Kinga Kosik, Marta Podobas, Jan Purc. Muzyka: Agata Pankowska.

W festiwalowym programie nie zabraknie także dancingu p.t. „Toast za bliżej niż dalej” - 23 listopada w klubie Palladium, o godz.21, którego gwiazdą będzie Beata Kozidrak. A zagra Orkiestra Dyskotekowa Stefanex pod batutą Jakuba Lubowicza. Scenografia nawiązująca do serialu przypomni, że ciągle „masz czterdzieści nowych laaaat”.

Spotkanie z Anną Seniuk na finał

Podczas festiwalowych rozmów poruszonych zostanie wiele interesujących tematów. W dyskusji o warszawskiej architekturze „Na wygląd trzeba zapracować” – w Zodiaku – Warszawskim Pawilonie Architektury (22listopada o godz. 18.30) udział wezmą Aleksandra Stępień-Dąbrowska - specjalistka ds. naukowych w Narodowym Instytucie Architektury i Urbanistyki, autorka książki „Jakby luksusowo. Przewodnik po architekturze Warszawy lat 90.”; Patrycja Jastrzębska – historyczka sztuki, autorka m.in. map z serii „Tu było, tu stało. Znikająca architektura Warszawy po 1989 r.” i Jarosław Trybuś – historyk sztuki i krytyk architektury. Spotkanie poprowadzi Tomasz Malkowski.

Kluczem do socjologicznej dyskusji „Ja jestem kobieta pracująca - żadnej pracy się nie boję” – 25 listopada w Faktycznym Domu Kultury (Gałczyńskiego 12 o godz. 18.30) - będzie popkulturowa postać stworzona w serialu przez Irenę Kwiatkowską.

Okazją do porównania czterdziestolatków z 1974 i 2024 roku stanie się spotkanie „Nowy zastępca, czyli milenials” – 27 listopada w Big Book Cafe MDM, ul. Koszykowa 34/50 o godz. 18.30. Ta dyskusja będzie pretekstem do zrozumienia, jak zmieniła się Polska i co zmieniło się w życiu przeciętnego czterziestolatka.

Zmianom obyczajowości, życiu intymnemu Polek i Polaków oraz rewolucji seksualnej w ostatnich 50 latach poświęcony zostanie panel „Jak być kochanym, czyli odcinek o obyczajach” – 28 listopada w MAL Kasprowicza 14 o godz. 18.30.

Festiwal zakończy 1 grudnia autorski monodram Anny Seniuk „Księga ziół” (i nie tylko), czyli stand-up na siedząco!”, połączony z rozmową z aktorką o jej drodze artystycznej i doświadczeniach życiowych od czasów roli Magdy w „Czterdziestolatku” – Teatr Rampa, godz. 20.

11 dni festiwalu wypełnią różnorodne wydarzenia, które przerzucą most między przeszłością i teraźniejszością, między Warszawą lat 70. i współczesną stolicą, która przechodzi kolejne transformacje.

Na konferencji prasowej, zapowiadającej festiwal, Jan Ołdakowski dyrektor Muzeum Powstania Warszawskiego przypominał, że jego historia liczy już 19 lat. Pierwszy festiwal Niewinni Czarodzieje odbył się w 2006 roku, a jego patronami byli Tyrmand, Komeda i Polański, bo opowiadał o kulturalnej odwilży po politycznym przełomie Października 1956 roku. Wraz z kolejnymi edycjami, festiwal stał się corocznym, jesiennym warszawskim rytuałem.

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Kultura
„Pasja wg św. Marka” Pawła Mykietyna. Magdalena Cielecka zagra Poncjusza Piłata
Kultura
Pawilon Polski na Biennale Architektury 2025: Pokażemy projekt „Lary i penaty"
Kultura
Muzeum Historii Polski na 11 listopada: Wystawa „1025. Narodziny królestwa”
Kultura
WspółKongres Kultury: trudna prawda o artystach i rządzie
Materiał Promocyjny
Dylematy ekologiczne
Kultura
Festiwal Eufonie to sieć muzycznych powiązań