Wojski zagra po chińsku

Dai Bo, zafascynowany „Panem Tadeuszem” skomponował koncert nawiązujący do IV księgi poematu Adama Mickiewicza. Światowa premiera „Koncertu Wojskiego” w piątek w Muzeum POLIN.

Publikacja: 11.12.2015 07:00

Na międzynarodowym rynku muzycznym 28-letni Dai Bo pojawił się niedawno, w 2013 roku został wyróżniony nagrodą BNP Paribas Music Competition. Do Polski przyjechał po raz pierwszy cztery lata temu.

– Chciałem bliżej poznać twórczość Karola Szymanowskiego. Polską muzyką interesuję się bowiem od dzieciństwa – opowiada Dai Bo. – Po pierwszej wizycie co roku przychodziły następne, a na jednej z ostatnich edycji festiwalu Warszawska Jesień wykonano mój utwór. Kiedy zaś byłem w Polsce w 2013 roku od dyrektora Instytutu Adama Mickiewicza, Pawła Potoroczyna dostałem chińskie tłumaczenie „Pana Tadeusza”.

– Na dziesięciolecie naszego Instytutu Jan A. P. Kaczmarek skomponował „Koncert Jankiela” – mówi Paweł Potoroczyn. – Pomyślałem więc, że może kolejny jubileusz warto uczcić „Koncertem Wojskiego”. A połączenie romantycznego poematu Mickiewicza z romantycznym kompozytorem, jakim jest Dai Bo, może okazać się ciekawe.

Każdy Polak zna te słowa:

„Natenczas Wojski chwycił na taśmie przypięty

Swój róg bawoli, długi, cętkowany, kręty

Jak wąż boa, oburącz do ust go przycisnął,

Wzdął policzki jak banię, w oczach krwią zabłysnął,

Zasunął wpół powieki, wciągnął w głąb pół brzucha

I do płuc wysłał z niego cały zapas ducha”.

Do tego fragmentu „Pana Tadeusza” Dai Bo wracał wielokrotnie. Co jednak zagrał Wojski i jak brzmiała ta muzyka? Tego nie wiemy – Propozycja Instytutu Adama Mickiewicza mnie zaskoczyła i ucieszyła, bo ogromnie lubię też instrument, jakim jest róg, czyli waltornia – mówi kompozytor. – Do samego zamówienia podszedłem jednak bardzo subiektywnie i emocjonalnie.

– W muzyce Dai Bo ciekawe jest zderzenie naszej kultury z kulturą Dalekiego Wschodu – uważa Maciej Tworek, który będzie dyrygował prawykonaniem. – Tak jak opisał to Mickiewicz, „Koncert Wojskiego” składa się z trzech części. Można w nim usłyszeć odniesienia do tradycyjnej muzyki chińskiej, ale są elementy mazurka i zapożyczenia z „Bogurodzicy”, słychać odgłosy polowania i jest echo, „które grało”.

Pierwszym wykonawcą „Koncertu Wojskiego” jest znakomity waltornista i członek Berlińskich Filharmoników, Stefan Dohr. – W przeciwieństwie do kompozytora nie przeczytałem całego „Pana Tadeusza”, ale dzięki internetowi poznałem fragmenty odnoszące się do utworu – opowiada artysta. – „Koncert Wojskiego” jest dla wykonawcy trudny, ale i bardzo ciekawy.

Stefanowi Dohrowi towarzyszyć będzie Sinfonia Varsovia – Z Instytutem Adama Mickiewicza jesteśmy związani od dawna, uczestniczyliśmy w wielu jego projektach, nie mogło nas więc zabraknąć na jubileuszu – mówi dyrektor orkiestry, Janusz Marynowski.

Program koncertu w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN uzupełniają: „Sinfoietta per archi” Krzysztofa Pendereckiego i VII Symfonia Antonina Dvořaka. Tymi utworami będzie dyrygował Krzysztof Penderecki.

Prawykonanie „Koncertu Wojskiego” Dai Bo stanowi kulminację jubileuszu 15-lecia Instytutu Adama Mickiewicza, który wśród wielu swoich zagranicznych przedsięwzięć od kilku lat aktywnie promuje polską kulturę właśnie w Chinach

Kultura
Przemo Łukasik i Łukasz Zagała odebrali w Warszawie Nagrodę Honorowa SARP 2024
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Muzeum otwarte - muzeum zamknięte, czyli trudne życie MSN
Kultura
Program kulturalny polskiej prezydencji w Radzie UE 2025
Kultura
Arcydzieła z muzeum w Kijowie po raz pierwszy w Polsce
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Seriale roku, rok seriali