Wielkanoc 2011 - wszystkie wyznania obchodzą Wielkanoc

W tym roku Wielkanoc jest wyjątkowa. Obchodzą ją wspólnie wyznawcy wszystkich Kościołów chrześcijańskich. Świąteczne tradycje różnią się nieznacznie

Publikacja: 24.04.2011 10:59

Ekumeniczne święcenie pokarmów w Białymstoku

Ekumeniczne święcenie pokarmów w Białymstoku

Foto: Fotorzepa, Bogusław Florian Skok Bog Bogusław Florian Skok

Podobnie jak katolicy, prawosławni i wierni innych obrządków wschodnich, m.in. grekokatolicy i staroobrzędowcy, rozpoczęli obchody świąt wielkanocnych.

Taka sytuacja ma miejsce tylko raz na jakiś czas i wynika z innego sposobu wyliczania daty święta. Było tak w ubiegłym roku, a także m.in. w 2007 i 2004, ale przeważnie prawosławni świętują później, maksymalnie nawet pięć tygodni po katolikach.

Katolicy świętują bowiem Wielkanoc zawsze w pierwszą niedzielę po wiosennej pełni księżyca. Cerkiew dodaje jeszcze jeden warunek: Niedziela Wielkanocna musi wypadać także po zakończeniu Paschy żydowskiej (to także święto ruchome), bo dla prawosławia oba święta są silnie ze sobą związane.

Prawosławni dzielą się jajkiem

Nad ranem w niedzielę w cerkwiach zakończyły się kilkugodzinne wielkie jutrznie, połączone z paschalnymi procesjami - odpowiednik nabożeństw rezurekcyjnych u katolików.

Wielkanoc świętują też grekokatolicy, m.in. na Podkarpaciu. Główne nabożeństwo w greckokatolickiej metropolii przemysko-warszawskiej odbyło się w archikatedrze św. Jana Chrzciciela w Przemyślu.

Niedzielne śniadanie wielkanocne było u wielu prawosławnych pierwszym obfitym posiłkiem po tygodniu bardzo ścisłego postu, a dla niektórych - nawet po miesiącu bez spożywania mięsa. Dlatego w niektórych rodzinach rozpoczynało się bardzo wcześnie rano, od razu po powrocie znocnych uroczystości w cerkwi.

 

 

Podobnie jak u katolików, śniadanie wielkanocne w grekokatolików zaczyna się od dzielenia święconym jajkiem. Wśród wielu potraw, na stole jest też pascha - zwana też na Podlasiu paską - czyli mały słodki wypiek drożdżowy z bakaliami.

Cerkiew jest drugim pod względem liczebności Kościołem w Polsce. Choć nie ma oficjalnych statystyk, hierarchowie Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego liczbę wiernych szacują na 550-600 tys. Najwięcej mieszka ich w województwie podlaskim, przede wszystkim w Białymstoku i południowo-wschodniej części regionu.

Staroobrzędowcy śniadanie jedzą ok. godziny 14

Wyznawcy Wschodniego Kościoła Staroobrzędowego, którzy rozpoczęli w niedzielę święta wielkanocne, będą uczestniczyć w świątecznych nabożeństwach aż do soboty. Tygodniowe święta wielkanocne to dla nich czas spotkań oraz modlitw w molennach (kościołach).

Społeczność staroobrzędowców to odłam Rosyjskiej Cerkwi Prawosławnej. Prześladowani przez cara rozłamowcy znaleźli schronienie głównie na Litwie i w Polsce. Pod koniec XVIII wieku dotarli do naszego kraju i założyli kilkanaście wsi na Suwalszczyźnie. Staroobrzędowcy to obecnie jedna z najmniejszych w Polsce grup religijnych. Szacuje się, że jest ich nie więcej niż dwa tysiące osób, z czego 600 żyje na Suwalszczyźnie.

W czwartek staroobrzędowcy uczestniczyli w mszach żałobnych, podczas których czytali 12 fragmentów ewangelii. W sobotę późnym wieczorem zjawili się w molennach na całonocne czuwanie. W niedzielę staroobrzędowcy, podobnie jak inni chrześcijanie, zasiadają do rodzinnego śniadania.

Jak powiedział  Mieczysław Kapłanow z parafii staroobrzędowej w Gabowych Grądach, na Suwalszczyźnie większość wyznawców jego religii zasiada do wielkanocnego stołu dopiero ok. godz. 14, bo wcześniej odsypiają całonocne czuwanie.

Podczas śniadania staroobrzędowcy nie dzielą się jak polscy katolicy jajkiem, chociaż jedzą jajka i robią pisanki. Śniadanie wielkanocne jest zwykle obfite po poście, którego staroobrzędowcy przestrzegają szczególnie rygorystycznie.

Dla luteran post jest dobrowolny

W kościele luterańskim Wielki Post zastępuje tzw. okres pasyjny, który tak jak u wyznawców religii rzymskokatolickiej rozpoczyna się Środą Popielcową. Nie posypuje się w tym dniu głów popiołem, a forma postu pozostaje wyłącznie w gestii wiernego. Niedziela Palmowa,  jest jednocześnie początkiem Wielkiego Tygodnia.

Ewangelicy tak jak chrześcijanie obchodzą Triduum Paschalne. Najwięcej luteran (około 40 tys.) żyje na Śląsku Cieszyńskim. W całej Polsce jest około 80 tys. wiernych kościoła ewangelicko-augsburskiego.

Podobnie jak katolicy, prawosławni i wierni innych obrządków wschodnich, m.in. grekokatolicy i staroobrzędowcy, rozpoczęli obchody świąt wielkanocnych.

Taka sytuacja ma miejsce tylko raz na jakiś czas i wynika z innego sposobu wyliczania daty święta. Było tak w ubiegłym roku, a także m.in. w 2007 i 2004, ale przeważnie prawosławni świętują później, maksymalnie nawet pięć tygodni po katolikach.

Pozostało 89% artykułu
Czym jeździć
Technologia, której nie zobaczysz. Ale możesz ją poczuć
Tu i Teraz
Skoda Kodiaq - nowy wymiar przestrzeni
Kraj
Konwencja PiS w Przysusze. Jarosław Kaczyński mówi o torturach i łamaniu konstytucji, o szaleńczych planach rządu
Kraj
Znaleziono szczątki ludzi na terenie byłego poligonu pod Łodzią
Materiał Promocyjny
Bolączki inwestorów – od kadr po zamówienia
Kraj
Cisza wyborcza do kasacji? Senat zamówił opinię w MSWiA